Spojenecký AWACS kroužil nad Čáslaví. Posádka nacvičovala přistání

  21:00aktualizováno  21:00
Relativně neobvyklý stroj mohli ve středu kolem poledne pozorovat lidé kolem letecké základny v Čáslavi. Průzkumný letoun AWACS s charakteristickou velkou kruhovou anténou na hřbetě několikrát nacvičoval přiblížení a přistání v rámci tréninku posádek na dráze mateřské základny českých stíhacích gripenů.

„Cvičná přiblížení letounu včasného varování z německé základny Geilenkirchen nejsou v České republice výjimečná, častěji jsou však realizovaná na letišti v Pardubicích,“ konstatoval Václav Brandejs, náčelník stanoviště letových a provozních služeb čáslavské základny.

Letoun si zhruba od jedenácté dopoledne zkusil asi deset přiblížení k dráze čáslavské základny a několikrát také takzvaný „Touch and Go“, tedy manévr, při kterém dosedne koly na dráhu, ale po chvíli zase zamíří nahoru.

Fotografie

Letoun včasné výstrahy AWACS na čáslavské základně
Letoun včasné výstrahy AWACS na čáslavské základně
Letoun včasné výstrahy AWACS nad čáslavskou základnou
Cvičný letoun L-39 Albatros na čáslavské základně

Domácí piloti kvůli tomu přizpůsobili plánované cvičné lety, aby nevznikaly konfliktní situace a posádka letounu AWACS mohla přistání nacvičovat.

Neobvyklý návštěvník také „zaměstnal“ letištní hasiče, kteří museli mít pro případ nějaké nenadále události v pohotovosti větší počet techniky. „Kategorie letiště byla změněna z úrovně 5 na 7. Kategorie požárního zabezpečení souvisí s typem a velikostí letounu,“ uvedl velitel hasičské jednotky Pavel Netolický.

Speciální letouny systému AWACS jsou upravená dopravní letadla Boeing 707 vybavená radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje i odposlouchávat nepřátelské spoje.

Vyznačují se kruhovou radarovou anténou na hřbetě. V disku je radarový systém, který umožňuje obsáhnout prostor od zemského povrchu po stratosféru. Radar má dosah přes 300 kilometrů pro nízko letící cíle a ještě větší pro objekty ve větších výškách. Radar může detekovat a identifikovat jakýkoli přátelský nebo nepřátelský letoun. Informace předává letadlům i pozemním střediskům.

U jednotky v Německu slouží i Češi

V posádkách létají i Češi. U jednotky slouží v současnosti 13 českých vojáků. Od pilota a navigátora, přes operátory a techniky až po pozemní personál.

Země NATO donedávna společně provozovaly flotilu osmnácti těchto strojů. Dva stroje byly ale nedávno kvůli stáří vyřazeny ze služby. Další letoun pak prochází modernizací systémů, k operačnímu nasazení mají tak spojenci nyní k dispozici patnáct strojů.

Vytíženost letounů je mimořádná. Letouny startují v rámci koalice proti takzvaném Islámskému státu k nepřetržitému sledování situace nad Sýrií a Irákem. Průzkumné lety podnikají také nad Středozemním mořem nebo Baltem.

Na palubě letounu Boeingu E-3A

Obvyklá mise trvá zhruba devět hodin, výjimkou nejsou ale ani čtrnáctihodinové služby, kdy letoun nepřetržitě pročesává prostor nad daným územím a díky nejmodernější technice sleduje prakticky vše, co se v oblasti pohybuje.

Do misí bývá posádka nasazována tři až čtyři roky, pak nastupují čerstvé síly. Posádku standardně tvoří 17 lidí včetně dvou pilotů, navigátora a palubního inženýra. Podle náročnosti mise však může být na palubě až 35 lidí.

Vnitřek letounu je rozdělen na dvě hlavní části. Letová paluba je v přední části letadla a jsou v ní navigátoři, piloti a inženýři. Většinu letounu ale zabírá operační zóna, kde pracuje posádka obsluhující radar. Čtyři technici mají na starost komunikaci a spojení, hlavní počítač a samotný radar.

V letounu je množství dalších speciálních přístrojů a vybavení, k jejichž obsluze je potřeba dalších osm expertů. Radar snímá oblast o rozsahu přes 300 tisíc kilometrů čtverečných, kterou posádka sleduje, a za pomocí počítače skládá celkový radarový obraz.

V zadní části letadla je odpočinková zóna s kuchyní a skládacími postelemi, které slouží posádce pro odpočinek při delších letech.

Autor: natoaktual.cz

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Šesťačka vrazila učiteli facku, spolužáci útok podporovali a bavili se

ZŠ Za Chlumem Bílina

Fyzický útok proti jednomu z učitelů řeší od pátku vedení základní školy Za Chlumem v Bílině. Žákyně šesté třídy dala...

Česku hrozí povodně. Některé kraje zasáhne vydatný déšť

Obec Janská u České Kamenice

Česku hrozí povodně. Některé kraje zasáhne velmi vytrvalý déšť. Český hydrometeorologický ústav vydal v úterý dopoledne...

Ženy v ponorce. Námořníci si o nich vedli seznam plný sexuálních oplzlostí

Americká ponorka USS Hawaii na manévrech RIMPAC 2018 u Havajských ostrovů

Pouhé čtyři měsíce trvalo, než došlo na první problémy integrace žen do amerického námořnictva. Na palubě ponorky USS...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Zemřel Niki Lauda, trojnásobný šampion formule 1 a idol generací

Rakouský jezdec Niki Lauda (vpravo) a britský závodník James Hunt na velké ceně...

Trojnásobný vítěz mistrovství světa formule 1 Niki Lauda zemřel ve svých 70 letech. Rakouská tisková kancelář citovala...

Další z rubriky

Evropský summit v Rumunsku střeží letouny AWACS a italské stíhačky

Letoun AWACS

Na summit Evropské unie v rumunském Sibiu ze vzduchu dohlíží speciální letoun včasné výstrahy AWACS, potvrdilo...

Akrobat Šonka a pilot gripenu Kardoš chystají unikátní show na nebi

Ivo Kardoš v nadzvukovém JAS-39 Gripen a Martin Šonka v akrobatickém speciálu...

Bude to unikátní vystoupení a možná jediné. Elitní armádní pilot Ivo Kardoš v nadzvukovému Gripenu a akrobatický král a...

Americké „blesky“ poprvé udeřily. Cílem byly tunely a sklad islamistů

Letoun F-35A amerického letectva při první bojové misi proti islamistům v Iráku

Americké letectvo poprvé použilo v boji nejmodernější letouny páté generace F-35A. Cílem leteckých úderů byl komplex...

Najdete na iDNES.cz