- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Znám kolegu, který má vystudovanou pedagogickou fakultu. Dokonce měl myslím i matematiku. Rok nesehnal žádné místo. Nejbližší nějakých 120 km od bydliště. Už pracuje v jiném oboru.
Je to asi o regionech. V Praze asi nebude problém, ale mimo to nebude tak horké, protože plat není tak hrozný. Každý by chtěl více, to je jasné a přeji to učitelům, protože jsem se vždy setkal s hodně dobrými. Ale nemyslím, že je to tak katastrofální.
To bylo v době tak 2005 až 2015, podobnými případy se také posunul průměrný věk učitelů a teď budou odcházet velké počty do důchodu a najednou bude velký nedostatek. Je to dáno naprostým neplánováním, přece u ZŠ lze vědět 6 až 15 let dopředu, kde kolik a s jakými aprobacemi budou zaapotřebí učitelé a tolik jich lze nechat studovat, jinak je systém nestabilní a "kmitá"= v jednu dobu je přebytek, pak najednou mnoho chybí,...
Není divu, když mají za práci plat odpovídají zaučené prodavačky. Plat kvalitních učitelů by se dávno měl pohybovat okolo sto tisíc, zvláště, když je plat vyplácen v znehodnocené české koruně.
Mám kamaráda. Vystudoval dopravní fakultu, celý život pracuje v oboru (logistika, mezinárodní obchod, námořní, železniční a silniční doprava), má řadu odborných a mezinárodních certifikátů.
Před pár lety ho jeho známá, ředitelka střední školy, požádala, jestli by jim mohl vypomoci s výukou odborných předmětů - právě logistika, mezinárodní doprava a dopravní ekonomie. Přesně jeho obor. Kývl na externí spolupráci a učí. Studenti i kolegové - pedagogové jsou nadšení, protože jeho předchůdce byl sice "studovaný pedagog", ale o oboru netušil vůbec nic. Přednášel z jedněch starších skript, kterým ani sám nerozuměl a na případné dotazy studentů nedokázal odpovědět. Jeho výuka bylo pouhé bezmyšlenkovité opisování skript.
To se s příchodem mého kamaráda změnilo a při loňských maturitách prošli všichni jeho studenti v odborných předmětech za jedna a za dva. Trojka žádná.
Teď naši "odborníci" ve školství přišli s myšlenkou, že mnohaletá odbornost není důležitá, zato pedagogické vzdělání je nezbytné. Pokud tato blbost projde do praxe, od příštího roku opět nebude mít tento předmět kdo učit. Vlastně možná že ano. Opět nějaký absolvent pedagogické fakulty, který bude přednášet ze skript, kterým nerozumí...
Nezpochybňuji váš konkrétní příklad a pokud jde o důležitost odborné praxe, tak v tomto smyslu je zajisté k nezaplacení, ale příliš to ve výsledku zobecňujete
"Potřebnou kvalifikaci by si měli doplnit do tří let, ve škole by jim měl dva roky pomáhat zkušený kolega."
Takže budou asistenti nejen pro inkludované, ale i pro učitele?
Zato managerů, neziskových začleňovačů a jim podobných nejrůznějších ...-ogů máme až moc
Přesně a pak nejsou peníze na učitele a lékaře, zato vyhazujeme prostředky neziskovkám které zkoumají rovnost pohlaví, připadá mi to jako za komunistů Ústav vědeckého ateismu.
Většina lidí na pajdáku nikdy neuvažuje, že by skutečně učila. Jdou si pro magistra, přiznejme si že pajdák není těžká škola.
No není to tak jednoduché, třeba jazyky a čeština, matematika, fyzika, i ten dějepis není zadarmo. Největší pohoda je asi občanka, přírodopis, VV, Tv a speciální pedagogika a sociální pedagogika - to je opravdu zašívárna pro policajty. Ovšem kdo s jazyky bude učit že?, když si jinde vydělá víc.
Ubrat učitelům byrokracii a trochu to pomůže. Dnes učitelé musí vykazovat kdeco. Je to nudné a většina i o ničem. Podobně jako u doktorů, kdy pro vykazování mají na pacienta jen půlku času.
Stejný nadpis byl v odkazu na teletextu ČT, ale v článku pak bylo opakovane číslo 1800, takže je otázkou, co je tedy správně...
Neni nad to, kdyz postavite analyzu na zaklade dat, ktere ziskate od osob, ktere jsou v dane oblasti "ve stretu zajmu". :-)
Neměli by tedy studenti podepisovat,že třeba 5 let nepůjdou mimo obor a když by to nedodrželi,tak by si měli studia zaplatit?
Doktory by tohle mělo v nemocnicích udržet,tak proč ne učitele ve školách :))
Když to není jen tak. Jak chcete nutit někoho aby učil? A jaká bude kvalita, takového učitele? Několik mých známých ze státního školství odešlo, kvůli celému systému. Svět se mění a školství zůstává někde v socialismu. A překvapivě to nefunguje. Dokud nezačnou od základů, tak za chvilku se jim to sesype jako dům z karet.
Absolventů a tedy i vystudovaných učitelů je dost. Jiná věc je, že ve školách je často nepřátelská atmosféra, která mladým učitelům příliš nepřeje. Vždycky se ve vedení školy najde někdo nekriticky ambiciozní, kdo si plete školu s kasárnami.
To je důsledek doby, kdy někdo starší dostal mladšího "na starost" a tomu mladšímu, pak dali vyšší plat, než tomu, co ho zaučoval a už i něco uměl. Pak se z toho vyvinulo "poraď si sám, když máš vyšší plat", a to znamenalo, že mnoho těch mladších odešlo.