- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jak konktetne lze nestandni zkouskou zpusobit to, ze vozdlo je mnohem tezsi nez objednane?
Pane Rychetský,
to vysvětlení je jednoduché:
"Podle ředitele SVOS Jaroslava Černého firma armádě představila dva měsíce po podepsání smlouvy vozidlo, které podmínky smlouvy splňovalo. Na základě požadavků a připomínek, které původní představy armády rozšiřovaly, byl vůz upraven, a to včetně větší ochrany posádky, čímž se zvýšila i jeho hmotnost."
Vojáci se původně zhlédli ve vozidlech Supacat HMT 400, které prostým vizuálním porovnáním mnohem méně chrání posádku. Tak trošku vypadají jako zespodu opancéřovná bugyna, bez ochrany horní části těl, sedících a prakticky žádné u střelce velkorážného kulometu.
Docelu si dovedu představit požadavky vojáků jako. "oproti původního zadání přidejte pancéřový štít k velkorážnímu kulometu. Přidejte pancéřovaná postranní okénka, zvyšte panceřování. oproti požadované ochraně proti střelám ráže 9 mm zesilte pancéřování. aby chránilo i proti kalibru 12 mm."
SVOS oponuje. "to vše můžeme udělat. ale důsledkem bude zvýšení hmotnosti o tunu".
Vojáci: "vyšší váha nevadí, my chceme větší ochranu, takže zesilte ještě spodek, aby vydržel dvojnásobný výbuch"
Samozřejmě je to jen fikce, ale bůhví co ještě vyplave, až se firma začne bránit. Nedovedu si totiž představit, že by tak zkušený výrobce pancéřovaných vozidel svévolně bez předběžného souhlasu zástupců armady překročil tak jasně daný parametr jako je maximální hmotnost
Když si člověk vezme, že obranu řídili takové exotky jako Parkanová, Peake nebo Šlechtová, tak co pak chtít po jejich podřízených
Jako, že je špatné požadovat pro armádu kvalitní techniku?
Takhle to dopadá, když se vybere neexistující produkt na základě modelu 1:25 místo toho aby se rovnou nakoupilo to, co v Prostějově doopravdy chtěli a co reálně používají obdobné jednotky. Zajímavé že u vrtulníků je jedno, že cena je o třetinu vyšší než u konkurenční nabídky.
Pane Červený,
vím zcela jistě, že funkční vozidlo bylo vystaveno na IDETu v roce 2017. Již tehdy mělo pohotovostní hmotnost 13 tun (prospekt SVOS). Výběrové řízení proběhlo po IDETu. Kdo vše se výběrového řízení účastnil nevím. Obdobné jednotky již tehdy používaly osmitunový Supacat TH400.
Vůči nákupu vrtulníků z USA nemám zásadních námitek.
Vážení,
dovoluji si předložit pár postřehů a úvah:
Armádní noviny tvrdí, že vloni se firma SVOS oháněla podivnými zahraničními certifikáty a odolnost vozidla dokládala jen teoretickými výpočty. Pokud si dobře vzpomínám, tak hmotnost 13 tun byla uvedena prospektech rozdávaných na IDETu 2017, ale u dodaného vozidla ke zkouškám byla zjištěna hmotnost 13,7 tuny. Snad proto byly zkoušky přerušeny a Perun byl vrácen výrobci k nápravě zjištěných závad. Na polygon se Perun vrátil koncem roku 2018 a i po přestavbě vozidlo překračovalo o 400 kg požadovaných 12 tun. Přesto armáda pokračovala v testech a v ověřování požadovaných vlastností vozidla. Pro firmu SVOS dopadly zkoušky neúspěšně.
V reakci na výsledek vojskových zkoušek firma prohlásila, že nebyly vypořádány její připomínky k průběhu a závěru vojskových zkoušek. Mj. SVOS také tvrdí, že "Komise pro vojskové zkoušky ... neoprávněně požadovala na vozidle ověření parametrů, které sice vůbec neměly být součástí vojskových zkoušek, ale kterými komise údajně podmiňovala jejich pokračování."
Chápu, že firma SVOS se nyní cítí obchodně ohrožena a v snaze zakrýt technické selhání svádí veškerou vinu na zadavatele.
P. S.
Mne na celém sporu zaujalo tvrzení mluvčího MO ČR: "... zkoušky probíhaly po celou dobu za přítomnosti odborných zástupců dodavatele, kteří nikdy obsah, formu a způsob provedení nerozporovali." V případě, že zkušební komisař své tvrzení doloží zápisy z deníku zkoušek, tak jsou SVOSáci nahraní.
Za mlada, když se jezdilo lyžovat do hor, tak se vlekařovi kupovaly "dioptrie" navíc, aby viděl v tý mlze až na konec vleku a mohlo se jezdit.
Zde zjevně žádný "dioptrie" napomoci nemohly. Páč když Chinook unese max. 12 tun, tak zkrátka unese 12 tun, a ne 14 tun.
Je to o tom samým . P9litici berou a voják musí jet v autě, ve kterým nemá přiměřenou ochranu.
Tak jim koupíme Fábie, nebo ještě lépe je zrušit naší armádu.
Vypadá to fantasticky, takže jako vojenský laik nechápu (jezdil jsem po dobu VZS 86-87) na Daně), ale jako strojař se divím, protože to je stroj jako ...svi....= super
Vzali si velké sousto a nebyli schopni splnit jim předem známé podmínky na kterých se smluvně domluvili a teď se z toho snaží vybruslit jak se dá, bo jim záleží na dalších prodejích. To je celá pohádka, snadno se očerňuje když není nabídnut prostor i druhé straně. Ale ať se klidně soudí, tam moc prostoru nebude. Bude to o slovíčkaření jestli je myšlena hmotnost vozu "se sedačkami nebo bez sedaček" atp. :)
Vy jste asi ve válce nikdy nebyl. No by vás ty kecy přešly...
Firma SVOS vyrábí kvalitní techniku celé roky. Nechce se mi věřit, že by udělali šmejd.