Stavby dálnic začnou dřív

  • 2
Střední Morava - Po letech planých slibů, chybějících peněz a oddalování termínů, má stát dobré zprávy pro řidiče v kraji: začínají stavby důležitých dálničních úseků. Přesněji řečeno - začnou první stavební kroky, které skončí vybudováním dvou nových dálnic D1 a D47. V každém případě by jejich vznik už nic nemělo oddálit. Naopak se podařilo oproti stále posouvaným termínům v minulých letech stavby uspíšit.

Než však po dálnicích budou svištět auta a než řidiči ušetří například při cestě z Olomouce do Ostravy až hodinu jízdy, ještě nějaký čas uplyne. První důležitá dálnice, která protne kraj – D1, spojí střední Moravu s jihem a jihovýchodem země. Silnice, která je pokračováním dálnice Praha–Brno, propojí nově Vyškov, Kroměříž, Kojetín, Přerov a v Lipníku nad Bečvou se sloučí s dálnicí D47. Bagry se však zakousnou do prvního metru země v Olomouckém kraji teprve za dva roky.

Mnohem blíž je nejdůležitější úsek dálnice D47, která spojí Olomouc s Ostravou. Na něm se začne pracovat prakticky už za několik měsíců. "Část Lipník-Bělotín je jedním ze dvou nejdůležitějších a také nejdelších úseků, které se začnou budovat už v příštím roce," řekl Jan Prokeš z ministerstva dopravy. Ten má dálnici, která ještě před prvním kopnutím do země budí díky penězům soukromých izraelských investorů velký rozruch, na starosti.

TAKÉ SI PŘEČTĚTE

Někdo se na dálnici těší, jiní nadávají
Osud experminetálního rondelu určí studie

"Zahájení stavby je v plánu na třetí čtvrtletí příštího roku," upřesnil Prokeš. Ještě loni přitom Bílá kniha dopravních staveb počítala nejdřív s rokem 2003. Silnici, která bude mít tři pruhy v obou směrech, se podařilo urychlit jednak díky příchodu Philipsu do Hranic a napomohla také nabídka izraelské firmy Housing and Construction Holding Company. Ta slibuje, že šedesátikilometrovu cestu, kde jeden kilometr přijde na 250 milionů korun, postaví ze svých peněz.

STAVBA DÁLNIC NA STŘEDNÍ MORAVĚ

dálnice D47*

zahájení

provoz

Lipník n B.-Bělotín

3/4 2002

2007

dálnice D1**

zahájení

provoz

Mořice-Kojetín

2004

2006

Kojetín-Kroměříž

2003

2006

Kroměříž-Říkovice

2004

2007

Říkovice-Přerov

2004

2007

Přerov-Lipník n. B.

2005

2008

* předpokládaný termín pro dokončení dálnice je rok 2007, původní termín byl v roce 2010
** předpokládaný termín pro dokončení celé dálnice je rok 2008

ZDROJ: Ředitelství silnic a dálnic, Ministerstvo dopravy ČR

"Pokud se podaří uzavřít potřebné dohody a uskutečnit všechny nutné práce do konce letošního roku, možná se termín ještě trochu uspíší," tvrdí Prokeš. "Už tak by vstup cizího investora měl znamenat, že se stavba zkrátí o několik let," dodal úředník z ministerstva dopravy.

Další urychlení nebude
Úsek Lipník–Bělotín by měl začít fungovat stejně jako celá dálnice v roce 2007, což je oproti původním předpokladům o tři roky dřív. Do té doby však musí ještě vzniknout novela zákona o pozemních komunikacích, která by umožnila soukromé financování dálniční sítě, novela stavebního zákona, obchodního zákoníku, zákona o veřejných zakázkách a proběhnout změny některých dalších předpisů.

Jen o rok později než dálnice D47 by měla být v provozu i dálnice D1, která přijde celkem na téměř 23 miliard korun. "Žádné další dřívější termíny se asi nedají očekávat. Přípravné práce, které probíhají, už těžko půjde víc uspíšit," řekl Josef Černý. To chápe i předseda dopravní komise kraje. "O žádné uspíšení stavebních termínů usilovat nebudeme. Nestihly by se provést všechny přípravné věci. Dnes se daleko déle stavba chystá, než za jak dlouho se pak vybuduje," vysvětlil Bohumil Procházka.

