Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Obchvat Chrudimi roste tak rychle, že se lidé začínají bát hluku

  17:00
Stavba chrudimského obchvatu již obkroužila půlku města. Díky příznivému počasí je dokonce v mírném předstihu, říká šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. Chodce i řidiče fascinuje postupný vznik mostní estakády přes údolí řeky Chrudimky a přes železniční trať u Vestce.

Stavba chrudimského obchvatu | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stavba chrudimského obchvatu jede naplno. Například jen v jediném dnu je na ní v provozu až 50 nákladních aut a patnáct bagrů či další těžké mechanizace. Hotovo má být do konce příštího roku, čehož se už nemohou dočkat řidiči, kteří městem projíždějí, i lidé, kteří v něm bydlí.

"Obchvat odvede převážnou část tranzitní dopravy z města Chrudim a po dokončení druhé etapy i ze Slatiňan," slibuje ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Bohumil Vebr.

Jak jste daleko s budováním chrudimského obchvatu?
První etapa obchvatu, tedy stavba sedmatřicítky mezi Chrudimí a Medlešicemi, se staví, předpokládaný termín dokončení této stavby je do konce roku 2015. Přípravu druhé etapy obchvatu ke Slatiňanům zajišťujeme ve spolupráci s městy Chrudim a Slatiňany tak, aby stavba navazovala časově na první etapu.

Kdy po něm budou moci projet první auta?
Pokud budou dokončena poslední dvě probíhající vyvlastnění u vlastníků s neznámým místem pobytu během měsíce a ŘSD bude moci požádat o poslední stavební povolení, bude přeložka silnice první třídy I/37 uvedena do provozu do konce roku 2015. Přeložka silnice III/34032 je již zprovozněna, přeložka silnice III/34038 do Vestce a přeložka silnice III/34026 Ostřešanská budou v tomto případě uvedeny do provozu do konce roku 2014.

Můžete pro méně zasvěcené popsat průběh obchvatu?
Hlavní trasu tvoří 5,850 kilometrů dlouhý úsek přeložky sedmatřicítky mezi obcí Medlešice a křižovatkou se silnicí I/17. Komunikace bude dvoupruhová, směrově nerozdělená s návrhovou rychlostí 80 kilometrů za hodinu. V úseku Medlešice - Vestec je navržena jako polovina výhledově uvažované čtyřpruhové komunikace. Obchvat je veden volnou trasou mimo obytnou zástavbu. Od začátku úseku se stáčí levostranným obloukem do proluky mezi Školní statek a obec Vestec, kde je veden v zářezu.

A nebude chybět ani most, že?
Ano, na třetím kilometru bude monolitický železobetonový most, který převádí přeložku přes údolí Chrudimky a železniční trať Chrudim - Hrochův Týnec. Pravostranným obloukem v zářezu pak trasa pokračuje ke křížení se silnicí II/340 Chrudim - Topol a konec úseku je v křížení se silnicí I/17. Součástí stavby je i úprava silnice I/17 v délce jeden a půl kilometru včetně křížení přeložky I/37 novým mostním objektem. Do stavby obchvatu jsou zahrnuty i přeložky silnic třetích tříd a inženýrských sítí.

Máte se stavbou nějaké větší či zásadní problémy?
Stavební problémy nejsou, problémy jsou pouze se získáním stavebních povolení z důvodu nutnosti získat pozemky i od osob s neznámým místem pobytu či zemřelých bez dořešeného dědictví, a to pomocí vyvlastňovacího procesu, který je časově velmi náročný.

Kolik peněz celkem vlastně prostavíte?
První etapa obchvatu bude stát 1270 milionů korun. To je cena ze soutěže, za kterou zhotovitel stavbu staví. Vítězná nabídka byla o 71,5 milionu korun nižší než předpokládaná cena. Pro druhou etapu je předpokládaná cena 370 milionu korun. Pro rok 2014 jsou zajištěny finanční prostředky ve výši 514 milionu korun, které plně pokrývají potřeby stavby dle harmonogramu.

