Způsobů, jak vyvolat u androidího smartphonu funkci SOS v tísni, tedy rychlý přístup k vytočení tísňové linky, je více. Od roku 2021 je součástí operačního systému Googlu i zrychlený přístup ke stránce tísňového volání. Uživateli v nouzi tak postačí pětkrát rychle po sobě stisknout tlačítko napájení. Jenže toto zjednodušení má i svou stinnou stránku. Podle kanadské policie totiž tato funkce stojí zvýšeným počtem falešných volání na tísňovou linku 911.
Naznačila to policie provincie Ontario, která začátkem dubna zveřejnila tweet s informací, že její komunikační centra zaznamenala nárůst náhodných tísňových volání. Problém spočívá v tom, že operátory tísňové linky takové hovory zbytečně zaměstnávají, zatímco by mohli být k dispozici někomu, kdo se opravdu nachází v krizové situaci a potřebuje nutně pomoci.
Podle portálu Android Police si policie v Ontariu nárůst falešných tísňových spojuje právě s povinnou SOS funkcí v Androidu 12. Nemusí jít o mylnou domněnku, portál totiž podotýká, že u mnohých výrobců androidích smartphonů je tato funkce ve výchozím nastavení povolena.
„Můžete snadno vytočit číslo 911, aniž byste to věděli. Zkontrolujte. prosím. svůj telefon. Zajistěte dostupnost linek 911 pro život ohrožující případy,“ apelovala policie v tweetu na androidí uživatele. A to i přes fakt, že vytáčení tísňové linky provází hlasitý zvuk a uživatel má pět sekund na to, aby jej ukončil. To platí i pro Česko, kde lze tímto způsobem vytočit tísňovou linku 112.
Automatické vytáčení tísňové linky lze deaktivovat v nastavení, ve složce Bezpečnost a stav nouze. Postačí vypnout pouze funkci SOS v tísni, zrychlený přístup ke stránce tísňového volání (rychlé stisknutí tlačítka napájení pětkrát po sobě) lze ponechat aktivní, v takovém případě musí uživatel sám aktivně vybrat kontakt, který má telefon vytočit (tísňová linka či jiný uživatelem přednastavený kontakt pro případ stavu nouze).
Trable způsobují i SOS funkce Applu
Problémy s náhodným vytáčením tísňové linky nejsou ovšem spjaty jen s androidími zařízeními. Policisté se s takovými případy potýkají i v případě uživatelů zařízení Applu. Například v lednu se o pořádný rozruch v australském Sydney postaraly hodinky Watch společně s hlasovou asistentkou Siri. Osobní trenér totiž během tréninku thajského boxu nevědomky aktivoval na hodinkách hlasovou asistentku, načež během výuky opakovaně na svého klienta zakřičel číselnou kombinaci 1-1-2. Operátor tísňové linky slyšel jen hlas křičící „dobrá trefa“ či „pěkná trefa“. Do tělocviční posléze vtrhlo několik policistů.
Vrásky záchranným složkám po světě dělá i nová automaticky aktivovaná funkce iPhonů detekující autonehody. Tísňovou linku totiž telefony vytáčejí například i během jízdy na horské dráze, noční můrou operátorů těchto linek je i tradiční zimní radovánka: lyžování. Například regionální dispečink Summit County 911 Center evidoval o loňském vánočním víkendu 71 automatických oznámení nehod z aktuálních generací iPhonu a hodinek Watch návštěvníků zdejších sjezdovek.