- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
No pěkné reklamní řeči. Vlastně to letadlo umí všechno, jen jsme si nepřiplatili. Víte připomíná mi to Škodu, kdy platíte i za zadní stěrač. A i když do ní patřičně zainvestujete, a zaplatíte jako za dvě Audi, tak stejně to nebude Audi. Jediná otázka je jestli vůbec Audi potřebujeme, jestli nám nestačí holá Škoda.
Ano, naprosto souhlasím, ale jde o klíčovou vlastnost například pro letecké údery ve vysoce střeženém vzdušném prostoru. Opět ovšem záleží na tom, jestli je ambicí českého letectva provádět takové ofenzivní útoky./// přesně tohle zřejmě naše letectvo chce, jak se ukazuje na Ukrajině, to muže být zcela rozhodující
Rozhodně nejsem fanouškem ani obdivovatelem F-35 a říkám si, že nový Gripen by možná byla pro Česko lepší volba.
No ale fakt je, že až budeme s Ruskem válčit místo Američanů, tak nám můžou na F-35 zadara hrnout rakety za pár miliard dolarů. To od můžeme od Švédů těžko čekat. :D
Prorusaci se probrali z šoku ukrajinsky ofenzívy a uz zase jedou
No a nestačilo by to nějak prodávat přes Američany? Vydělali by na tom všichni.
Gripeny? Nové Gripeny koupila jen Brazílie, které nikdo například F-35 nenabízel. Důležité je to, že my si ty letadla nechceme koupit pro současnost, ale pro třicátá, čtyřicátá a snad i padesátá léta. Vždyť pokud F-35 skutečně nakoupíme, tak je dostaneme na konci dekády. Dřív to ani není možné. Pronajaté Gripeny máme do roku 2029, takže je fajn, že nám dnes stačí. Ale armáda musí přemýšlet s větším výhledem.
Pokud to chcete brát i z pohledu toho, kde jsou vyrobeny, tak opět je to výhoda, že jsou to americká letadla. Je to náš největší spojenec. Mimochodem F-35 nenabízí každému, přesto budou narozdíl od Gripenů velmi rozšířené právě u našich spojenců. Prodávají se opravdu dobře. Budeme moc víc spolupracovat nejen s Američany. Provádět cvičení, sdílet informace apod. Je celkem reálné, že na F-35 přejdou časem i Švédové. Také oni chtějí v budoucnu Gripeny nahradit, ale vývoj stíhačky páté generace je velmi náročný. Mimochodem i v těch Gripenech je plno amerických komponent.
Proč mám dojem, že by nám tohle letadlo bohatě stačilo, příp. by mohlo být ve větším počtu..?
Jako laika by mne jen tak zajímalo, co myslel tím, že některé vlastnosti naši piloti nevyužívají? Jaké například?
Např. to že Gripen může operovat snadno z kdejaké silnice, když bude dost rovna atd. Přistát tam a s minimem personálu provést údržbu a zase vzlétnout. To třeba u F-35 (a nejen u ní) nepřipadá do úvahy, protože špičkové vybavení vyžaduje špičkové zacházení. To je nevýhoda modernějších letadel. Naopak konstruktéři Gripenů byli ochotni pro tuto možnost i něco obětovat, protože minimálně v té době to bylo důležité pro zemi jakou je neutrální Švédsko. Počítali s tím, že by Gripen ukryli třeba i někde v lese u dlouhé rovné silnice. Naše armáda s tímhle nikdy nepočítala a ani to neumí. Proto je trochu milné tvrdit, že "když nevyužijeme naplno všechno, co nabízí Gripeny, tak nemáme chtít F-35", ale ono to jsou odlišná letadla, pro jiný druh války. Konstruované v jiné době. A taky nejsou "ušita" jen nám na míru, takže nikdy nevyužijeme všechno. Tím že asi v roce 2029 přestaneme používat Gripeny o něco přijdeme a něco jiného získáme s F-35.
Zajímavá diskuse, čekal jsem něco podobného.
Nevidím problém v Gripenech ani v F-35.
Záleží na armádě. Pokud si obhájí to nejlepší, tak si to prostě obhájí a je třeba věřit odborníkům a ne laikům.
Zdar Max
Vzhledem k počtu který AČR má a i bude mít celkově ve vzdušných silách, tak můžeme mít vírníky a čmeláky.