Špidla pokárá Palase za rychlost

  • 73
Přímo premiéru Špidlovi bude muset ministr zemědělství Palas vysvětlovat, proč 30. dubna spěchal na vinařský seminář rychlostí hodně přes 200 kilometrů v hodině. "Je to na debatu s ministrem, takovou rychlost může ospravedlnit jen zcela mimořádná událost."

"Nejsem si vědom, že taková nastala," řekl v pondělí Špidla v Bruselu MF DNES. Hlavní odpovědnost podle něj však nese Palasův řidič.

Ministerstvo zemědělství tvrdí, že jeho šéf rozhodně nespěchal po brněnské dálnici rychlostí 230 kilometrů v hodině, jak o tom jako první informoval týdeník Nedělní svět.

"Pan ministr jel s majáčkem a rychlostí vyšší než 130 kilometrů," připouští Palasův mluvčí Martin Severa. "Ale dvě stě třicet to nebylo, jestli to někdo tvrdí, ať předloží důkaz. Pokud se někdo cítil jízdou ohrožen, pan ministr se omlouvá."

MF DNES hovořila s člověkem, který ministra Palase na dálnici při jeho divoké jízdě sledoval. Jeho totožnost redakce zná, automobilový závodník však nechce kvůli možným problémům s policií prozradit své jméno.

"Bylo to víc než dvě stě třicet, to jsem jel já a nestačil jsem mu," tvrdí muž. "A nešlo jen o rychlost: byla to nesmírně arogantní jízda. Když někdo nestačil včas uhnout, ministrův řidič jel deset centimetrů za ním, houkal a po předjetí své auto zadupl. Bylo to, jako by chtěl ostatní řidiče vytrestat za to, že okamžitě neuhnuli."

Podle svědka ministr Palas celý manévr sledoval namáčknutý mezi přední sedadla své limuzíny.

Politici si své majáčky nenechají vzít
Rakouští, britští či španělští ministři majáky nepoužívají vůbec. Česká politická elita však na své výsadě trvá.

Když se českých politiků zeptáte, proč vlastně mají na střeše auta modrý maják zaručující při spěchu beztrestné porušování předpisů, odpověď je většinou stejná: Vždyť my ho skoro nepoužíváme.

Naposledy se s ním řítil nepovolenou rychlostí ministr Palas. "Pan ministr ho používá opravdu spíše výjimečně," říká i Palasův mluvčí Severa. Co bylo výjimečného na semináři o vinařství, kam Palas rychlostí formule 1 v pátek 30. dubna spěchal? A co by se stalo, kdyby přijel pozdě?

"To je špatně položená otázka," říká mluvčí Severa. "Možná by se opravdu nestalo nic. Stejně jako kdyby třeba nestihl hlasování v parlamentu, a neprošel tak nějaký klíčový zákon. Takovou možnost prostě zákon dává. Jestli se nám to nelíbí, zrušme majáčky i imunitu."

Mluvčí Severa míří do černého. S majáčky je to velmi podobné jako s mimořádně širokou imunitou českých zákonodárců: ve většině civilizovaných zemí totiž řadoví ministři nic podobného při běžných pracovních cestách k dispozici nemají.

"Vybavení politiků majáčky není ve světě obvyklé," stojí ve čtyři roky staré zprávě ministerstva vnitra určené pro tehdejší kabinet Miloše Zemana. "Určitou výjimku tvoří Německo. Majáčky se vůbec nepoužívají například v Rakousku, Norsku, Dánsku, Finsku, Španělsku či Británii. Obvyklé je to naopak v Ruské federaci."

Zemanův kabinet skutečně počty majáků zredukoval. Přišli o něj například místopředsedové parlamentních komor či vysocí justiční funkcionáři. I nadále je kromě prezidenta či premiéra mohou používat předsedové sněmovny a Senátu, všichni ministři a špičky armády.

Premiér Zeman přitom označoval otázky na majáčky, s nímž například jeho ministr zemědělství Jan Fencl způsobil vážnou nehodu, za "zájem o záchodový papír".

O tom, kdo smí maják používat, rozhoduje vláda. Ani Špidlovi ministři se své výsady vzdát nehodlají: většinou tvrdí, že se jim majáček osvědčil v době povodní v létě 2002. Většina členů vlády proto vozí maják na střeše pro jistotu permanentně - i když by jej měli užívat jen ve zcela výjimečných situacích.

"Ostatní řidiči respektují, že máme maják, a nevolí nebezpečný způsob jízdy, je to pro nás bezpečnější," řekl v lednovém rozhovoru pro MF DNES ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Ve stejném interview však také řekl, že "zneužívání majáku velmi vadí" a že úvahy o jejich zrušení považuje za "zajímavý námět".

Ministerstvo dopravy nedávno předložilo sněmovně novelu silničního zákona, ale o majáčcích v ní není ani slovo. "Soustředili jsme se jen na základní věci, jako je třeba odebírání řidičských průkazů," říká mluvčí ministerstva Ludmila Roupcová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video