Jihočeští astronomové objevili planetku

• 3
Jihočeští astronomové z observatoře na Kleti objevili neznámou planetku, která míjela Zemi ve vzdálenosti 1,1 milionu kilometru. Je to jen třikrát dál, než je od Země vzdálen Měsíc. Planetku, nyní známou pod mezinárodním označením 2003 UT55, objevili pozorovatelé právě při jejím nejtěsnějším přiblížení k Zemi.

Těleso tohoto rozměru by při případné srážce podle ní Zemi neohrozilo, protože by se pravděpodobně rozpadlo při průletu atmosférou na malé úlomky.

"Sledování i takových malých těles však přispívá k poznání struktury celé populace asteroidů," uvedla ředitelka hvězdárny Jana Tichá.

Vzhledem k vysoké rychlosti pohybu planetky po obloze potvrdil objev pouze britský pozorovatel z městečka Great Shefford.

"Po propočtech dráhy oznámila objev centrála pro sledování planetek při Mezinárodní astronomické unii, sídlící na Harvard-Smithsonianské observatoři v USA, ve zvláštním cirkuláři," uvedla.

Tichá, Michal Kočer a Miloš Tichý pozorovali planetku v noci z 26. na 27. října. Po obloze se pohybovala značnou rychlostí.

Za pouhých 15 minut urazila vzdálenost odpovídající průměru Měsíce a za tři dny se přesunula na jižní oblohu do souhvězdí Vodního hada. Obvyklé planetky potřebují na podobný přesun několik desítek až stovek dní.

Asteroid 2003 UT55 patří mezi velmi vzácné planetky typu Aten. Většina jejich dráhy leží uvnitř dráhy Země kolem Slunce.

Její rozměr se pohybuje mezi 12 až 27 metry. Je to zatím nejmenší asteroid, který čeští vědci pozorovali jako první.

Neobvyklá planetka je unikátním objevem kleťského teleskopu Klenot, který je určen ke sledování asteroidů a komet s neobvyklými typy drah. Má průměr zrcadla 1,06 metru. Observatoř ho používá od loňska, uvedla ředitelka.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video