"Nová forma maturity se mi nelíbí, je obtížná," okomentovala studentka. Stejně jako její spolužáci si neporadila ani s příklady základní úrovně.
MF DNES zadala stejné úkoly z českého jazyka a matematiky studentům gymnázia a nástavbového oboru na učilišti. Za měsíc je čeká maturita, která ještě bude úplně v režii jejich škol. O dva roky mladší spolužáci už budou muset k školní maturitě skládat také zkoušku dospělosti, kterou připraví stát.
První část testu tvořily úkoly základní úrovně, kterou by měli splnit všichni, druhá část byla těžší – podle ministerstva školství by si ji měli zvolit ti, kteří mají zájem ve studiu pokračovat na univerzitách.
. GYMNAZISTÉ USPĚLI, UČNI NIKOLIVMF DNES testovala, jak si středoškoláci poradí s novou státní maturitou. |
Zatímco studenti gymnázia zvládli podle předpokladů obě úrovně velmi snadno, jejich kolegové z učiliště měli problémy s matematikou. Ani ti, kteří z matematiky budou skládat zkoušku, nevyřešili správně víc než dva příklady z šesti. "Některé pojmy z matematiky jsem slyšela poprvé," přiznala další z maturantek, Květa.
"Má to vůbec smysl?"
Český jazyk dopadl mnohem lépe, formu otázek však kritizují jak gymnazisté, tak studenti učiliště. "Český jazyk se liší od toho, co probíráme v škole," poznamenal Dimitrij z pražského Gymnázia Arabská.
Podle dalších jsou zadání úloh nesrozumitelná a řešení pomocí zatržení jedné z možností vybízí spíš k tipování jako v loterii. "Záleží na náhodě, zda trefíte správnou odpověď. Se znalostí to nemá nic společného," myslí si gymnazistka Eva.
Oslovení gymnazisté a učni se shodují ještě v jednom: jsou rádi, že se pro ně nové maturity ještě nestačily připravit, a budou proto maturovat postaru. "Státní maturita je zbytečná. Stejně se nikdy nesrovná úroveň různých středních škol," soudí gymnazistka Kristýna.
Učitelé chtějí s hodnocením státní části zkoušek dospělosti ještě počkat. "Důležité je, aby na ně začaly brát ohled vysoké školy. Pokud k nim nebudou přihlížet při přijímacím řízení, ztrácí státní maturity na významu," říká ředitelka Gymnázia Arabská Zdeňka Hamhalterová.
. PŘÍKLADY OTÁZEK V NOVÝCH TESTECH"Těžká" varianta Která z níže uvedených situací v ČR by nebyla v souladu s kritérii pro přijetí eura? Správná odpověď: B "Lehká" varianta Otázka z předmětu Občanský a společenskovědní základ z oddílu Člověk a ekonomika: Správná odpověď: Akciová společnost Zdroj: Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání |