Tlak na pronájem Staroměstského náměstí je však i ze strany jiných zájemců obrovský. Dobře si totiž uvědomují, že právě tudy projdou každý den tisíce lidí. Nemusí tudíž platit za inzerci.
K vidění tu mohly být přistávající balony i malá letadla, autosalony pod širým nebem, reklamní kampaně na oblečení nebo prací prášky, ale také agitační mítinky různých sekt a organizací, které prosazují své zájmy nad zájmy ostatních. Mohlo, ale nebylo.
Nedovolila to komise složená ze zástupců města, první a druhé městské části a památkářů. "Naší trvalou snahou je zklidnit historické centrum města a ochránit jeho architektonické bohatství," řekl Kechner, jenž je zároveň předsedou komise.
Podle Kateřiny Bečkové, předsedkyně Klubu za starou Prahu, se to zatím daří.
"Staroměstské náměstí si zachovává svou tvář a dobře plní i své poslání místa, kde se mají lidé setkávat," uvedla. Kritika zatím nezaznívá ani z jiných míst. Každé dva týdny projednává tato komise kolem padesáti žádostí. Posuzuje je individuálně, tedy nikoliv podle předem stanovených pravidel. Většinu z nich však odmítá.
"Uspějí ty, které netrvají dlouho a mají sportovní, kulturní, humanitární či charitativní zaměření," tvrdí Kechner s tím, že pro reklamní akce firem je určeno Václavské náměstí. Město vydělá na každé z nich několik set tisíc korun.
Zamítnuté žadatele se snaží komise směrovat do jiných částí hlavního města, například na náměstí Republiky nebo také před Obecní dům. "Před dvěma lety jsem oslovili starosty všech městských částí, aby nám nabídli volné veřejné prostory, kam bychom mohli zamítnuté zájemce o pronájem Staroměstského náměstí odkazovat. Uspěli jsme ale pouze u druhé městské části. Ostatní tvrdili, že žádné takové prostory nemají," řekl Kechner.
Komisi se tak nepodařilo naplnit stanovený cíl, aby se různá shromáždění pod širým nebem konala rovnoměrně po celé Praze.
Město a památkáři se snaží zabránit snaze firem o časté prezentace na Staroměstském náměstí. Právě o ně mají největší zájem, neboť tudy denně procházejí tisíce lidí. (25. dubna 2002) |