Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tvJiž několik týdnů je zastaven provoz letadel Boeing 737 MAX 8 v důsledku dvou nehod, které podle řady odborníků nesou podobné znaky. Nyní probíhá vyšetřování a společnost čelí podezření, že k oběma haváriím během necelého půl roku přispěl sám výrobce.
Piloti etiopské aerolinky měli potíže s udržením kontroly nad strojem ve chvíli, kdy automatický bezpečnostní systém opakovaně po startu převáděl letoun do klesání. Podobné problémy s náhlým sklonem měl i Boeing 737 MAX 8, který se loni v říjnu zřítil do Jávského moře.
Ladislav Keller tvrdí, že chybovali hlavně piloti havarujících letounů, situace byla podle něj řešitelná. Dokládají to případy severoamerických pilotů, kteří se s podobným problémem setkali už dříve a dokázali ho vyřešit
V případě, že kritizovaný řídicí systém MCAS pro automatické přestavování stabilizátoru začal pracovat nestandardně, měli jednoduše vypnou autopilota a vše vyřešit manuálním ovládáním polohy stabilizátoru. Práci systému MCAS sice musíme označit za technickou závadu, ovšem piloti by si s ní měli poradit bez tragických následků.
Firma Boeing na odstranění závady pracuje, ale právě z důvodu uvedeného výše bylo nekompromisní uzemnění typu 737 MAX 8 předčasné.
Ing. Ladislav Keller Ladislav Keller (narozen v roce 1959 ve vesničce Moravec na Žďársku) je předním českým odborníkem na dopravní letectví a specialistou na nehody dopravních letadel, o kterých napsal několik publikací. První praktické zkušenosti s letectví získal Keller v době středoškolského studia, kdy absolvoval plachtařský a následně motorový výcvik v Aeroklubu Křižanov. Jeho další cesta vedla na Vysokou vojenskou leteckou školu v Košicích. Po jejím dokončení působil v armádě jako učitel létání v Piešťanech. V roce 1987 z armády odešel a stal se pilotem tzv. vládní letky. Od roku 1998 létal jako pilot Boeingu 737 u společnosti Travel Service a zároveň zde vedl Oddělení bezpečnosti a prevence leteckých nehod. Následoval přestup k ČSA a později ke slovenské charterové společnosti Samair. Po ukončení kariéry pilota pracoval na Úřadu pro civilní letectví a v současné době přednáší na ČVUT. Na svém kontě má kolem 15 tisíc letových hodin, z toho více než 12 tisíc jako kapitán letadla. Ve funkci leteckého instruktora nalétal dalších 2000 hodin plus 700 hodin na simulátorech. Jako velt Kvalifikaci velitele letadla má pro L-410, JAK-40, CL-601, TU-154 a B-737. Instruktorskou kvalifikaci a examinátorské pověření má pro L-410 a B-737 a zalétávací doložku zkušební lety provozní pro L-410. Knihy Ladislava Kellera:
|