Situaci nezvládli správně většinou asi kvůli přehlédnutí dodatkové tabulky. "Ovšem i v reálu lidé často nezastaví, přestože je to velmi nebezpečná situace. Musím zastavit a dát přednost, protože auta na hlavní mohou svištět i 130 kilometrů v hodině," vysvětluje, jak najet na dálnici v místě, kde chybí připojovací pruh, instruktor bezpečné jízdy Jiří Patera. Takových rizikových nájezdů najdeme na českých dálnicích stále dost. Za nezastavení jsou čtyři trestné body, během pořadu jich lidé nasbírali 25 tisíc.
Tři čtvrtiny Čechů neumí říditUnikátní test Autoškola národa - čtěte ZDE |
Televizní test silničních pravidel zvládlo bez bodů jen šest řidičů ze sta. Čtyři prohřešky, kterých se dopustilo nejvíc řidičů, potkáváme na silnicích každý den.
Kromě nájezdu na dálnici bez připojovacího pruhu dělaly účastníkům speciální autoškoly největší problémy tyto situace:
Jízda připojovacím pruhem
Tady udělalo chybu 79 % lidí, když uvedli, že nemohou předjíždět kamion zprava. Jiří Patera vysvětluje: "Naopak, připojovací pruh je k tomu, abych najel na dálnici vysokou rychlostí a plynule se zařadil. Jinak vytvářím krizové a kolizní situace za sebou, najíždím na dálnici zpomalený. Auto na dálnici nesmím ohrozit, ono mi naopak může uvolnit pruh, což dříve neplatilo."
Vzdálenost potřebná k předjetí
Na této otázce se ukázal sklon Čechů k riskování za volantem, 60 % z nich by za nebezpečné předjíždění mohlo přijít o řidičák. Neuvědomují si, že aut před nimi jede více, v protisměru je navíc kamion. Experti radí předjíždět, pouze když máte stoprocentní jistotu, že se stihnete zařadit, a úplně nejlépe až když v protisměru nic nejede.
Předjíždění v křižovatce
Zákon předjíždění v křižovatce (záběr je po minutí značky křižovatka) povoluje, čára na obrázku je přerušovaná, správně je tedy odpověď mohu předjíždět, pokud nikdo neodbočuje vlevo. Ale v pořadu bylo zdůrazněno, že lepší je s předjetím počkat. Nevíte totiž, zda do cesty někdo nevjede z vedlejší.
Zpátky do autoškoly
Pátým v pořadí (36 procent špatných odpovědí) byla jízda v obci na dálnici, která však sebrala virtuální řidičák 25 procentům lidí. "Vůbec si nevšimli, že u dálnice je cedule začátek obce, a pokračovali stejnou rychlostí dále. To znamená, že místo správných 80 kilometrů v hodině jeli stotřicítkou, a tak o papíry přišli," říká Jiří Patera. Takových míst je přitom třeba na vjezdu do Prahy spousta. Předchozí příklad je ukázkou přehlédnutí, jehož následky nemusí být tragické. Doslova tragédií je ovšem fakt, že 33 procent šoférů nezvládlo projet správně obyčejnou křižovatku, při níž odbočovali z hlavní silnice, po níž jelo auto.
"Tohle je přesně problém, s nímž se setkáváme u spousty nehod. Lidé se neumějí v provozu rozhodnout, přitom je to naprosto triviální záležitost. Co poradit? Snad jen zopakovat si pravidla chování v křižovatce, jinak nevím," krčí rameny Patera.