Někdejší starosta města na Bosporu při představování "kanálu Istanbul" nešetřil silnými slovy. "Dnes si vytahujeme rukávy na jeden z největších projektů století, který zastíní Panamský nebo Suezský kanál," prohlásil Erdogan na sjezdu strany.
Kanál Istanbul z Černého do Marmarského moře, kterým by měly první lodě proplout v roce 2023, sice Suez ani Panamu svojí délkou nepřekoná, přesto jsou jeho plánované technické parametry úctyhodné.
Nový kanál vytvoří uprostřed Istanbulu umělý ostrov
Pětačtyřicet kilometrů dlouhá vodní cesta bude 145 metrů široká a 25 metrů hluboká. Denně by jí mělo proplout 160 lodí. "Jedním z hlavních důvodů stavby je snížit dopravu na Bosporu a minimalizovat ekologické havárie," poznamenal Erdogan.
Zrádný BosporRychlé proudy a úzké ohyby dělají z historické vodní cesty jednu z nejnebezpečnějších úžin světa. Istanbul už proto byl svědkem několika havárií. Ta dosud nejvážnější se odehrála v roce 1979, kdy v úžině po kolizi s jinou lodí explodoval rumunský ropný tanker. Při nehodě zemřelo několik desítek lidí a do moře unikly tuny černého zlata. |
Plánu jistě zatleskají dva miliony obyvatel Istanbulu, kteří žijí přímo na březích Bosporu a musí přihlížet tomu, jak nejužším průlivem světa denně proplouvá v průměru stovka tankerů převážejících miliony tun ropy a dalšího nebezpečného materiálu.
Monstrprojekt však nemá pouze příznivce a některá média ho už označila za šílený. Nejvíce je dráždí to, že Erdogan neoznámil, kolik bude jeho "projekt století" stát a kudy vlastně nová vodní cesta povede. Omluvil to tím, že chce zabránit spekulacím.
Jenže kritici upozorňují na to, že městem najednou povedou dvě moře a vytvoří uprostřed sedmnáctimilionové megalopole ostrov. Nový kanál podle odborníků povede souběžně s Bosporem.