Škoda Octavia RS

Škoda Octavia RS | foto: Škoda Auto

Škoda Octavia bojuje o titul evropského auta roku

  • 56
Nová octavia je jedním ze sedmi vozů, které postoupily do finále prestižní ankety Car of the Year. Porota složená z evropských automobilových novinářů vybírala ze 30 vozů. O titul bojují i dva elektromobily.

V sedmičce kandidátů na titul jsou v abecedním pořadí BMW i3, Citroën C4 Picasso, Mazda 3, Mercedes-Benz třídy S, Peugeot 308, Škoda Octavia a Tesla Model S. 

Finálové jízdy porotců, na jejichž základě bude stanoveno definitivní pořadí ankety, proběhnou v únoru 2014, vyhlášení vítězů a předání cen se uskuteční na 3. března 2014 na mezinárodním autosalonu v Ženevě.

O titul tedy bojují dva elektromobily (BMW a Tesla), velkoprostorový citroën, luxusní limuzína v podobě vlajkové lodi Mercedesu a tři tradičně tvarované vozy nižší střední třídy.

Mercedes je přehlídkou nejmodernějších technologií, "esko" má často mezi prvními věci, které se za několik let dostanou do aut nižších kategorií. Stávající prodejně velmi úspěšná generace se pokusí navázat na úspěch té úplně první, která si odvezla titul auta roku 1974.

Tesla je americký výrobce elektromobilů, který nemá v České republice zastoupení, nejbližší prodejny jsou ve Vídni a Mnichově. Tesly jsou v Evropě k mání na čtrnácti trzích, vesměs těch, kde jsou výrazně podporovány elektromobily. Po roadsteru, který byl prvním modelem značky, teď Tesla slaví úspěchy právě s velkým modelem S.

BMW i3 je městský hatchback s karbonovým rámem plný netradičních řešení. Na výběr je mezi čistě elektrickou verzí a provedením se spalovacím motorem, který baterky dobíjí. Prvních několik týdnů prodejů je o i3 velký zájem, kvóta pro Česko na letošní rok byla rozprodána ještě před oficiálním vstupem modelu na trh.

Francouzské značky (obě patří pod koncern PSA), mají ve finále rozdílně pojatá auta, ale obě stojí na nové modulární platformě koncernu PSA. Peugeot i Citroën mají v archivech po třech titulech evropského auta roku.

Mazda je jediný japonský finalista ankety. Výrobce z Hirošimy, který sází na špičkovou techniku, nabízí trojku jako hatchback a sedan.

Podívejte se na sportovní verzi nové octavie:

Octavia bojuje podruhé

Octavia je zásadním modelem Škody. V roce 1996 byla prvním zcela nově vyvinutým modelem po pádu železné opony a současně prvním zcela novým modelem vyvinutým po zapojení značky do skupiny Volkswagen. První generace, která také postoupila do finále evropského auta roku, se ve výrobě udržela výjimečných 14 let. Produkci ukončily nové emisní předpisy, nikoliv nezájem zákazníků.

Dosud Škoda vyrobila skoro čtyři miliony octavií, což odpovídá 38 procentům celkového odbytu značky v daném období. Octavia se vyrábí kromě České republiky také v Rusku, Indii, na Ukrajině a v Kazachstánu. Od roku 2014 začne sjíždět z výrobní linky také v Číně, což je nejsilnější jednotlivý trh značky.

"Octavia je srdcem naší značky, na nové generaci tvrdě pracoval celý tým značky Škoda. Tento dílčí úspěch je pro nás mimořádným oceněním," komentuje nominaci šéf Škody Winfried Vahland. Automobilka o svém nejdůležitějším modelu sebevědomě prohlašuje, že je nejlepší Octavií všech dob.

Tradiční anketa Car of the Year je jednou z nejprestižnějších ve světě aut. Toto mezinárodní ocenění se uděluje od roku 1964, Česká republika má v porotě jednoho zástupce. Letošní titul auta roku vozí Volkswagen Golf, který je postaven na stejném technickém základu jako octavia.

Jaký vůz by si zasloužil titul evropského auta roku?

celkem hlasů: 2588

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 20. prosince 2013. Anketa je uzavřena.

Škoda Octavia
Škoda Octavia 1466
Mazda 3
Mazda 3 464
Tesla Model S
Tesla Model S 192
Mercedes-Benz třídy S
Mercedes-Benz třídy S 174
BMW i3
BMW i3 117
Citroën C4 Picasso
Citroën C4 Picasso 92
Peugeot 308
Peugeot 308 83

Elektromobil