ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Průzkum: Někteří diváci streamovacích služeb déle hledají, než sledují

  • 2
Tuzemští diváci mají k dispozici prakticky kompletní nabídku streamovacích platforem. Obrovská nabídka seriálů a filmů ale má i odvrácenou stranu, diváci mnohdy neví, co si pustit. Ukázal to nedávný průzkum společnosti Axocom, který odhalil i oblibu Čechů ve sdílení hesel.

Tuzemští diváci mají k dispozici placený obsah od zhruba třicítky televizních operátorů a takřka kompletní nabídku VOD (Video On Demand), tedy videa na vyžádání.

Jako poslední vstoupila v dubnu na český trh streamovací služba CANAL+, která doplnila služby jako SkyShowtime, Netflix, HBO Max, Apple TV+, Disney+ či Amazon Prime Video. Čeští diváci mají k dispozici i placené kanály televizí Nova a Prima, tedy Voyo a Prima+.

Podle nedávného průzkumu televizního operátora Telly je v Česku nejznámější VOD platformou Netflix – zná jej 93 procent lidí a využívá třicet procent diváků. Mezi nejznámější televizní platformy dále patří HBO Max (13 procent), následovaný službou Disney+ (12 procent). Naopak mezi nejméně používané služby patří podle výzkumu Amazon Prime (tři procenta) a Apple TV (dvě procenta českých diváků).

„V západních zemích je běžné, že si jednu nebo více televizních služeb předplácí více než 90 procent domácností. V Česku je i díky kvalitní veřejnoprávní televizi počet předplatitelů o třetinu nižší, postupně ale roste,“ uvedl pro iDNES.cz šéf marketingu Telly a mediální expert Jan Schöppel.

Dlouhodobí uživatelé streamovacích platforem ale podle dubnového průzkumu společnosti Axocom se v obrovské nabídce audiovizuální zábavy nezvládají orientovat. Nejčastěji se shodují (58 procent), že hledáním vhodného pořadu stráví i více jak jednu hodinu týdně.

„Z dlouhodobého hlediska se ukazuje, že diváci jsou nabídkou streamovacích služeb zahlceni a někdy až paralyzováni. Nezřídka tak tráví více času vyhledáváním, než samotným sledováním. Někteří pak přiznávají, že by pro ně byl sestavený program jako u klasické televize jednodušší,“ uvedla k průzkumu ředitelka společnosti Axocom Erika Luzsicza.

Průzkum ukázal i to, že se Češi rádi sdílí svá hesla mezi kamarády a kolegy. V uvedeném průzkumu to přiznalo 60 procent uživatelů.

KOMENTÁŘ: Ve vysněných streamovacích službách už se ztrácíme a topíme

Pro české diváky je dále důležitým faktorem částka, kterou za danou službu platí. Coby nejdůležitější parametr to v průzkumu Axocom uvedlo 38 procent českých konzumentů televizních služeb. Češi nejvíce slyší na marketingové akce. Podle nich se rozhoduje až 70 procent předplatitelů.

Z dalšího průzkumu firmy Atmedia mezi více než čtyřmi tisíci respondenty vyplynulo, že počet uživatelů streamovacích služeb se v Česku meziročně zvýšil zhruba o půl milionu na 2,6 milionu lidí (40 procent lidí ve věku 15 až 69 let). Na Slovensku využívá tyto služby 38 procent lidí.

„Ne všichni ovšem za všechny využívané služby platí. Část uživatelů má k některým streamovacím službám přístup prostřednictvím účtů sdílených s jejich známými a přáteli. Neplatí tedy, že všech 2,6 milionu Čechů patří k platícím uživatelům,“ doplnil pro ČTK ředitel marketingu Atmedia Pavel Müller.

Měsíčně diváci v Česku vydávají za streamovací služby v průměru 297 korun, tedy podobně jako na Slovensku. Nejdražší službou je na obou trzích s velkým odstupem Netflix. Částky za další placené služby jako HBO Max, Voyo nebo Disney+ jsou nižší a příliš se od sebe neliší.

Sledování televize je stále oblíbenou volnočasovou aktivitou: 73 procent lidí se dívá na televizi čtyři až sedm dní v týdnu, 19 procent respondentů v průzkumu Telly uvedlo, že televizní vysílání sleduje více než čtyři hodiny a to každý den.


Video