Reklama nezmizí z České televize úplně, zčásti zůstane zachována na ČT2 a ČT4.

Reklama nezmizí z České televize úplně, zčásti zůstane zachována na ČT2 a ČT4. | foto: archiv

Udělali jsme chybu, kaje se senátor za zmatený konec reklamy na ČT

  • 162
Českou televizi v úterý zaskočila zpráva z vysílací rady. Podle ní měla už v pátek stopnout reklamu na dvou svých okruzích. ČT ale počítala s jejím zastavením až v listopadu. Spoluautor změny, senátor Jiří Oberfalzer, iDNES.cz přiznal, že chybovali politici.

"Upravovali jsme hned několik zákonů a usoudili jsme, že se ty změny nějak sejdou, ale teď to vypadá, že se to nestalo. Došlo nejspíš k chybě a my jsme ji při upravování proporcí zákona o ČT neodhalili," řekl iDNES.cz senátor Jiří Oberfalzer. Ten je předsedou senátní komise pro sdělovací prostředky a zároveň také spoluautorem změny zákona o ČT, která televizi o reklamu připravila.

Změna zákona, kterou vymyslela trojice senátorů z ODS a kterou Senát schválil letos v srpnu, zakazuje reklamu na ČT1 a ČT24. A zatímco v závěru novely se píše, že nabývá účinnosti dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů (což bylo v pátek), v přechodných ustanoveních zase stojí, že termínem konce digitalizace je 11. listopad 2011. Obě tyto skutečnosti k sobě v minulosti vztahovala digitalizační novela z roku 2007, protože televizi zaručila, že jí reklama zůstane až do konce digitalizace. To proto, aby mohla výnosy z ní použít právě pro zavedení tohoto typu vysílání v Česku.

V úterý Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ovšem uvedla, že reklama měla skončit na ČT už v pátek, protože změna platí dnem jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů. Senátor Oberfalzer nad tím nejprve ve středu ráno kroutil hlavou, později ale iDNES.cz přiznal, že rada má nejspíše pravdu. "Dá se to skutečně vyložit tak, že změna platí hned," potvrdil.

Stejného názoru je i jeho politický kolega, senátor Richard Svoboda, který je také členem senátní mediální komise a spoluautorem novely zakazující reklamu. "Předpokládám, že rada dbá na to, aby všechny zákonné předlohy vešly v platnost tak, jak je v nich napsáno," řekl iDNES.cz Svoboda. "ČT má dostatek prostředků, aby případné výpadky z reklamy nahradila pro digitalizaci z jiných zdrojů," dodal.

ČT se tak dostala do situaci, která i ji samotnou zaskočila. Původně totiž počítala, že o reklamu přijde až od prosince letošního roku. "Máme ji nasmlouvánu do konce listopadu," řekl iDNES.cz mluvčí ČT Ladislav Šticha. Televize sice situaci prý už od pátku řeší a snaží se reklamu utnout, zda jí to umožní její obchodní partneři, ale stále neví.

Zatím to proto vypadá, že ČT bude vysílat reklamu dál. Kdy ji zastaví, není jasné. Ředitel televize Petr Dvořák, který je v úřadu teprve dva týdny, situaci obšírněji nekomentuje, v úterý večer novináře odkázal jen na Štichovo vyjádření, že televize vyčká písemného vyhotovení stanoviska rady. To jí putuje poštou, její doručení proto může trvat řádově dny.

Ve středu Dvořák vzkázal, že ČT chtěla vysílat reklamu do 11. listopadu s tím, že to bylo předjednáno se zákonodárci. "Už jsem ale zaúkoloval naše právní oddělení, aby se k tomu vyjádřilo. Nemáme v úmyslu porušovat zákon. Jednali jsme tak, jak jsme měli předjednáno se zákonodárci," řekl Dvořák.

Chybu není možné napravit, politici se ale trestat nebudou

Oberfalzer sice ve středu po otázkách iDNES.cz chybu přiznal, zároveň ale dodal, že už není možné ji napravit. "V dané situaci je jediné možné řešení: pouze jednání s radou pro vysílání, aby nebyla při postihování ČT až tak drakonická vzhledem k tomu, že došlo k nedorozumění," uvedl s tím, že on sám chce s radou vyjednávat. Vysílací rada totiž může ČT uložit ve správním řízení pokutu až 2,5 milionu korun. Vyloučeny nejsou ani následné tahanice u soudu.

Oberfalzer také upozorňuje, že trest za chybu politiky nečeká. "Není podstatné, kde chyba vznikla, ale to, že ani Sněmovna, ani Senát ji nepostřehly. Jedna věc je chyba, druhá platné znění zákona. Pokud se jím nepodařilo zaplnit volný legislativní prostor, je to neúspěch, ale není na tom co trestat. Vzešlo znění zákona, a pokud právníci soukromých televizí dokázali odhalit jeho smysl, totéž mohli udělat ti druzí. Tak to se nedá nic dělat a zákon musí platit tak, jak je," dodal senátor.

Odpovědnost je tak zčásti politiky delegována na právníky ČT, kteří zřejmě situaci nedokázali rychle a správně vyhodnotit. ČT se ale brání tím, že nevěděla, jak rychle se celá změna do zákoníku dostane.

Senátoři se ovšem shodují v tom, že ČT měla dostatek času, aby se na konec reklamy připravila. "Předpokládám, že ten čas nebyl v řádech týdnů, takže měla možnost reklamu zastavit," tvrdí Svoboda. Podle Oberfalzera jsou pravidla nastavena už od roku 2007. Nyní jen byla pozměněna v tom, že reklama nezmizí zcela, ale zčásti zůstane zachována na ČT2 a ČT4.

Oberfalzer přitom ještě ve středu ráno odmítal, že by senátoři postavili novelu tak, že by mohla být vykládána dvojznačně nebo že by si starší digitalizační a novější reklamní novela mohly vzájemně odporovat. "Seděli jsme u toho všichni. Zástupci ČT i Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Dvojí výklad prostě není možný," uvedl politik s tím, že senátoři konzultovali změny s místopředsedou rady Milanem Bouškou. ČT pak o celé věci byla pouze informována, aniž by k ní zaujala vlastní postoj.

Místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Milan Bouška ale stojí za názorem, že reklama na ČT1 a ČT24 už nemá co dělat. Tvrdí, že při vzniku novely se podílel pouze na stanovení termínu konce digitalizace.

"Pokud jsem byl u jednání, tak to bylo pouze jedinkrát. Měl jsem za úkol stanovení konkrétního data ukončení analogového vysílání, protože na něj navazovala další činnost rady. To bylo jediné, co jsem tam vnesl a na čem jsem spolupracoval," řekl iDNES.cz Bouška. "To, že tam někdo později dodal, že účinnost je dnem vyhlášením, je věcí legislativců," dodal.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video