Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: AP

Výzkum: američtí studenti se ztrácí v záplavě zpráv, nepoznají důležité

  • 4
Mnohé studenty amerických vysokých škol přemáhá množství zpráv, které se k nim dostává a záplava informací jim komplikuje identifikaci nejdůležitějších zpráv. Ukázal to průzkum mezi šesti tisíci vysokoškoláky, o kterém v pondělí informoval mediální ústav Poynter.

Studie je výsledkem roční práce pětice severoamerických akademiků, kteří mapovali mediální návyky studentů jedenácti univerzit ve Spojených státech.

Většina respondentů uvedla, že každý týden sleduje zprávy na sociálních sítích, na webech tištěných médiích a o aktuálním dění diskutuje s vrstevníky i vyučujícími.

Průzkum ale zároveň ukazuje, že mladí lidé jsou v současném mediálním prostředí poněkud ztraceni. „Náš článek naznačuje, že jsme v jistých ohledech pro mladé lidi vytvořili extrémně složité zpravodajské prostředí. Musíme přijít na to, jak je vést, aby se v něm dovedli vyznat,“ komentoval zjištění jeden z autorů studie profesor John Wihbey z bostonské Northeastern University.

Ačkoli 82 procent dotázaných studentů má za to, že zpravodajství je v demokratickém zřízení nutností, 68 procent také považuje množství zpráv během libovolného dne za ubíjející. Pro polovinu z nich představuje nával nových informací problém s ohledem na rozlišení nejdůležitějších zpráv dne.

Potíž podle statistik vysokoškolákům činí nejen kvantita zpráv, ale také obavy o jejich kvalitu. Šestatřicet procent respondentů v průzkumu souhlasilo s tvrzením, že přítomnost dezinformací snížila jejich důvěru v jakýkoli zpravodajský materiál. Problémy s rozlišením pravdivých zpráv od nepravdivých přiznalo 45 procent dotázaných.

„Když jsme do výzkumu šli, věděl jsem, že dnes čelíme záplavě zpráv. Bylo pro mě však znepokojující číst o tom, jak se studenti obtížně vyrovnávají s informačním náporem,“ podotkl další z tvůrců studie Dan Cohen, který rovněž působí na Northeastern University.

Průzkum ukázal, že za současné situace, kdy se jistá událost může v různých médiích objevit v několika odlišných verzích, si američtí studenti často dohledávají informace a porovnávají různé zdroje.

„To je dvousečná zbraň, protože na jedné straně mladé konzumenty zpráv učíte mít na paměti zdroj informace. Na druhé straně nechceme tuto generaci vychovat k tomu, aby nedůvěřovala síle dobře napsaných, dobře zdrojovaných zpráv založených na dobré rešerši,“ upozornil Wihbey.


Video