| foto: Mediahub

Whatsapp nyní zcela zdarma

\"Moc dobře to nefungovalo,\" vysvětluje základní motiv změny Jan Koum, šéf a autor WhatsApp.

Jan Koum, autor aplikace WhatsApp, oznámil v pondělí zrušení ročního poplatku. Cílem je "odstranit bariéry, které stály před některými uživateli služby", uvedl server Re/Code.

“Nefungovalo to moc dobře,” řekl Koum na DLD konferenci v Mnichově s tím, že dolar ročně sice není moc, problém je ale v kreditce. "Nechceme, aby si lidi mysleli, že je může někdo odstřihnout od komunikace se světem."

Jan Koum, šéf WhatsApp. Foto: ČTK


Aplikace WhatsApp byla nyní první rok zdarma, pak se platilo 99 centů ročně. Zrušení poplatků je platné okamžitě, WhatsApp tedy bude fungovat bez jakýchkoliv poplatků. Pokud už jste ale zaplatili letos dolar, máte smůlu - zpátky ho nedostanete.

Nový obchodní model ale nemá být založený na reklamě. WhatsApp místo toho bude zkoumat způsoby, jak propojit firmy přímo s uživateli. V blogu na svém webu WhatsApp uvádí:

"Lidé budou chtít samozřejmě vědět, jak chceme provozovat WhatsApp bez poplatků, a jestli dnešní oznámení znamená, že zavádíme reklamu třetích stran. Odpověď je prosté NE. Od tohoto roku začneme testovat nástroje, které vám umožní používat WhatsApp pro komunikaci s firmami a organizacemi, od kterých chcete dostávat zprávy. Například komunikace s bankou o tom, jestli poslední transakce nebyla podezřelá, nebo třeba zprávy od aerolinek o zpožděném letu. Všichni tyhle informace dostáváme odjinut - hlavně textovými zprávami a telefonními hovory - takže chceme testovat nové nástroje a přesunout tento zdroj informací na WhatsApp, aniž bychom musel zavést reklamy třetích stran a spam."

Koum uvedl, že firmy už nacházejí k zákazníkům přes WhatsApp cestu, údajně může ale být všechno daleko jednodušší. Firma podle něj chce experimentovat s různými přístupy, ještě ale "nenapsala ani řádku kódu".

WhatsApp se tedy vydal stejným směrem jako Facebook se svým Messengerem. Mark Zuckerberg, šéf Facebooku, dokonce přirovnal vývoj ve WhatsAppu a v Messengeru k FAcebooku okolo roku 2006: "Rozhodli jsme se, že v dlouhodobém měřítku budou reklamy a monetizace lepší, pokud budou lidé organicky komunikovat s produkty a firmami. Místo zavádění reklam jsme
tedy postavili stránky a poskytli jsme je zdarma. Tím jsme do sítě dostali úplně maximální počet firem."

Facebook koupil WhatsApp loni za 19 miliard dolarů. Společnost, která tehdy měla pouhých 55 zaměstnanců, měla skvělý produkt a neuměla jej prodat. Podle serveru TechCrunch poklesly příjmy WhatsApp v první polovině roku 2014 o více než 250 milionů dolarů.


Video