Vlastní dálnice by se podle mluvčí mohla začít stavět v příštím roce. Původně navrženou trasu blokovaly občanské iniciativy, jimž podle právníka Petra Kužvarta vadilo, že by komunikace zničila přírodní rezervaci Slavičí údolí u Radotína.
To, jak hlavnímu městu toto dopravní spojení zoufale chybí, se prokázalo opět minulý týden při desítkách dopravních nehod v ulici K Barrandovu, po níž denně jezdí desetitisíce aut mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí.
"Už toho začínáme mít dost, uvažujeme o tom, že tady tu silnici zablokujeme, protože už nevíme, jak na naši děsivou situaci upozornit," řekl jeden z obyvatel sídliště, jenž si nepřál zveřejnit své jméno.
Mluvčí radnice Prahy 5 Vít Drbal však takový razantní protest považuje za přemrštěný. Nyní, kdy je stavba okruhu těsně před zahájením, jsou takové demonstrace k ničemu. To, že tady několik hodin nebudou jezdit auta, nic neřeší."
Dálniční okruh mezi Slivencem a Jesenicí by mohl být dokončen v roce 2005.
Problémy však zůstávají na severu, kde různé zájmové skupiny se snaží zabránit výstavbě jižní trasy pod Suchdolem a chtějí, aby tam okruh vedl dál od Prahy přes Středočeský kraj.
Je jasné, že spory výrazně brzdí stavbu této komunikace. Pomohl by tedy metropoli speciální zákon o pražském okruhu, který by například stanovil jeho trasu a urychlil výkup pozemků? Parlament již jednou takto pomohl stavbě plzeňského obchvatu, ale politici jsou k této možnosti zdrženliví.
Pražský poslanec a místopředseda ODS Jan Zahradil tvrdí, že jako krajní možnost si podobné řešení dokáže představit. "Šlo by to v případě, pokud by obstrukce trvaly dlouhou dobu a v Praze by se třeba kvůli tomu výrazně zhoršilo životní prostředí," řekl. S ním souhlasí i poslanec Karel Šplíchal (ČSSD) a senátor Josef Pavlata (ODS).
Náměstek primátora Martin Hejl (ODS) však zákonu o okruhu příliš nakloněn není. "Jsem nepřítelem takových řešení. Myslím si však, že obecně by měl parlament přijmout takový zákon, který by upravil práva i povinnosti občanských iniciativ. Jde třeba o to, zda je správné, aby občané Opavy mohli zasahovat a blokovat dopravní stavby u Plzně," dodal.
Komplikovanou dopravní situaci v okolí Barrandovského mostu pomůže vyřešit až výstavba jihozápadní části městského okruhu. Do té doby však budou řidiči mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí projíždět tímto úsekem. (7. dubna 2002) |
Komplikovanou dopravní situaci v okolí Barrandovského mostu pomůže vyřešit až výstavba jihozápadní části městského okruhu. Do té doby však budou řidiči mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí projíždět tímto úsekem. (7. dubna 2002) |