Tržby v osobním prodeji loni v České republice poprvé v historii dosáhly 10 miliard korun, meziročně vzrostly o 23 procent. „Máme za sebou historicky nejúspěšnější rok. V době koronavirových uzávěr lidé oceňovali online prodej či flexibilní fungování po telefonu, na nákupy u našich nezávislých prodejců si zvykli a zůstali nám věrní,“ komentovala loňské prodeje generální sekretářka Asociace osobního prodeje (AOP) Lenka Mrázová.
„Téměř dvě třetiny tržeb tvoří prodeje wellness balíčků, kosmetiky a produktů určených pro péči o tělo. V posledních dvou letech si lidé více než kdy jindy uvědomili, že zdraví je to nejcennější, co mají. I proto se stále častěji na nákup tohoto sortimentu zaměřovali,“ vysvětlila jeden z důvodů rychlého růstu tržeb Mrázová.
„Lidé také v době uzávěr měli víc času a chuti na zvelebování svého bydlení, věnovali se víc i vaření. Nákupy různých potřeb do domácnosti a doplňků tak tvoří zhruba třetinu tržeb,“ dodala.
E-shopy růst přecenily. Úvěry, expanze a odliv zákazníků. Přežijí jen některé |
Přímým prodejem se v České republice živí, ať už jako hlavním nebo doplňkovým zdrojem příjmů, více než 370 tisíc lidí. Z toho 82 procent jsou ženy, které často vítají možnost přivýdělku při rodičovské či mateřské dovolené. Zhruba pro pětinu prodejců tvoří přímý prodej jediný a hlavní zdroj příjmu. V Evropské unii se naplno či částečně věnuje přímému prodeji zhruba 6,5 milionu lidí.
Česká republika v osobním prodeji patří mezi nejúspěšnější země v Evropské unii. Podle výše tržeb je šestou nejúspěšnější zemí hned za pětkou největších evropských států. „A loňský růst tržeb v České republice byl v rámci EU suverénně nejsilnější,“ podotýká Mrázová.
Zdaleka největším unijním trhem je ten německý, následovaný Francií, Itálií, Polskem a Španělskem. Světovou jedničkou jsou Spojené státy, velmi se daří i velkým asijským hráčům, jako jsou Japonsko, Korea nebo Čína. Celosvětově loni tržby v přímém prodeji dosáhly 186 miliard dolarů (4,3 bilionu Kč), meziročně o 1,5 procenta více. V samotné Evropské unii došlo k růstu o 3 procenta na 33 miliard dolarů (773 miliard Kč)
Asociace osobního prodeje byla založena v roce 1993 a je hlavním představitelem přímého prodeje v České republice. V současné době sdružuje devět společností přímého prodeje, jimiž jsou: Amway, Herbalife, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame, PartyLite, Vorwerk a Zaren.