SPECIÁL: Německé volby 2005
Rivalové se nevyhnuli ani urážkám východních Němců a atakům na bezdětnost kancléřské kandidátky.
Nechybělo ani vyznání lásky v přímém přenosu, projev opsaný od Ronalda Reagana, rozzlobení kapely Rolling Stones, střelba na politika, kolaps dalšího, ba dokonce mrtvice třetího.
Krátká, a o to intenzivnější byla letošní kampaň před předčasnými volbami. Nejvíce, 200 tisíc eur, investovala na verbování voličů vládnoucí sociální demokracie SPD kancléře Gerharda Schrödera.
Nešetřil ani její menší koaliční partner - strana Zelených, kteří uvolnili 170 tisíc eur. O dvacet tisíc eur níž se pohybují náklady opozičních křesťanských demokratů CDU, tedy 150 tisíc.
Plakáty s politiky zmizely pouze koncem srpna na pár dnů, kdy do Kolína nad Rýnem přijel papež Benedikt XVI., rodák z Bavorska, na Světové dny mládeže.
Billboardy a spoty samozřejmě nebyly vším, do čeho strany investovaly. Hlavní rivalové – Gerhard Schröder a Angela Merkelová – si zakládali na veřejných vystoupeních, jejichž úspěšnost se různila.
Smůla provázela hlavně Merkelovou, jež nebyla před médii tak kovaná jako profesionál Schröder. Dvakrát po sobě si například spletla brutto a netto. Kýžený efekt se nedostavil ani po jejím nečekaném pokusu přiblížit se k voličům na stránkách jednoho nedělníku jako "prostá občanka".
„Stouni“ měli pomoci Merkelové
Rodinné foto s manželem u záhonu kedluben, v polokošili, sportovních kalhotách a botaskách přílišné nadšení u Němců nevyvolalo. Na rozdíl od zástěry sládka, kterou si oblékl Schröder, aby narazil sud volebního piva značky SPD.
Když Edmund Stoiber, šéf bavorské CSU, označil občany bývalé NDR za frustrované, sklidil bouři nevole východu země i Merkelové.
Poté, co CDU za svou neoficiální hymnu kampaně zvolila hit Rolling Stones "Angie" (jak se říká Merkelové), měla na krku právníky. Křesťanští demokraté totiž neměli práva používat píseň čtveřice stárnoucích rockerů k boji o politickou moc.
Kampaň v září celebrit
Politikům pomáhali také prominenti, hlavně herci, zpěváci či literáti. V oranžovém tričku CDU pózoval herec-kulturista Ralf Moeller, který udělal kariéru v Hollywoodu, liberálům pomáhal módní návrhář Wolfgang Joop či tenista Michael Stich, kancléři a SPD zase spisovatel Günter Grass. Stranu Zelených podporovali rockerka Nina Hagen či herec Ottfried Fischer.
Příchuť telenovely dodal kampani Schröder, který v živě vysílaném televizním duelu obhajoval manželku za výroky na adresu bezdětné rivalky a vyznal jí lásku.
Posledním dějstvím letošní krátké kampaně bude nedělní finále, které nabídne napínavé drama.