Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pozoruhodný projekt polského lehkého bitevníku Skorpion se neujal

  0:05
V letech 1987 až 1995 se v Polsku pracovalo na projektu lehkého bitevního letounu PZL-230 Skorpion. Neortodoxní bitevník postupně měnil své exotické tvary, radikálně se zvýšily požadované výkony a pokročilé řešení PZL-230F vzniklo i ve formě nelétající dřevěné makety, ale dál se projekt už nedostal.
Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-230F Skorpion

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-230F Skorpion | foto: Travelarz, CC BY-SA 3.0

Devizou lehkých bitevníků (letounů přímé letecké podpory pozemních sil) je jejich nízká finanční náročnost. Ale na druhou stranu musíme počítat s tím, že mají i mnohem nižší užitečný náklad. To však není vždy na závadu, i lehké bitevníky nalézaly a nalézají své využití, a to zdaleka ne pouze u chudých provozovatelů.

Na projektu zajímavého nízkonákladového bitevníku PZL-130 Skorpion začali pracovat v roce 1987 polští konstruktéři, které vedl Andrzej Frydrychewicz, v podniku PZL Warszawa-Okęcie. Na projektu dále spolupracovali specialisté z Varšavské technické univerzity a z Technického leteckého ústavu (Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych).

Polákům šlo v prvé řadě o snahu vyvinout a vyrábět bojový letoun bez nucené závislosti na Sovětském svazu, od které se Polsko snažilo odpoutat. Do určité míry se počítalo i s nezávislostí projektu na zemích technologicky rozvinutých (západní Evropa, USA atd.), ale postupem času se tato míra neustále a především významně snižovala, k čemuž mohlo dojít i díky sbližování Polska se Západem, ale také k tomu muselo dojít kvůli technologické náročnosti projektovaného letounu a požadované technické vyspělosti jeho systémů.

První návrh byl na světě (resp. na papíře) v roce 1988. Malý bitevník kategorie STOL (short take off and landing) byl navrhován i pro provoz na travnatých letištích, počítalo se s délkou vzletu pouhých 250 metrů a výzbroj nesená na závěsnících měla dosahovat hmotnosti 2 000 kilogramů. Hmotnost prázdného stroje vycházela na pouhých 2 100 kilogramů a maximální vzletová hmotnost na 5 000 kilogramů.

Trochu „pohádkové“ vzezření PZL-230 vycházelo z kombinace jeho malých rozměrů (pokud chceme mít bojový letoun lehký, musí být samozřejmě malý) a neortodoxní konfigurace. Délka i rozpětí byly přibližně dvoutřetinové v porovnání s americkým strojem A-10 nebo sovětským Su-25. Byť tyto dva rozměrově a váhově klasické bitevníky se mezi sebou v rozměrech trochu liší, tak předchozí přibližné srovnání s PZL-230 si můžeme dovolit i z toho důvodu, že i jeho jednotlivé návrhy nebyly v základních rozměrech na chlup stejné.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-230F Skorpion (předmětnou maketu vidíme vzadu, delegace stojí u křídla cvičného letounu PZL-130 Orlik).

A těch návrhů vzniklo požehnaně. Letoun měly pohánět dva motory. Původně se počítalo s motory turbovrtulovými. V prvním návrhu byly se standardní orientaci, potom přišel návrh s turbovrtulovými motory v tlačném uspořádání (s vrtulí za motorem). Počítalo se především s motory z typové řady Pratt & Whitney Canada PT6 (s výkonem po 920 kW). Když v roce 1990 přišlo polské letectvo s požadavkem na vyšší výkony stroje, museli konstruktéři projekt zásadně přepracovat a nedělit mu motory proudové, ale k tomu se ještě dostaneme.

Prakticky všechny návrhy konfigurace letounu se vyznačovaly kachní koncepcí, tj. speciálními vodorovnými řídícími plochami před křídlem. Na zádi se objevily ocasní plochy svislé i do V, a ty svislé jednou jednoduché a jindy dvojité. Motory nesl buď trup (v jednom návrhu i ve stylu A-10), nebo byly situovány na horní straně křídla.

Zmíněná nová specifikace armády požadovala nosnost nesené výzbroje 4 000 kilogramů, tedy dvojnásobek oproti původním verzím projektu, a maximální rychlost letounu měla dosahovat 1 000 km/h, kdy opět u předchozích návrhů se pracovalo se 640 km/h. Ke vzletu teď mělo stačit 400 metrů.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-230F Skorpion

Přepracovaný bitevník dostal označení PZL-230F. V prosinci 1992 tvůrci představili polskému letectvu dřevěnou maketu ve skutečné velikosti.

Ve věci pohonu PZL-230F připadaly v úvahu motory (v projektu Skorpion se vždy počítalo s dvoumotorovou koncepcí) typu Lycoming LF507 (tah jednoho motoru 27,80 kN), nebo Garrett ATF3 (24,20 kN), nebo Pratt & Whitney Canada PW305 (23,24 kN).

Navržené a vypočítané takticko-technické parametry projektovaného PZL-230F byly následující: rozpětí 9 metrů, délka 9,3 metru, výška 4,2 metru, nosná plocha 25,4 m2, hmotnost prázdného letounu 3 600 kilogramů, maximální vzletová hmotnost 10 000 kilogramů, maximální rychlost 1 040 km/h, stoupavost 95 m/ s, operační dostup až 12 000 metrů a bojový rádius 300 kilometrů.

