"Pátrání bylo pozastaveno ráno v 1:30 SEČ, když se loď pohnula. Odborníci nyní zkoumají, jak moc se loď pohnula a proč. Pak rozhodnou, zda a jak může pátrání pokračovat," řekla mluvčí civilní obrany Franceska Maffiniová.
Představitel civilní obrany Franco Gabrielli poté upřesnil, že v místě neštěstí je silné vlnobití, které znemožňuje vstoupit do potopených částí lodi, kde by podle záchranářů mohli být pohřešovaní. Části nad hladinou se ale po krátké pauze dále prohledávají s cílem najít vše, co by pomohlo k vyšetření tragédie.
Počet obětí lodního neštěstí může být větší, protože na lodi pravděpodobně byli černí pasažéři, o kterých se zatím nevědělo.
Italským úřadům se v neděli ozvali příbuzní ženy, která jim z potápějící se lodi v osudný den volala a od té doby o ní neslyšeli. Podle Gabrielliho by žena mohla být jednou z dosud neidentifikovaných obětí, které potápěči o víkendu vyzvedli z vraku lodi. V neděli záchranáři objevili tělo další ženy, čímž se počet obětí zvýšil už na třináct. Stále se pohřešuje 20 lidí (více zde).
Už v sobotu záchranáři vyzvedli pevný disk, který obsahuje záběry bezpečnostních kamer na velitelském můstku. Záznamy by měly poskytnout informace o aktivitě a reakcích kapitána Franceska Schettina.
Schettino připustil vinu za navedení lodě příliš blízko k břehu, ale odmítá obvinění, že zavolal pomoc pozdě a úmyslně předčasně opustil potápějící se plavidlo v průběhu evakuace více než 4 tisíc lidí na palubě. Z vody byly také vytaženy kapitánovy dokumenty.
Skvrny na vodě jsou od záchranných člunů
Současně se záchrannými pracemi vrcholí přípravy na odčerpání zhruba 2 400 tun nafty, které zůstaly v nádržích a mohly by se vylít do moře a způsobit velkou ekologickou katastrofu. V pátek večer byly kolem vraku umístěny plovoucí zátarasy na ochranu pobřeží před možným únikem paliva.
Zkáza ConcordieBLONDÝNA: Na můstku prý byla dívka z Moldavska MOTORY: Obří loď táhlo 102 816 koní PALIVO: Odčerpá ho firma, která vyzvedla Kursk VODNÍ HROB: V restauraci našli zatím nejvíc těl ČEŠKA NA LODI: Musíte vzít aspoň moje děti, křičela IMAGE ITÁLIE: Sotva zmizí Berlusconi, objeví se Schettino CHYBA: Stočil jsem kormidlo pozdě, přiznal údajně kapitán Concordie |
V sobotu italské úřady potvrdily zprávy, že kolem lodi jsou na hladině skvrny lehkého paliva. Ujistily ale, že jde o velmi malé množství, které nepochází z palivových nádrží, ale z motorů záchranných člunů či mazadel ze strojovny. Toto znečištění je prý zcela pod kontrolou záchranářů.
Nádrže havarované lodi jsou plné, protože na útes najela krátce po vyplutí z města Civitavecchia na týdenní okružní plavbu Středomořím. Pokud by palivo z napůl potopené lodi začalo unikat, hrozila by ekologická katastrofa - více zde.
Palivo z Concordie odčerpá firma, která s tím má velkou zkušenost. Před deseti lety ze dna moře vytáhla ponorku Kursk. (O tom, jak by mohly práce na odčerpání vypadat, čtěte zde.)
Costa Concordia ztroskotala v noci na 14. ledna a uvázla asi 30 metrů od pobřeží toskánského ostrova Giglio. Dvě a půl hodiny předtím loď vyplula z přístavu Civitavecchia na plavbu po Středomoří. Na palubě bylo podle AFP na 3 200 turistů z 60 zemí a asi tisíc členů posádky ze 40 zemí, celkem 4 229 lidí. Hlavní vina za nehodu se od začátku připisuje kapitánovi.
21. ledna 2012 |