„Německý prezident Frank-Walter Steinmeier v dubnu při návštěvě Prahy prohlásil, že Češi a Němci se potřebují. My ale víme, že sudetští Němci a Češi patří k sobě,“ prohlásil Hörtler. Připomněl také, že sudetské Němce těší společné členství s Českem v Evropské unii.
K 20. výročí vstupu Česka do unie Hörtler řekl, že sudetští Němci tehdy hleděli na vzájemné vztahy skepticky. „Věděli jsme, že se něco musí stát, že musí přijít dialog. A ten je nyní v běhu, v úspěšném běhu,“ řekl. „Pracujme na něm všichni,“ dodal.
Fiala uvítal Steinmeiera v Kramářově vile. Jednali s výhledem na Prahu |
Nejvyšší politický představitel sudetských Němců Bernd Posselt před 20 lety české členství v EU podporoval, zároveň ale v Evropském parlamentu hlasoval proti českému přistoupení. „Samozřejmě jsem bojoval i za to, aby vlast mých předků byla součástí EU. Svým hlasem proti jsem chtěl jen říct, že stále existují otevřené problémy, protože tehdy česká vláda nechtěla absolutně žádný kontakt se sudetskými Němci,“ vysvětlil Posselt v březnu.
Nyní Česko považuje za jednoho z nejkonstruktivnějších unijních členů a na adresu vztahů mezi sudetskými Němci a Čechy nešetří chválou.
Pavel je vzorový Evropan
Česko za proevropské postoje a podporu Ukrajiny bránící se ruské invazi pochválil i v sobotu, kdy jako vstřícné politiky označil premiéra Fialu a prezidenta Pavla. „Prezident Pavel je vzorový Evropan,“ řekl.
Posselt se kriticky vyjádřil o hraničních kontrolách, které kvůli boji s nelegální migrací Německo provádí na pomezí s Polskem, Českem, Rakouskem a Švýcarskem. „Evropa bez hranic je ten nejcennější výdobytek. Kontroly musíme přenést na vnější hranice,“ řekl. Dodal, že sudetští Němci na cestách mezi vlastí předků a zeměmi, kde nyní žijí, žádné kontroly nechtějí.
Vztahy s Českem jsou podle Posselta blízké. Na sjezdu varoval před nacionalisty |
S projevem také vystoupila bavorská ministryně pro rodinu a sociální otázky Ulrike Scharfová, jejíž ministerstvo má nad sudetskými Němci záštitu. České návštěvníky sjezdu pozdravila česky dobrý den. O sounáležitosti sudetských Němců a Čechů řekla, že oba národy společně psaly evropskou historii.
K výraznému zlepšení vzájemných vztahů přispělo to, že Sudetoněmecké krajanské sdružení pod Posseltovým vedením ze svých stanov vypustilo zmínku o usilování o vrácení majetku, který byl sudetským Němcům po druhé světové válce zkonfiskován. Z české strany byl důležitý mimo jiné mnichovský projev tehdejšího premiéra Petra Nečase (ODS), který v roce 2013 vyjádřil lítost Česka za příkoří způsobená sudetským Němcům při odsunu po druhé světové válce.
Z Československa byly po druhé světové válce odsunuty asi tři miliony Němců. Podle česko-německé komise historiků při tom přišlo o život 15 000 až 30 000 lidí. Během předešlé více než šestileté nacistické nadvlády zahynulo kolem 320 000 až 350 000 obyvatel někdejšího Československa.
Kritika dopravního spojení
Na sjezdu se ovšem jen nechválilo. „Když jedu ze Štrasburku do Paříže, tak to vlak ujede za jednu hodinu a šestačtyřicet minut,“ řekl Posselt o trase dlouhé asi 440 kilometrů. Pokud se lidé rozhodnou jet vlakem z Prahy do Mnichova, tak na 410kilometrovou cestu potřebují zhruba šest hodin. „Člověk potřebuje více trpělivosti než za časů císaře Františka Josefa,“ napsal k tématu sudetoněmecký deník Sudetendeutsche Zeitung.
Po 35 letech od pádu železné opony a 20 let od vstupu Česka do Evropské unie je podle Posselta neúnosné to, jak Berlín dopravní spojení s českými zeměmi zanedbává. „Potřebujeme okamžitě dopravní program středoevropského sjednocení a také častější a rychlejší vlakové spoje do Prahy,“ řekl. Zlepšení požaduje Posselt i na železnici do Chebu.
Posselt zmínil nedávné problémy na lince z Mnichova do Prahy, kdy policie musela vyklidit přeplněný vlak. „A to jen kvůli tomu, že se v Praze konaly tři koncerty,“ uvedl. O špatném železničním propojení Česka a Bavorska hovořil Posselt již v pátek na tiskové konferenci před začátkem sjezdu. „Je to ostuda, opravdová ostuda,“ řekl.
Neprošli Zeman, Posselt ani Kundera. Poslanci třídili návrhy na vyznamenání |
Na zrychlení elektrifikace a modernizace tratí v česko-německém příhraničí apelují také představitelé hospodářských komor a samospráv z obou stran hranic Česka, Bavorska a Saska.
Na počátku května podepsali společnou deklaraci, ve které vybízejí české i německé spolkové ministerstvo k elektrifikaci tras mezi Drážďany a Zhořelcem a mezi Chebem a městem Marktredwitz a také k dokončení takzvané frankosaské magistrály mezi Norimberkem a Marktredwitzem. Česko mezitím modernizuje trať z Plzně přes Domažlice k hranici s Bavorskem.