Podle údajů Letecké amatérské asociace každý rok stoupne počet držitelů platných pilotních průkazů na ultralehká letadla přibližně o stovku. K 30. červenci jich bylo 3 579, na konci loňského roku 3 422.
"Za minulého režimu se starší lidé k létání nedostali. Nyní ano. Učím i šestnáctileté a naopak nejstarším bylo kolem pětapadesáti let. Nejčastěji jsou zájemci ale někde uprostřed tohoto věkového rozmezí," řekl iDNES.cz hlavní inspektor provozu ultralehkých letadel letecké asociace Zdeněk Doubek.
Zatímco pilotů přibývá, křivka nehod zůstává v posledních letech přibližně stejná. Za první polovinu roku eviduje Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod 34 případů, z nichž dvanáct se týká právě ultralightů. Od 30. června přišlo v tomto typu letadel o život šest lidí. V roce 2006 havarovalo celkem 22 ultralightů, o rok později pětadvacet.
"Ten počet je každý rok podobný," potvrdil iDNES.cz i hlavní inspektor provozu ultralehkých letadel Doubek.
Trosky letadla po nehodě u Vokšic na Jičínsku
Samotný počet nehod ale neříká nic o jejich příčinách. Tou může být i zabiják na silnicích - alkohol. Právě ten sehrál hlavní roli 17. června na letišti v Krásně u Sokolova. Zemřeli dva lidé. Pitva následně prokázala, že pilot před jízdou pil, v krvi měl 1,26 promile alkoholu. - čtěte Pilot ultralightu, který se v červnu zřítil, měl v krvi 1,26 promile
"To je vždycky špatně, stejně jako u automobilu," konstatoval Doubek. Letos to byl jediný zaznamenaný případ.
. Podmínky pro získání pilotního průkazupotvrzení o zdravotní způsobilosti věk 15 let a výše (do 18 let je třeba souhlas zákoných zástupců) absolvování praktické a teoretické výuky složení závěrečné zkoušky |
Častou příčinou bývají technické závady, kupříkladu předření lanka řízen, problémy s motorem. I při takových nehodách však podle Doubka nese svůj podíl viny i pilot.
"Vysazení motoru je jen spolupůsobící příčina, protože motory pro ultralighty nejsou certifikované. Jedná se ale také o nezvládnutí manévru," vysvětlil hlavní instruktor pro ultralehká letadla.
Osudovou chybu povětšinou udělají i ti, kteří vzlétnou za špatného počasí.
Za nehodou ale může být i obyčejná zbrklost.
Na počátku června v Hořovicích přerušil přípravu pilota na let telefonát. Když pak mobilní telefon odložil, tak nasedl a vzlétl. Zapomněl ale sundat manipulační oj, která poškodila vrtuli.
Naštěstí rychle přistál a nehoda se obešla bez zranění.