Plán udržitelné mobility navrhuje, jak by mělo město postupovat v otázkách od rozvoje silniční sítě či parkování po MHD a podporu cyklistiky. Vedení města by z něho mělo vycházet při rozhodování.
V souladu se snahou o zmírňování negativních důsledků automobilové dopravy plán počítá s větším zaměřením na veřejnou, zejména kolejovou dopravu a také na chůzi a cyklistiku.
Automobilová doprava se má naopak postupně regulovat a omezovat tak, aby se snižovaly její negativní dopady na zdraví obyvatel.
Plán tak počítá například se zavedením mýtného pro vjezd do centra. Dokument měl být schválen už v polovině minulého roku, čekalo se však na výsledek posouzení vlivu na životní prostředí, ve kterém nyní dokument získal kladné stanovisko. V květnu by o dokumentu měli hlasovat ještě zastupitelé.
Tramvajová trať na Václavském náměstíZ dokumentu také vyplývá, že vybudování tramvajové trati v horní části Václavského náměstí by mohlo vyjít podle odhadu dopravního podniku na 262 milionů korun. Náklady ale nezahrnují opravy v okolí trati. Dopravní podnik musí v souvislostí s vybudováním trati mimo jiné ještě prozkoumat stropní desky stanice metra C Muzeum nebo vybrat projektanta. Kudy přesně trať povede, není rozhodnuto. Tramvaje přestaly na náměstí jezdit na začátku 80. let minulého století. |
Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) řekl, že jde o nejdůležitější koncepční dokument, který bude současné vedení města schvalovat. Magistrát z něj bude vycházet i při hodnocení toho, které investice jsou z pohledu rozvoje metropole nejdůležitější a mají přijít na řadu jako první. Mezi ty patří rozvoj metra a kolejové dopravy či dokončení okruhů.
Přijetí plánu je také podmínkou pro čerpání evropských dotací na dopravní projekty. Podle rozhodnutí Evropské komise má podobným koncepčním dokumentem disponovat každé velké město v Evropské unii, bez toho není možné čerpat peníze ze dvou klíčových evropských fondů, a to Operačního programu doprava a Integrovaného regionálního operačního programu.