Pokud by návrh zákona prošel, řidič, který by neoprávněně přivolal policii, by zaplatil za výjezd stovky až tisíce korun.

Pokud by návrh zákona prošel, řidič, který by neoprávněně přivolal policii, by zaplatil za výjezd stovky až tisíce korun.

Voláte policii k menší nehodě? Zaplatíte

  • 511
Policie našla téměř geniální způsob, jak rychle snížit počet dopravních nehod a zároveň ubrat hlídkám práci. Od ledna příštího roku by policisté měli jezdit jen k haváriím, kde škoda přesáhne 250 tisíc korun. A pokud je řidič zavolá k méně vážné nehodě, za výjezd zaplatí.

Přesně tak je to napsáno v návrhu zákona o policii, který už schválila vláda a příští týden ho začnou projednávat poslanci. Pokud by zákon prošel, policisté by vůbec nezačali vyšetřovat většinu nehod, při kterých nebyl nikdo zraněn.

Nedostaly by se tedy ani do policejních statistik. Průměrné české auto je totiž čtrnáct let staré, a je tedy jasné, že škoda by se ani při jeho úplném zničení na 250 tisíc nedostala.

Nyní platí, že policie musí jezdit k nehodám se škodou nad padesát tisíc korun. "Předloni se stalo v Česku 188 tisíc nehod. Jen zhruba každá osmá byla se škodou padesát tisíc a vyšší. U kolika nehod asi přesahuje škoda čtvrt milionu?" kritizoval změny Václav Špička z Autoklubu České republiky.

Pokud by návrh prošel, řidič, který by neoprávněně přivolal policii, by zaplatil za výjezd stovky až tisíce korun. A byly by tu i další dopady. Policie by se například vůbec nedozvěděla o tisících vážných nehod, při kterých viník pil před jízdou alkohol nebo jel velmi riskantně. Takoví řidiči by tak úplně unikli trestu.

"Pro opilého viníka nehody bude pochopitelně výhodnější uznat i vyšší škodu, hlavně aby neztratil řidičák za jízdu s alkoholem," řekl k návrhu poslanec za ČSSD Jeroným Tejc.

Zmačkané plechy
Vedení policie se hájí tím, že zákon by hlídkám uvolnil ruce. Má spočítáno, že policisté stráví vyšetřováním méně závažných nehod šestnáct tisíc hodin ročně.

"Nyní děláme drahou asistenční službu místo toho, abychom řešili vážnější věci," řekl policejní prezident Oldřich Martinů. "Připouštím, že pokud ta změna projde, tak se o všech případech opilých řidičů nedozvíme. To už se ale stejně děje i nyní," reagoval na kritiku.

Některé změny, se kterými návrh zákona počítá, nemá ještě policie zcela domyšlené. Týká se to třeba i možného placení za výjezd hlídky k banálním nehodám. Nikdo zatím třeba neví, jak vysoká by taková náhrada byla.

"Asi by se to propočítávalo podle nákladů na benzin, platů zasahujících policistů," uvedl policejní šéf Martinů. "Náhradu za vynaložené náklady by nám ale platili jen ti, kteří by si nás zavolali k banálním nehodám. Třeba jen ke zmačkaným plechům," ujišťuje Martinů.

Podobně mluví jeho nadřízený, ministr vnitra Ivan Langer. "Policie teď vlastně poskytuje účastníkům nehody bezplatný servis. Hrozba, že po nich bude někdo žádat náhradu nákladů, by měla zabránit, aby policisty někdo zneužíval," vysvětluje Langer.

Zvedne se pojistné?
Pojišťovny se zatím nechtějí k návrhu ministerstva vnitra i policie příliš vyjadřovat. "My o těch změnách stále s policií a ministerstvem jednáme. Rozumíme argumentům, že je policie neadekvátně zatížena šetřením velkého množství drobných nehod. Z našeho pohledu by však bylo rozumné, aby ten limit, kdy bude povinné hlásit nehodu, byl stanoven jen na sto tisíc korun," uvedla Marcela Kotyrová z Česká asociace pojišťoven.

Zvýšení částky na čtvrt milionu může mít podle odborníků ještě jeden dopad – zvýšení pojistného. Zástupci některých pojišťoven totiž tvrdí, že by tak museli kompenzovat své náklady na vyšetřování většího počtu nehod.

"Museli bychom si zřídit vlastní vyšetřovací týmy. To je drahé, takže by se to promítlo do pojistného," prohlásil zástupce jedné z velkých pojišťoven.

Je však možné, že limit pro hlášení nehod nakonec nebude čtvrt milionu korun. Stejně tak nemusí projít přes poslance návrh, aby lidé za výjezd policistů k některým nehodám platili. "Určitě se o tom ve Sněmovně bude hodně mluvit," připustil ministr Langer.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video