Školská reforma: “Učitelé musí změnit své zajeté stereotypy“

  10:24aktualizováno  10:24
Už je to téměř jedno celé pololetí, co v 1. a 6. třídách základních škol začaly s novinkou - školními vzdělávacími programy. Školská reforma neznamenala pro základní školy převratnou změnu, vyplývá z odpovědí pedagogů v dotazníku ministerstva školství. Učitelé uváděli, že jejich práce se mění postupně. Padl ale i názor, že nemají ke změně podmínky a motivaci.

Pedagogové neočekávají, že se ze dne na den změní díky školské reformě jejich práce. | foto: Profimedia.cz

Základní školy začaly v září letošního školního roku učit podle vlastních osnov v prvním a šestém ročníku - více ZDE.

Ministerstvo školství se na učitele a ředitele obrátilo s několika dotazy. Ti odpovídali například na otázky, co přinesla tvorba vzdělávacího programu jejich škole, jakých změn se žáci dočkají nebo jaká úskalí školní reforma podle nich přinesla. Měli také uvést, jestli jsou přesvědčeni o tom, že využijí větší volnost, kterou jim nový způsob výuky nabízí.

Oslovení ve svých odpovědích často uváděli, že jejich škola prochází přeměnou dlouhodobě, a proto jejich žáky vlastně nic revolučního nečeká. Někteří pedagogové ale uváděli, že se žákům od září loňského roku rozšířila nabídka volitelných předmětů, nebo že se rodiče mohou více zapojit do dění ve škole.

"Snažíme se rodiče zapojovat do výuky jako asistenty, zvyšovat jejich podíl na mimovyučovacích činnostech - pořádáme výstavy, vystoupení žáků, projekty za účasti rodičů, ukázkové hodiny. Chceme, aby rodiče věděli, jakým způsobem s jejich dětmi pracujeme. Bohužel, podíl rodičů na životě školy není zatím takový, jaký bychom si představovali," řekla učitelka Milada Valová ze Základní školy v Kutné Hoře.  

Učitelé také uváděli, že pro úspěch reformy považují za důležité i další vzdělávání.

"Pro úspěch reformy je naprosto nezbytné intenzivní a systematické vzdělávání ředitelů a učitelů, které nejprve změní jejich myšlení a zajeté stereotypy, které je naučí spolupracovat, pracovat v týmu, vzájemně se respektovat, respektovat své žáky i jejich rodiče, a dovede je tak k pochopení nezbytnosti pozitivních změn ve školách," odpověděl v dotazníku ředitel Základní školy v Chrudimi Zdeněk Brož.

Objevila se ale i připomínka, že školu brzdí nedostatek financí. Pedagogové také uváděli, že o reformě by měli být více informováni rodiče. Padl i názor, že učitelé nemají ke změně podmínky a motivaci.

Ředitel Základní školy Velké Němčice na Břeclavsku Miroslav Strouhal si dokonce myslí, že se v některých školách "zastavil čas" a jejich proměna bude trvat dlouho.

Učitelé měli také napsat, v čem spatřují největší přínos reformy. Oceňovali především větší autonomii škol. Podle nich mohou školy díky reformě rychle reagovat na nové trendy.

Dotazník: Co si učitelé a ředitelé myslí o školské reformě

Otázka: V čem spočívá hlavní přínos školské reformy?

Jitka Linhartová, učitelka na Základní škole Chrudim
(aprobace: matematika - základy techniky):
"Za přínos považuji to, že se školská reforma svým pojetím snaží reagovat na současné životní podmínky, na situace, se kterými jsme se nesetkávali například před dvaceti lety (za vše lze zmínit třeba vývoj informačních a komunikačních technologií). Kladně hodnotím to, že žák se stává skutečně aktivním účastníkem vzdělávání (ne pouze pasivním příjemcem obrovského množství informací, tak jako tomu bylo leckdy doposud). Za důležité považuji to, že se do popředí dostává smysluplnost a nezbytný je i tvořivý přístup vyučujících."


Otázka: Pocítili jste při tvorbě školního vzdělávacího programu nějaká úskalí?

Hana Vellánová, ředitelka Základní školy Planá nad Lužnicí na Táborsku (aprobace: přírodopis - základy zemědělské výroby - lektor a učitel OSV):
"Byla jich celá řada. Dělali jsme něco, co bylo nové a nikdo z učitelů nebyl ve svém studiu na tvorbu tak závažného dokumentu, jako je školní vzdělávací program, připravován. Bylo potřeba se vzdělávat - ale to je hodně času a také peněz.

Čas byl velký problém - pro učitele změna v tom, že mají věnovat spoustu hodin společné práci.  Jsou zvyklí si raději pracovat sami doma.

