Neděle 29. listopadu 2020, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. listopadu 2020 Zina

Školská reforma: “Učitelé musí změnit své zajeté stereotypy“

  10:24
Už je to téměř jedno celé pololetí, co v 1. a 6. třídách základních škol začaly s novinkou - školními vzdělávacími programy. Školská reforma neznamenala pro základní školy převratnou změnu, vyplývá z odpovědí pedagogů v dotazníku ministerstva školství. Učitelé uváděli, že jejich práce se mění postupně. Padl ale i názor, že nemají ke změně podmínky a motivaci.

Pedagogové neočekávají, že se ze dne na den změní díky školské reformě jejich práce. | foto: Profimedia.cz

Základní školy začaly v září letošního školního roku učit podle vlastních osnov v prvním a šestém ročníku - více ZDE.

Ministerstvo školství se na učitele a ředitele obrátilo s několika dotazy. Ti odpovídali například na otázky, co přinesla tvorba vzdělávacího programu jejich škole, jakých změn se žáci dočkají nebo jaká úskalí školní reforma podle nich přinesla. Měli také uvést, jestli jsou přesvědčeni o tom, že využijí větší volnost, kterou jim nový způsob výuky nabízí.

Oslovení ve svých odpovědích často uváděli, že jejich škola prochází přeměnou dlouhodobě, a proto jejich žáky vlastně nic revolučního nečeká. Někteří pedagogové ale uváděli, že se žákům od září loňského roku rozšířila nabídka volitelných předmětů, nebo že se rodiče mohou více zapojit do dění ve škole.

"Snažíme se rodiče zapojovat do výuky jako asistenty, zvyšovat jejich podíl na mimovyučovacích činnostech - pořádáme výstavy, vystoupení žáků, projekty za účasti rodičů, ukázkové hodiny. Chceme, aby rodiče věděli, jakým způsobem s jejich dětmi pracujeme. Bohužel, podíl rodičů na životě školy není zatím takový, jaký bychom si představovali," řekla učitelka Milada Valová ze Základní školy v Kutné Hoře.  

Učitelé také uváděli, že pro úspěch reformy považují za důležité i další vzdělávání.

"Pro úspěch reformy je naprosto nezbytné intenzivní a systematické vzdělávání ředitelů a učitelů, které nejprve změní jejich myšlení a zajeté stereotypy, které je naučí spolupracovat, pracovat v týmu, vzájemně se respektovat, respektovat své žáky i jejich rodiče, a dovede je tak k pochopení nezbytnosti pozitivních změn ve školách," odpověděl v dotazníku ředitel Základní školy v Chrudimi Zdeněk Brož.

Objevila se ale i připomínka, že školu brzdí nedostatek financí. Pedagogové také uváděli, že o reformě by měli být více informováni rodiče. Padl i názor, že učitelé nemají ke změně podmínky a motivaci.

Ředitel Základní školy Velké Němčice na Břeclavsku Miroslav Strouhal si dokonce myslí, že se v některých školách "zastavil čas" a jejich proměna bude trvat dlouho.

Učitelé měli také napsat, v čem spatřují největší přínos reformy. Oceňovali především větší autonomii škol. Podle nich mohou školy díky reformě rychle reagovat na nové trendy.

Dotazník: Co si učitelé a ředitelé myslí o školské reformě

Otázka: V čem spočívá hlavní přínos školské reformy?

Jitka Linhartová, učitelka na Základní škole Chrudim
(aprobace: matematika - základy techniky):
"Za přínos považuji to, že se školská reforma svým pojetím snaží reagovat na současné životní podmínky, na situace, se kterými jsme se nesetkávali například před dvaceti lety (za vše lze zmínit třeba vývoj informačních a komunikačních technologií). Kladně hodnotím to, že žák se stává skutečně aktivním účastníkem vzdělávání (ne pouze pasivním příjemcem obrovského množství informací, tak jako tomu bylo leckdy doposud). Za důležité považuji to, že se do popředí dostává smysluplnost a nezbytný je i tvořivý přístup vyučujících."


Otázka: Pocítili jste při tvorbě školního vzdělávacího programu nějaká úskalí?

Hana Vellánová, ředitelka Základní školy Planá nad Lužnicí na Táborsku (aprobace: přírodopis - základy zemědělské výroby - lektor a učitel OSV):
"Byla jich celá řada. Dělali jsme něco, co bylo nové a nikdo z učitelů nebyl ve svém studiu na tvorbu tak závažného dokumentu, jako je školní vzdělávací program, připravován. Bylo potřeba se vzdělávat - ale to je hodně času a také peněz.

Čas byl velký problém - pro učitele změna v tom, že mají věnovat spoustu hodin společné práci.  Jsou zvyklí si raději pracovat sami doma.

