O tom, zda se budou na pankrácké pláni rozšiřovat silnice, musí znovu rozhodnout ministerstvo pro místní rozvoj.

O tom, zda se budou na pankrácké pláni rozšiřovat silnice, musí znovu rozhodnout ministerstvo pro místní rozvoj. | foto: ECM

Průlomový verdikt: pražský soud kvůli exhalacím zkřížil plány developera

  • 192
Průlomový verdikt komplikuje obří výstavbu na pražské Pankráci. Městský soud zatrhl nové ulice a sjezdy z magistrály. Důvodem je nezákonnost a vady správního řízení. Informovalo o tom sdružení Arnika. Společnost ECM, která je investorem, se ale podle své mluvčí nebude na rozhodnutí ohlížet.

V rozsudku, který má redakce iDNES.cz k dispozici, soud konstatoval například to, že dopravní řešení Pankrácké pláně by mělo být komplexně posouzeno z hlediska dopadů na životní prostředí.

Advokát Ondřej Tošner, který sepsal žalobu, hodnotí rozsudek jako průlomový. "Potvrzuje se tak, že celý proces dostavby Pankrácké pláně je fakticky nezákonný," prohlásil Tošner.

Rozsudek také uvádí, že úřad nemůže odsouhlasit dopravní stavbu v území, které už nyní překračuje povolené limity hluku a znečištěného ovzduší, pokud nenařídí žádná zmírňující opatření.

Ministerstvo pro místní rozvoj, jehož územní rozhodnutí rozšíření silnic na pankrácké pláni povolovalo, by se podle soudu mělo projektem dále zabývat. "My jsme v této věci podali kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a čekáme na rozhodnutí," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva Hynek Jordán.

Kvůli rozhodnutí by se mělo zastavit budování rozestavěných sjezdů ze Severojižní magistrály. To ale popírá mluvčí investora, společnosti ECM, Zuzana Doležalová. "Pro nás jsou platná stavební povolení, která nabyla právní moci a která zatím nikdo nezrušil. Projekty na Pankráci v žádném případě nejsou v ohrožení a na rozhodnutí soudu nebudeme nijak reagovat," řekla iDNES.cz.

Podle sdružení Arnika by měl rozsudek ovlivnit také plánované budovy, mimo jiné i mrakodrapy Epoque.

"Mrakodrapy a další stavby plánované na Pankráci nemohou získat územní rozhodnutí ani stavební povolení. Bez vyřešené dopravní obsluhy totiž není podle stavebního zákona možné povolit stavbu žádné budovy," poznamenala Marie Janoušková z Občanské iniciativy Pankráce.

Stavební ruch na pankrácké pláni

"V oblasti jsou trvale překročeny limity pro hlukovou zátěž a znečištění ovzduší. Hluk byl i důvodem naší úspěšné žaloby proti hlavnímu městu. Nový rozsudek říká, že investiční záměry nesmějí ohrožovat lidské zdraví. Zní to možná samozřejmě, ale úřady se tím dodnes neřídily," řekla Alžběta Rejchrtová ze sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou.

Městský soud v Praze by se měl brzy vyjádřit i ke druhé kauze týkající se Pankrácké pláně. Občanská sdružení podala žalobu také na povolení magistrátu k rozšíření severojižní magistrály.

. Které stavby zahrnuje nové dopravní řešení Pankrácké pláně

- dva nové nájezdy a sjezd ze severojižní magistrály na ulici Hvězdovu - postaveno, ale stavby nemohou být uvedeny do provozu

- přídatný pruh třídy 5. května – magistrály (tzv. bypass), kterým se má magistrála rozšířit mezi ulicemi Na Veselí a Pod Vršovickou vodárnou III - stavba byla zahájena, stavební povolení přezkoumává soud

- mimoúrovňová křižovatka ulic 5. května a Hvězdovy – sdružení připojená rampami A1, A2 a B + mimoúrovňová křižovatka ulic 5. května a Na Strži s rampami C1, C2 a D - vydáno stavební povolení, stavba dosud nezačala

- okružní křižovatky komunikací Hvězdova a Pujmanové - byly postaveny

- 3 dopravní rampy u ulice 5. května včetně opěrných zdí a mostu s rozšířením křižovatky s ulicí Hvězdovou a Sdružení - stavba dosud nezačala

- 3 dopravní rampy z ulice 5. května včetně opěrných zdí a mostu s rozšířením křižovatky s ulicí Na Strži - stavba dosud nezačala

zdroj: Arnika

Mapu zvětšíte kliknutím. Zdroj: Mapy © Google


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video