Také nepochopení smyslu, obava ze změny, nejistota... To všechno působilo jako významný stresový faktor.

Pro mne osobně bylo nepříjemné také to, že za práci, kterou dělali učitelé poprvé, a byla to skutečně práce navíc, jsem je nemohla nijak odměnit."


Otázka: Myslíte si, že vám reforma může ve vaší práci pomoci?

Ludmila Michálková, učitelka na Základní škole Příbram - Březové Hory (aprobace: přírodopis - tělocvik):
"Mně osobně reforma pomůže, abych se dostala ze stresu, že nestíhám naučit všechno základní učivo dané osnovami. Pokud jsem chtěla dát žákům prostor, aby realizovali skupinové nebo samostatné projekty, prováděli pokusy, experimenty, vyvozovali závěry, stávalo se nezřídka, že jsem nestihla probrat vše, co jsem měla. Teď mám možnost zařadit pro splnění očekávaných výstupů učivo, které by mělo vést k naplnění výstupu. Žáci mohou dostat větší prostor na realizaci svých myšlenek a pokud je nějaké téma zajímá hlouběji, není tak velký problém najít si pro něj čas a prostor."


Otázka: Co konkrétně přinese školská reforma rodičům a jejich dětem v tomto školním roce?

Hana Vellánová, ředitelka Základní školy Planá nad Lužnicí na Táborsku (aprobace: přírodopis - základy zemědělské výroby - lektor a učitel OSV):
"Možná ani nepoznají, že právě 1. a 6. ročník se učí podle školních vzdělávacích programů. Ale všechny děti ve škole mají dneska mnohem větší nabídku volitelných předmětů, samy mohou ovlivňovat jejich skladbu. Objevují se třídní a celoškolní projekty.

Prvňáci se učí angličtinu, tak jak si to přáli rodiče. Výchova ke zdraví není jenom teorií – jídla na výběr, skladba jídelníčku, zdravé svačinky místo automatů, to jsou také přínosy přemýšlení  a realizace ŠVP."


Otázka: Máte nějaké tipy, jak by se rodiče vašich žáků mohli na zavádění reformy do praxe podílet?

Zdeněk Sotolář, učitel a výchovný poradce na Základní škole Velké Němčice na Břeclavsku (aprobace: čeština - dějepis):
"Především je nutné rodiče lépe o záměrech reformy informovat, protože ministerstvo bohužel  zaspalo tam, kde si čile přivstala média. Obojí reformu poškodilo ještě v jejím prenatálním stavu."


Autoři: ,

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Vraha své dcery potkala v metru, sedl si přímo proti ní. Zhroutila se

Roberta Kučerová s fotografií své zavražděné dcery Reginy

Před dvaceti lety přišla Roberta Kučerová o jediné dítě. Její sedmadvacetiletou dceru Reginu nechal zavraždit Zdeněk...

Magnetický pól chvátá k Rusku a vědci tápou. Možná hrozí přepólování

Posun severního magnetického pólu (30. 12. 2009)

V zemském nitru se něco děje. Severní magnetický pól Země se přesouvá od Kanady směrem k Rusku a jeho pohyb je čím dál...

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Utajená auta policie lze snadno odhalit. Jejich značky chybí v databázi

Ilustrační snímek

Policejní sledovači mají poněkud nečekaný problém. Je jím nenápadná vyhledávací databáze České kanceláře pojistitelů. V...

Liberecký podnikatel vystřelil po mladé rodině, teď mu hrozí osm let

Jiří Vařil na snímku z července 2009

Policie prověřuje incident z poloviny ledna v liberecké části Harcov. Devětatřicetiletý muž tam tehdy vyběhl z honosné...

Další z rubriky

Čeští egyptologové odkryli neznámé části obrovské hrobky Staré říše

Pohled na okénko vedoucí do místnosti se sochou hodnostáře Tije a výzdobu zdi...

Podle mnohých je to nejkrásnější z objevených hrobek z doby egyptské Staré říše. Unikátní je díky velikosti,...

Hřib nepodpoří akci svazu bojovníků za svobodu, kvůli ocenění Ondráčka

Koaliční jednání Pirátů, TOP09 a Praha Sobě o primátorovi hl.m.Prahy a koalici....

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) odmítl převzít záštitu nad akcí Českého svazu bojovníků za svobodu, kterou chtěli...

Ministr Petříček si počíná v rozporu se zájmy země, tvrdí komunisté

Vedení KSČM informuje o tom, že se strana rozhodla podpořit menšinovou vládu...

Vedení KSČM vyhodnocovalo dosavadní toleranci menšinové vládě Andreje Babiše a usiluje o změny. „KSČM hodnotí dosavadní...

Najdete na iDNES.cz