| foto: Mediahub

Kampaň "Bereš? Zemřeš!" moc nenadchla

Kampaň \"Bereš? Zemřeš!\" má skvělé zpracování a zaměření, filozofie odstrašování však může paradoxně lákat.

Nová kampaň z dílny severomoravské policie má bohulibý záměr: varovat před negativními důsledky užívání drog. Pozitivně působí také fakt, že snad poprvé jsou považovány drogy za stejně nebezpečné jako alkohol: policie se v rámci kampaně zaměřila i na nejmenší a vymyslela pohádky "Jak droga zatemnila Petříkovi mysl" a "Jak Frantík a Terezka zkoušeli tatínkovo víno". Námět kampaně byl zpracován týmem Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje, spot natočila agentura Fabex Media z Ostravy. Cílem kampaně je "nejen o možných zdravotních, sociálních následcích, ale dospívající zejména informuje o rovině trestněprávní. Zúčastnění si často neuvědomují, že nejen výroba a prodej jsou trestné, ale také jednorázové poskytnutí či zprostředkování omamné či psychotropní látky v minimálním množství je trestným činem! Jaký postup volit při podezření z předmětného protiprávního jednání se dozví i pedagogové," píše se na webu kampaně. K dispozici budou také letáčky, plakáty a také rádiové spoty (vše najdete zde).


 

Tomáš Zábranský, epidemiolog a odborník na drogovou problematiku: "Milionkrát jim můžete na stovkách a tisících konkluzivních studií ukazovat a prokazovat, že takhle pojaté "scary" kampaně v nejlepším případě nefungují, a často jsou kontraproduktivní - ti, co jim byli vystaveni, mají větší pravděpodobnost problémového užívání drog v budoucnosti než ti, kteří toho byli ušetřeni. Ale to je asi jedno - jim se to líbí. Mimochodem, na žižkovském nádraží hnije šest vagónů podobně pojatého projektu (za padesát miliónů Kč), co si nabubřele říkal "revolution train" a policie ho (z peněz daňových poplatníků) mohutně podporovala, stejně jako jistý exhejtman Rath, který do něj narval tolik daňových peněz, že se mu podařilo rozvrátit do té doby ukázkově fungující systém léčby a prevence ve středních Čechách, na který už peníze nezbyly."

Oto Klempíř, reklamní agentura Safranada, zpěvák J.A.R.: "Z hlediska člověka, který zná drogovou problematiku, si myslím, že dílko nemá příliš šancí oslovit uživatele zakázaných látek, protože jeho estetika není drogová. Tam se jedou dost jiný kruhy. Todle mi připadá jako cvičení na téma "jak si toxík představuje hrůzu". To musel bejt kickback jak Eiffelovka. Total vyhozeny prašule!"

Ivan Bartoš, Pirátská strana: "Kampaň je pěkně zpracovaná. Podobně jako produktové kampaně ukazuje na jednu variantu příběhu, který se může odehrát, propadne-li člověk drogové závislosti. Z tohoto pohledu tedy rozumím i zkratce "Bereš-zemřeš", který prostě nese marketingové poselství, ačkoliv je zavádějící. Jako kampaň pro děti do určitého věku bych ji tedy akceptoval. Obecně však působí i na audienci, která není primárně ohrožena, a ta si pak může vytvářet taktéž zkreslený názor na celou problematiku psychotropních látek. Minimálně z komentáře a toho, co jsem viděl, opět cítím ignoraci typologie látek i závislostí a další "drobnosti". Média ji opět uchopila po svém a v souvislosti s drogovou kariérou závislého člověka už zmiňuje například i život ve squatu jako nežádoucí doprovodný fenomén. Uvidíme, jak se kampaň rozvine. Podle tiskové zprávy moravskoslezské policie bude kampani dominovat motiv smrti. Nevím, zda je to úplně dobře. Potěšilo mě doplňující vyjádření mjr. Mgr. Gabriela Holčákové, kdy zmiňuje v rámci kampaně pro nejmenší alespoň pohádku „Jak Frantík a Terezka zkoušeli tatínkovo víno.“. Minimálně u nejmenších je tedy v rámci kampaně pamatováno i na drogu, která je společensky stejně nebezpečná jako heroin, ačkoliv tato je legální a v kampani zaměřené na teenagery, kteří dle mého názoru hlavně pijou, bych tuto referenci očekával daleko spíše než referenci na marihuanu, která jim samozřejmě také není cizí."


Video