Kvůli dálnici padne
pouze jeden dům

O l o m o u c k ý  k r a j  (lep) - Úspěch projektantů. Tak o dálnici D47 hovoří odborníci. Proč? Přestože široká silnice protne hustě osídlenou a zastavěnou oblast Moravské brány, padne kvůli ní jako oběť pouze jediný dům. "Na to, jak je Moravská brána úzká, se projektantům podařilo velmi dobře vyhnout se lidem," míní vedoucí dopravního referátu Okresního úřadu v Přerově Marie Tišerová.
Jak vypadá dálnice, která propojí Polsko se severojižním dopravním tahem ze Skandinávie do Itálie a na Balkán, v číslech: bude zde 141 mostů, 15 mimoúrovňových křížení, 12 kilometrů tunelů a nejméně 2500 lidí na její stavbě najde práci.
Celá dálnice D1 spolu s D47, která na ni navazuje za Lipníkem nad Bečvou, bude součástí evropské dálniční sítě v trase Sever–Jih a propojí Balt s Balkánem. Na stavbu dálnice D1 bude muset stát vynaložit téměř 23 miliard korun. Dálnice D47, do níž chce investovat izraelská firma Housing and Construction, by měla stát asi 40 miliard korun.

Dálnice: úleva pro obce
"Čekáme na ni jako na smilování," přiznal starosta Oseka nad Bečvou Otakar Heryán. Obec totiž leží na výpadovce z Přerova na Ostravu, kudy musí projet auta jedoucí ze Zlínska na sever. Odlivu aut tu nepomohlo ani předloňské zprovoznění nové čtyřproudové silnice R35 z Olomouce na Lipník. "Na čas sice byl větší klid, ale ve chvíli, kdy na nové silnici začaly platit dálniční známky, máme stejný provoz jako dřív. Řidičům se to asi vyplatí," míní starosta.

Na dálnice netrpělivě čekají také průmyslové zóny. Například pro město Lipník nad Bečvou je dálnice kvůli padesátihektarovému průmyslovému parku natolik důležitá, že samo navrhlo výhodnější napojení města na dálniční přivaděč. "Řešení, které jsme vymysleli a máme je už nyní i odsouhlaseno Ředitelstvím silnic a dálnic, bude jednak levnější o deset milionů korun, a navíc nám pomůže vyřešit napojení na obě průmyslové zóny. A to je pro nás životně důležitá věc," řekl vedoucí lipnického stavebního úřadu Josef Špatka.

"Investor nepřijde nikam, kam nevede dobrá silnice. Proto také čekáme s budováním rozlehlého překladiště zboží na jihu města až na chvíli, kdy bude existovat dálnice a tím i dopravní napojení," řekl místostarosta Přerova Bohumil Procházka.

Severu Olomouckého kraje spojení chybí
Zatímco střední Morava bude mít propojení se světem během šesti či sedmi let dobré, severní část olomouckého kraje moc důvodů k jásotu nemá. "Na Šumpersku a Jesenicku se sice plánují rychlostní komunikace, ale tam bohužel v dohledné době žádná nová silnice nepřibude. V nejbližších letech se určitě nic stavět nezačne," řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Brno Josef Černý.

Státní program rozvoje výstavby silnic do roku 2010 počítá s vybudováním silnice první třídy I/44, která propojí Mohelnici, Šumperk, Jeseník a státní hranici. "Všechno je však zatím ve stadiu příprav," řekl Černý.

Dálnice nenesou jen výhody
Řidiči, investoři, lidé z obcí, kterým denně hučí auta pod okny. Ti všichni se mají proč těšit na první kilometry nových dálnic. Výhody dálnice vyjmenuje každý, kdo někdy srovnal cestu z Olomouce na Prostějov a do Přerova. Cesta do Prostějova trvá díky dálnici jen několik minut, zatímco do zhruba stejně vzdáleného Přerova, kam vede úzká dvouproudová silnice, cestují řidiči i víc než třikrát tak dlouho.

"Málo se u nás ale ví, že v zemích, kde mají obrovsky rozvinutou infrastrukturu, už zavedli tvrdá opatření proti dalšímu ukusování přírodních ploch. A dobře vědí proč," podotýká přesedkyně krajské komise pro životní prostředí, senátorka Jitka Seitlová.

"Znamená to například, že ve Spolkové republice Německo musí investor za každý kilometr nové dálnice ozdravit staré plochy silnic. Je totiž jasné, že s každou novou dálnicí se provoz přesouvá právě sem, zatímco staré silnice zarůstají, chátrají a jsou varovným vykřičníkem v krajině," řiká senátorka.

O podobných opatřeních se u nás zatím neuvažuje. "Já ale věřím, že se poučíme včas," řekla Seitlová.

Jednou z obcí, které ulehčí výstavba dálnice, je také Slavíc u Hranic na Přerovsku

Jednou z obcí, které ulehčí výstavba dálnice, je také Slavíc u Hranic na Přerovsku

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video