ODS se brání taktice ČSSD. Ve volbách půjde o kraje, ne o vládu, tvrdí v inzerátu.

Předvolební inzeráty politiků jsou průměrné, ukázalo hlasování

  • 16
I ten nejúspěšnější předvolební plakát politiků, o kterém čtenáři iDNES.cz hlasovali v soutěži, skončil jako průměrný. Vybrali jsme několik billboardů a inzerátů, žádný z nich ale nedostal lepší známku než trojku. Podívejte se, jak hlasování dopadlo.

Vtipné a nápadité, průměrné či nudné a hloupé. Takové jsou předvolební materiály politiků. Billboardy, plakáty a inzeráty útočí na voliče ze všech stran. Snaží se vylíčit kandidáta v nejlepších barvách, případně zostudit protivníka. Vybrali jsme dvanáct z nich.

Bezmála 1 500 čtenářů pak hlasovalo o tom, který je nejvíce oslovil. Černobílý inzerát nezávislého kandidáta do Senátu Ivo Mlátilíka není přitom nijak originální, získal ale nejlepší známku 3.03. Za ním se umístil konfrontační inzerát moravskoslezského hejtmana Evžena Tošenovského. Na místě třetím pak inzerát ODS kritizující předvolební sliby sociální demokracie.

Takřka čistou pětku dostal billboard sociálnědemokratického kandidáta na zlínského hejtmana Stanislava Mišáka. Podle ředitelky Ústavu marketingových komunikací zlínské Univerzity Tomáše Bati Olgy Juráškové je zbytečně upjatý. "Působí upjatěji než materiály ostatních stran. Což je ale nejspíše částečně i cílem sociálních demokratů, protože hlavní cílová skupina jejich voličů, tedy starší lidé, si bude žádat klasičtější obrazovou kampaň," řekla MF DNES.

. výsledky hlasování najdete zde

V záplavě předvolebních materiálů totiž nejvíce zaujmou především ty vtipné, originální, graficky přitažlivé. A nebo kontroverzní a útočné.

Těch je zatím v letošní kampani poskrovnu. Jediným kontroverzním počinem byl projekt ústeckého hejtmana za ODS Jiřího Šulce. Na plakátech zveřejnil nápis z nedalekého romského ghetta. "Makejte, gádžové, ať se máme líp," stálo na billboardu, o kterém nejdříve nikdo netušil, kdo je jeho autorem. Šulc se k němu později přihlásil a představil pokračování kampaně, kde otevřel problém zneužívání sociálních dávek. - o kampani Jiřího Šulce čtěte více zde

Od politiků jiných stran si vysloužil nálepku populisty. V novinových inzerátech se nyní brání. Na problém zneužívání dávek prý ukazuje dlouhodobě, vadí mu, že média nezajímá podstata problému, ale jen zmíněný plakát. "To, že přehlížíte reálně existující problém, který voliče prokazatelně trápí, vám jménem všech těchto voličů zazlívám," obrací se kriticky na média v inzerátech. V nich už poslušně používá pouze vlídné stranické heslo Náš kraj, můj domov.

Plavání se senátorem
Ostatní politici jdou cestou osvědčených metod. Na city voličů útočí různými způsoby. Někdo to zkouší přes víno, jiný skrze fotografii s dětmi, další láká na zajímavý program.

Senátor Vítězslav Vavroušek za ODS zve na Vavrouškův Košt vína, zdarma nabízí ochutnávku, rady sommeliéra, cimbálovou muziku a spoustu cen. Jeho stranický kolega Miroslav Škaloud zase voliče zve do Aquaparku Barrandov na plavání se senátorem zdarma.

Jindy politici sázejí na známé tváře. Nezávislého kandidáta Ivo Mlátilíka doporučuje operní pěvec Peter Dvorský. Současný senátor a herec Tomáš Töpfer zase doporučuje stranického kandidáta Benáka. "Kdo? Benák. Kam? Do Senátu!" říká na Benákových plakátech Töpfer.

Kandidáti strany SNK ED v Jihomoravském kraji zahráli na nacionální strunu a oblékli si hromadně trička s nápisem I love Moravia. Kandidát ODS na jihomoravského hejtmana Milan Venclík pro změnu láká voliče těžko pochopitelným sloganem "Cestujte kamkoli v rámci EU za 3 hodiny!"

Jeho kolega Petr Trojek vsadil na image někoho, kdo svým voličům rozumí. "Jeden z nás," hlasá jeho inzerát s fotografií v hornickém úboru a ušmudlanou tváří. "Kdo nás má zastupovat v Senátu? Někdo, kdo se tady nenarodil, o havířině ví kulové, pracuje v bílých rukavicích a politiku má jako koníčka? Nebo někdo, kdo patnáct let fáral na ČSM?" ptá se sugestivně.

Na svou profesi se odvolává i současný senátor za US-DEU Richard Sequens. "Umím do toho říznout," hlásá politik-chirurg se zkrvaveným skalpelem a rouškou na ústech.

KDU-ČSL nasadila maskota
Zlínští lidovci si zaexperimentovali a kromě okoukaných tváří politiků zvolili i maskota. Do voleb vyslali kresleného čápa jménem Kristián. "Strana vybočila ze zavedených standardů a klišé - lídr, heslo. Je to kreativní a zábavné," řekla Jurášková.

Čáp je symbolem tradičních rodinných hodnot, který může oslovit hlavně mladé rodiny. "Je to prostě jiné a to může zapůsobit na velkou skupinu těch, kteří nestudují volební programy a rozhodují se na poslední chvíli," dodala.

Lidovec Pavol Lukša neexperimentuje, vrátil se pouze ke svému osvědčenému triku s Robinem Hoodem z Čeladné. Vydává se za ztělesnění této oblíbené postavy, zřejmě proto, aby naznačil, jak myslí na sociálně slabší. Na voliče se obrací v celostránkových inzerátech. "Jsem na Vás pyšný. Jste ti nejlepší voliči, jaké jsem poznal. Děkuji Vám všem za spolupráci," píše politik.

Vtipnou prezentaci zvolil i na internetu. "Existují tři důvody, proč volit KDU-ČSL," píše. "1. Lukša, 2. Lukša, 3. Lukša," říká neskromně.

Nejostřeji se na předvolebních materiálech vymezil moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský. Vytáhl do boje proti lídrovi ČSSD v kraji Jaroslavu Palasovi. Voličům dává na vybranou. Připomíná, že zatímco byl celý život pouze členem ODS, Palas prošel KSČ, KSČM, Levý blok a ČSSD.

V kolonce "působení v našem kraji" připomíná své roky ve funkci primátora a hejtmana. Palas nikdy nebyl zastupitelem obce, města ani kraje, upozorňuje. Od vlády a parlamentu, který mezi lidmi zrovna velkou popularitu nemá, se naopak distancuje. Do kolonky si napsal nulu, kdežto Palasovi připomíná jeho práci poslance a ministra.

Nejoriginálněji ale svoji prezentaci pojal kandidát ČSSD do senátních voleb na Kladensku Jiří Dienstbier. Právě kvůli odporu k fotografiím kravaťáků zvolil ručně malované billboardy, které mu pomáhala vytvářet rodina. - o Dienstbierových billboardech čtetě více zde 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video