ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Cestovní ruch má problémy. Chybějí turisté, existenci podniků ohrožují náklady

  • 19
Cestovní ruch se stále nevzpamatoval z pandemických omezení, a přestože v roce 2022 došlo k jeho oživení, ještě se nedostal nad úroveň roku 2019. Ten stále čelí ekonomickým problémům, hlavně vlivem dvouletého propadu tržeb a následnému růstu nákladů, vyplývá to z dat Asociace hotelů a restaurací (AHS ČR).

„Zdražily se vstupy, vzrostly náklady za energie, přesto se provozovatelé snaží nepropisovat tyto náklady do konečných cen. Jakékoliv zvýšení DPH by však již museli zohlednit,“ upozornil prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek

Češi si doma vytvořili turistický rekord, jen do Prahy se jim moc nechce

Podle průzkumu Dataservis pro AHR ČR se v roce 2022 se zvýšila návštěvnost v českých gastro podnicích o 16 procent. Regionálními skokany v návštěvnosti se stala Praha, Střední Čechy, Východní Čechy a Jižní Morava. Tyto regiony překonaly návštěvnost v roce 2022 v porovnání s rokem 2019.

Podle dat se nejčastěji se turisté stravovali v klasických restauracích, pubech, bistrech či fast foodech.

Vyšší tržby, ale i náklady

Ve tříletém porovnání se tržby české gastronomie zvýšily o 23 procent. „Je to pozitivní číslo a vidíme také zvýšení návštěvnosti i tržeb, ale narostly také ceny,“ podotýká Marcela Šimková z Data Servis.

Podle ní jsou však také dva turisticky exponované regiony, které nepřekonaly tržby v roce 2022 proti 2019, a to Praha a jižní Čechy.

„I když se tržby provozovatelům zvýšily, významně se změnily také ceny nabízených jídel a nápojů. Pivo se zdražilo o 33 procent, polední menu o 22 procent,“ popisuje Šimková a dodává, že to jsou velké skoky, které gastronomie v posledních letech neměla.

Oživení cestovního ruchu v loňském roku dokazuje to, že turisté utráceli a rádi se stravovali v hospodách a restauracích. „Další šok ovšem přichází ve druhé polovině loňského roku, kdy přišlo období zdražování energií,“ říká Šimková.

Náklady v roce 2022 tak rostly všem gastropodnikům, ceny energií se zvýšily 84 procentům provozovnám v průměru o 39 procent. Dále 8 z 10 podniků nakupovalo za vyšší ceny nápoje a suroviny pro přípravu jídel, nárůst cen na vstupech byl v průměru o 22 vyšší v meziročním srovnání. Náklady na mzdy se zvýšily o 14 procent a ceny nájemného o 16 procent.

„Polovina provozovatelů restaurací zatím zvýšené náklady nepromítla do cen pro konečného spotřebitele,“ dodává Stárek.

Ovšem jak vyplývá z dat 7 procent provozovatelů připouští, že je jejich provoz v ohrožení právě kvůli zvýšeným nákladům. Na druhou stranu 40 procent naopak vysoké náklady neohrožují a 53 procent situaci zvládají, ovšem rizika si uvědomují.

Stále chybějí turisté

Obsazenost ubytovacích zařízení v kategorii hotel a penzion byla v loňském roce v průměru na úrovni 60 procent, při cenách přibližně stejných jako v roce 2019. V roce 2022 chybělo v Česku 30 procent zahraničních turistů, ale podíl tuzemských vzrostl o 10 procent. Celkově tedy stále 20 procent hostů. Praha jako nejvíce zasažený region dosáhla obsazenosti 58 procent, co že o 20 procent méně v roce 2019.

Může trvat téměř rok, než se náš byznys vrátí do normálu, říká šéf hotelu

„V ubytování ovšem stále chybí 20 procent návštěvnosti. Ubytovací služby nezdražovaly a absorbují rostoucí náklady a zůstávají na původních cenách. To však znamená, že hoteliéři nemohou zásadně investovat,“ vysvětluje Stárek.

Náklady v případě hotelových služeb vzrostly v průměru proti roku 2019 rovněž až o 60 procent a to za situace, kde se zatím nezvyšovaly ceny ubytování.

„Z údajů je patrné, že obor ubytovacích a stravovacích služeb se tři roky potýká se zásadními ekonomickými problémy a cestovní ruch se stále nevzpamatoval z pandemických omezení,“ popisuje Stárek a dodává, že jakékoliv úvahy o zvyšování daní by znamenaly zdražení služeb pro hosty.

„V porovnání s našimi zahraničními sousedy bychom zásadně ztratili konkurenceschopnost a opět bychom ztratili tuzemské turisty, kteří by dovolené raději trávili v zahraničí,“ uzavírá jeden z důvodů prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.