Jawy se přitom v Indii v licenci vyráběly již od šedesátých let pod značkou Yezdi (čtěte zde). Společnost Ideal Jawa India Ltd jich vyrobila a poslala na indický trh několik stovek tisíc a na dovolené v Indii se s nimi určitě potkáte i v provozu. Výroba byla ukončena v roce 1996 kvůli problémům s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil a přísnějšími emisními předpisy, které postupně vytlačují dvoutakty z trhu.
Slávu Jawy nyní oživí indický koncern Mahindra, který patří k největším výrobcům automobilů a užitkových vozidel na světě, i když v Evropě ji zatím známe jen podle automobilové značky SsangYong, jejíž 70procentní podíl Indové od roku 2011 vlastní. Nyní rozšiřuje svůj záběr v motocyklové oblasti a vedle 51% podílu ve značce Peugeot Motorcycles převzal i kontrolní podíl společnosti Classic Legends za cenu přes čtyři miliony dolarů (100 mil korun).
Encyklopedie jawKývačka, pérák, panelka i bizon - znáte je všechny? Katalog klasických jaw zde. |
K tomu následně Mahindra zakoupila práva na značku BSA Motorcycles a licenci na výrobu a prodej motocyklů Jawa pro Indii a další vybrané asijské trhy. Zatímco nové připravované stroje BSA by podle plánů Mahindry měly být orientované na mezinárodní trhy, Jawy (Yezdi) by měly být zacílené na domácí produkci. Koncern s ročním obratem skoro 18 miliard dolarů ročně by měl mít dost síly na to, aby oživil i tyto téměř zaniklé značky.
Pro milovníky značky Jawa to znamená naději, že se v budoucnosti dočkáme oživení bývalé slávy v podobě retro laděných modelů. Bohužel je jen malá šance, že se s nimi setkáme i na českém trhu, protože tradiční dvoutaktní motory 250 a 350 nemají ani po úpravách šanci plnit neúprosné evropské normy.
„Cílem akvizice společnosti Classic Legends se strany M&M (Mahindra) je vytvořit produkty zaměřené na lifestylovou mobilitu a vstoupit do nového segmentu trhu pomocí ikonických značek jako BSA a Jawa,“ říká tiskový zástupce značky Mahindra. „Doufáme, že se nová Jawa představí už na výstavě Auto Expo 2018. Klasické motocykly budou vyráběny v naší továrně Mahindra Pithampur v Madhya Pradesh, kde budeme vyrábět i naše stávající motocykly Centuro, Gusto a Mojo.“
Asijské koncerny zaznamenaly po roce 2000 obrovský rozvoj a tlačí se i na mezinárodní trhy. Ale k tomu potřebují nabídnout i zvučné „západní“ značky, proto jdou cestou oživení zaniklých jmen z historie, nebo spolupráce s evropskými značkami. Příkladem je společná výroba motocyklů TVS a BMW či Bajaj a KTM.
25. listopadu 2014 |