Jen pro zajímavost uveďme k porovnání hmotnostní parametry „velkých“ bitevníků. Americký A-10 má prázdnou hmotnost přes 11 tun a maximální vzletovou hmotnost přes 20 tun, u sovětského Su-25 to činí necelých 10 tun a 17,5 tuny.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-203F Skorpion. Vidíme podvěšený nápadně velký kontejner s 30mm kanonem, samozřejmě i to je nefunkční atrapa.

PZL-230F měl nosit neřízené i řízené pumy a rakety proti pozemním cílům, případně i řízené rakety proti vzdušným cílům. K tomu by sloužilo sedm nebo dokonce devět závěsníků pod centroplánem a vnějšími částmi křídla. Na tak lehký a malý letoun je takový počet závěsníků více než bohatý. A co by to bylo za bitevník bez kanonu, projekt hovoří o interním 25mm pětihlavňovém rotačním kanonu GAU-12/U, v případě malého bitevníku se v takovém případě opět jedná už vyloženě „o dělo“. I když o něm projekt hovoří, tak maketa je jeho jakéhokoliv náznaku prosta. Na centrálním závěsníku se potom zmiňuje podvěšený kontejner s 30mm kanonem, což bezelstně a samozřejmě v podobě atrapy maketa Skorpionu ukazuje (vypadá to na kontejner GPU-5 se čtyřhlavňovým rotačním kanonem GAU-13). Asi je zbytečné připomínat, že se jedná o kanony americké provenience.

V konstrukci draku se počítalo s výrazným (většinovým) zastoupením uhlíkových kompozitů a z materiálů tohoto druhu měla být i vana pilotního prostoru odolávající střelám ráže 12,7 mm. Spolupráce na výrobě technologicky náročných celků se vyjednávala se společnostmi CASA (Construcciones Aeronáuticas, S.A.) ze Španělska a BAe (British Aerospace) z Velké Británie.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-203F Skorpion. Celé vnější části křídel sloužily jako řiditelné prvky, i to zajišťovalo nevídanou obratnost stroje.

V roce 1994 ministerstvo obrany nové levicové vlády projektu PZL-230 zastavilo podporu. Výrobce na projektu nejen ze setrvačnosti ještě chvíli pracoval, neboť se nechtěl vzdát alespoň nadějí na export těchto bitevníků, ale v roce 1995 s tím skončil.

Zároveň vnikla myšlenka celou věc levného bitevníku ještě zlevnit, což neznamenalo nic jiného, než se vrátit do stylu návrhů před příchodem požadavku na vyšší výkony. A tak byly na stole opět turbovrtulové motory a s nimi nový výkres s typovým označením PZL-330 Skorpion. Jako zajímavost se jeví návrh na použití pohyblivě uloženého 20mm kanonu pod přídí, podobně jako to známe u některých bitevních vrtulníků, a který by měl vazbu na přilbový zaměřovač pilota (ale s tím se podle některých zdrojů dokonce počítalo už v prvních návrzích PZL-230 před rokem 1990). Nabídka nového PZL-330 nakonec nikoho kompetentního neoslovila.

  • Nejčtenější

Hackerský průlom. Z peněženky, k níž zapomněl heslo, získal miliony dolarů

v diskusi je 73 příspěvků

28. května 2024  18:02

V roce 2013 přišel Michael při poruše pevného disku o heslo k digitální peněžence, ve které měl...

Benzín dodá špagetám říz, pizzu vylepší lepidlo. Googlu se zbláznila AI

v diskusi je 88 příspěvků

29. května 2024

Snad žádná jiná technologie se nevyvíjela tak rychle jako v posledních měsících umělá inteligence....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 47 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Nejlepší přítel zabijákem. Čína testovala robotického psa s útočnou puškou

v diskusi je 45 příspěvků

29. května 2024  11:23

Čína během společného vojenského cvičení Číny a Kambodži „Zlatý drak 2024“ testovala robotického...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

Za kritiku vražda. Před 100 lety se stal Mussolini fašistickým diktátorem

v diskusi nejsou příspěvky

30. května 2024

30. květen 1924 je klíčovým okamžikem počátku totalitního režimu v Itálii. Právě tehdy získával...

VIDEO: „Závoďáky“ Bundeswehru se dvěma řidiči jezdily rychle vpřed i vzad

v diskusi je 1 příspěvek

30. května 2024

Obrněné průzkumné vozidlo Luchs bylo pro svou rychlost přirovnáváno k závodnímu vozu. Dále se...

Integrovaná střižna ve Windows s využitím AI posouvá možnosti tvorby videa

v diskusi nejsou příspěvky

30. května 2024

Z nějakého výletu, dovolené, oslavy či jiné zajímavé akce máte desítky fotografií, zajímavé...

Nejlepší přítel zabijákem. Čína testovala robotického psa s útočnou puškou

v diskusi je 45 příspěvků

29. května 2024  11:23

Čína během společného vojenského cvičení Číny a Kambodži „Zlatý drak 2024“ testovala robotického...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...