Motor F135 je jednou z největších předností, ale také jedním z největších zdrojů problémů letounu F-35. S tahem na forsáži téměř 200 kilonewtonů jde o nejsilnější motor, který byl kdy nainstalován do stíhacího letounu. | foto: Lockheed Martin, public domain

Co mají společného golfový míček a letoun F-35? Motor ukrývá i ruský nápad

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Co je zač letoun, o kterém se v poslední době tolik mluví a píše, „neviditelný“ americký F-35? Vláda se rozhodla jednat s jeho americkým výrobcem o dodávce čtyřiadvaceti kusů pro české letectvo. Je proto na čase si tento stroj trochu představit.

Na konci osmdesátých let existovala ve Spojených státech řada programů pro náhradu letounů, jejichž morální zastarání ohrožovalo závody ve zbrojení se Sovětským svazem. Náhrada se hledala za kolmo vzlétající letouny AV-8 Harrier či bitevní letouny A-10 Thunderbolt II. Poohlédnout se po další generaci nutil zbrojní mašinérii také již patnáct let úspěšně fungující frontový letoun F-16.

Námořnictvo naproti tomu očekávalo posun od slavných letounů F-14 Tomcat a starších verzí letounu F/A-18 Hornet. V roce 1993 tak vznikl program JAST (Joint Advanced Strike Technology), který spojoval jak požadavky amerického letectva, tak námořnictva a námořní pěchoty. JAST přitom nebyl program, který by sloužil přímo k vývoji nového letounu. Šlo spíš o studii, která měla vycizelovat a rozvinout požadavky jednotlivých složek amerických ozbrojených sil a dát je do kontextu s dostupnými i nastupujícími technologiemi.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se