Také nepochopení smyslu, obava ze změny, nejistota... To všechno působilo jako významný stresový faktor.

Pro mne osobně bylo nepříjemné také to, že za práci, kterou dělali učitelé poprvé, a byla to skutečně práce navíc, jsem je nemohla nijak odměnit."


Otázka: Myslíte si, že vám reforma může ve vaší práci pomoci?

Ludmila Michálková, učitelka na Základní škole Příbram - Březové Hory (aprobace: přírodopis - tělocvik):
"Mně osobně reforma pomůže, abych se dostala ze stresu, že nestíhám naučit všechno základní učivo dané osnovami. Pokud jsem chtěla dát žákům prostor, aby realizovali skupinové nebo samostatné projekty, prováděli pokusy, experimenty, vyvozovali závěry, stávalo se nezřídka, že jsem nestihla probrat vše, co jsem měla. Teď mám možnost zařadit pro splnění očekávaných výstupů učivo, které by mělo vést k naplnění výstupu. Žáci mohou dostat větší prostor na realizaci svých myšlenek a pokud je nějaké téma zajímá hlouběji, není tak velký problém najít si pro něj čas a prostor."


Otázka: Co konkrétně přinese školská reforma rodičům a jejich dětem v tomto školním roce?

Hana Vellánová, ředitelka Základní školy Planá nad Lužnicí na Táborsku (aprobace: přírodopis - základy zemědělské výroby - lektor a učitel OSV):
"Možná ani nepoznají, že právě 1. a 6. ročník se učí podle školních vzdělávacích programů. Ale všechny děti ve škole mají dneska mnohem větší nabídku volitelných předmětů, samy mohou ovlivňovat jejich skladbu. Objevují se třídní a celoškolní projekty.

Prvňáci se učí angličtinu, tak jak si to přáli rodiče. Výchova ke zdraví není jenom teorií – jídla na výběr, skladba jídelníčku, zdravé svačinky místo automatů, to jsou také přínosy přemýšlení  a realizace ŠVP."


Otázka: Máte nějaké tipy, jak by se rodiče vašich žáků mohli na zavádění reformy do praxe podílet?

Zdeněk Sotolář, učitel a výchovný poradce na Základní škole Velké Němčice na Břeclavsku (aprobace: čeština - dějepis):
"Především je nutné rodiče lépe o záměrech reformy informovat, protože ministerstvo bohužel  zaspalo tam, kde si čile přivstala média. Obojí reformu poškodilo ještě v jejím prenatálním stavu."


Autoři: ,

Ikeou se drtit nenecháme, chceme vyrábět kvalitu, říká prezident nábytkářů

  • Nejčtenější

Česko ve 3. stupni: hospody do 22:00, boty v karanténě, kadeřník s omezením

Ministerstvo průmyslu a obchodu doplnilo upřesnění k chodu protiepidemického systému, kterými by se měl řídit provoz...

Zákazům navzdory. Hospoda v Praze přivítala štamgasty, zasahovala policie

Pražská restaurace Šeberák se ve čtvrtek otevřela zákazníkům. Úplně jako za časů před koronavirovými opatřeními,...

Cizinci vtrhli na nákupy bez košíků a roušek, pravidla vysvětlovala policie

Hlídky státní i městské policie zasahovaly v pondělí navečer v plzeňském Kauflandu, kam vtrhlo několik desítek cizinců...

Do restaurace Šeberák opět přišli lidé. O víkendu se chystá otevřít další bar

Do pražské restaurace Šeberák v pátek opět dorazili lidé. Podnik se poprvé otevřel navzdory zákazu již ve čtvrtek....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dva parametry se zhoršily. Není jasné, zda už rozvolníme, řekl Hamáček

Počty nakažených a další parametry hodnotící epidemii covidu-19 neklesají tak rychle, jak by si všichni přáli, řekl...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Ředitel Motola Ludvík má covid-19. Spíš je to jak zápal plic, popsal Ludvík

Ředitel pražské Fakultní nemocnice v Motole Miloslav Ludvík měl pozitivní test na nemoc covid-19. Byl hospitalizován na...

Tajné večírky se pořádají po Praze pravidelně, už od zářijových restrikcí

Policie ve sklepení klubu v pražské Anenské ulici rozpustila nelegální párty, kde bylo přes sto lidí. Podobné akce se...

V Praze policie rozháněla nelegální párty, účastnilo se jí přes sto lidí

Policisté museli v noci na sobotu zasahovat v centru Prahy kvůli nelegální párty. Konala se v klubu v Anenské ulici,...

Debaty opilců na pavlači a hudba nahlas. Lidé doma častěji pořádají večírky

Zavřené restaurace a zákaz nočního vychází. I to přispívá k tomu, že lidé častěji popíjí či pořádají večírky doma....

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...