„Požár vitráže nepoškodil a jsou historickou památkou stejně jako celá stavba,“ uvedl v textu provázejícím petici historik umění Didier Rykner z odborného serveru La Tribune de l’Art. Upozorňuje, že nemá výhrady proti moderním vitrážím v případě, že ty původní byly poškozeny, což se ale u katedrály nestalo. O Macronově návrhu píše jako o „vandalství“.
Macron chce novými vitrážemi stavbě vtisknout „znak 21. století“ a na jejich realizaci má být vypsána umělecká soutěž. Původní vitráže by byly přemístěny a vystaveny v nově vznikajícím muzeu.
Za nápadem je podle deníku Le Figaro pařížský arcibiskup Laurent Ulrich a Macron s jeho nápadem souhlasil. Podle kritiků záměru ale mají skleněné dekorace smysl jen na původním místě, protože jsou součástí architektonického záměru.
OBRAZEM: Rok do otevření. Notre-Dame už má i nový kříž, brzy zmizí lešení |
Světoznámou architektonickou a církevní památku v srdci Paříže zachvátily plameny 15. dubna 2019. Oheň se rozšířil v krovu a pohltil rozsáhlé části středověké budovy. Příčina požáru nebyla zcela objasněna. Katastrofu mohla způsobit závada v elektroinstalaci či nedopalek cigarety. Památku, chráněnou organizací UNESCO a proslavenou románem Victora Huga Zvoník u Matky Boží, před požárem navštěvovalo na 13 milionů lidí ročně.
Rekonstrukce vnější části katedrály má být prakticky hotova již příští rok v červenci, kdy Paříž očekává příval návštěvníků během dvoutýdenní olympiády.