Kdy a jaké budou kvůli stavbě uzavírky?
Uzavírky budou minimální. Případné objízdné trasy jsou vedeny po stávajících komunikacích, případně po provizorních komunikacích. Největší problémy lze očekávat při převedení provozu ze stávající silnice I/17 na provizorní komunikace při budování přeložky této silnice.

Setkáváte se během stavby s kritikou veřejnosti?
Ano, lidé mají připomínky k přechodu přes obchvat v prostoru zářezu za sídlištěm Větrník a obavu z hluku. K tomu je třeba uvést, že je zde navržen most přes zářez na polní cestě a hlukové limity dodrženy budou.

Proč se nebude moci sjíždět do Chrudimi rovnou z obchvatu od Medlešic?
Na základě požadavku města v průběhu územního řízení byla zrušena křižovatka u Medlešic. Současné vedení města požádalo ŘSD o sjezd umožňující napojení Chrudimi ve směru od Pardubic. Na tuto změnu byla zpracována a projednána studie. Sjezd bude realizován jako samostatná stavba s uvedením do provozu současně s první etapou obchvatu.

Bude možné postavit lávky pro pěší přes obchvat? Kde případně tedy budou?
Postavit lávky je možné, ale nemohou být hrazeny ze stavby I/37 Chrudim obchvat. Propojení částí na obou stranách obchvatu je zajištěno po stávajících silnicích (Medlešice - III/34032, silnice III/34026 - Ostřešanská, II/340 -Topol, I/17 - Vysoké Mýto) nebo po chodníku u III/34038 do Vestce, po mostě na polní cestě na začátku pátého kilometru - přes zářez u sídliště Větrník, nebo podél tratě pod mostní estakádou.

Jak spolupracujete při budování obchvatu s městem?
Spolupráce s městem je příkladná. Město Chrudim spolupracovalo při přípravě akce, při zajištění financování stavby a pomáhá i při řešení problémů vzniklých v průběhu stavby.

  • Nejčtenější

Stegosauří prolézačka za miliony zajímá antimonopolní úřad, radnici hrozí pokuta

23. května 2024  16:50

Kauza kolem výstavby hřiště s průlezkou ve tvaru stegosaura na pardubické Dukle začíná nabírat na...

Pavel si připil slivovicí a opekl vuřt u dělostřelecké tvrze. Usedl i do závoďáku

22. května 2024  7:15,  aktualizováno  18:51

Přípitkem dvaadvacetiletou slivovicí s nadšenci, kteří se starají o dělostřeleckou tvrz Boudu,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hrozilo, že z hnízda bude jezírko, čápi si ho vystlali igelitem. Pomohli hasiči

23. května 2024  9:41

Hasiči nevyjíždí jen k požárům. Zkraje týdne zamířily dvě jednotky na pomoc Záchranné zvířecí...

Za energií do oblak. Nahlédli jsme do útrob největší větrné elektrárny v Česku

28. května 2024  12:59

V kopcích nad Moravskou Třebovou na Svitavsku se od minulého roku tyčí nejvýkonnější větrná...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Jdu do Liberce. Po trenéru Kováčovi oficiálně potvrdil nové angažmá i klub

25. května 2024  22:30,  aktualizováno  26.5 14:35

Fotbalový trenér Radoslav Kováč potvrdil, že od nového ročníku první ligy povede Liberec. Dosavadní...

V Pardubicích začne sloužit nová vlaková zastávka, na otevření dorazí premiér

29. května 2024  14:44

V neděli 9. června začne v krajském městě sloužit nová vlaková stanice. Bude se jmenovat Pardubice...

Permanentky na Dynamo zase zdražily. Fandové je stejně skoupí

29. května 2024  10:52

Nejlepší místa v hale za 13 900 korun na sezonu. Stání pak za 4 700. Vedení HC Dynamo Pardubice...

Nová dálnice na Pardubicku šetří životy, na původní trase výrazně ubyly nehody

28. května 2024  16:10

Nové úseky dálnice z Opatovic nad Labem do Ostrova přinesly rychlejší cestování, menší zátěž pro...

Za energií do oblak. Nahlédli jsme do útrob největší větrné elektrárny v Česku

28. května 2024  12:59

V kopcích nad Moravskou Třebovou na Svitavsku se od minulého roku tyčí nejvýkonnější větrná...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...