Parkování v centru Zlína? Problém

  • 9
Zaparkovat auto ve Zlíně bez placení je už delší dobu problém. A bude ještě hůř. Radnice zpoplatní další desítky parkovacích míst. Prý je to ku prospěchu lidí.

Příklad: Od dubna se začne platit parkoviště v Hradské ulici pod zimními lázněmi kvůli tomu, aby měli kde odstavit své auto návštěvníci bazénu.

„Řada motoristů tady totiž nechá stát vozidlo celý den a třeba i několik dnů. Jestli se nám ale zpoplatnění neosvědčí, systém změníme,“ říká zlínská radní přes dopravu Svatava Nováčková. „Já osobně to však nepovažuji za šťastné řešení. Na radě jsem hlasovala proti zpoplatnění Hradské,“ hájí se.

Na ulici umístí radnice parkovací automaty. Řidiči zaplatí za patnáct minut tři koruny. Ve zmíněné oblasti se kromě lázní nachází také mateřská škola. Radnice proto uvažuje, že by vyhradila tři stání pro rodiče dětí z mateřské školy. Bezplatně by zde mohli stát patnáct minut.

Motoristy, kteří jezdí do práce autem, však taková opatření vadí. „Kolik dojíždějících šoférů si může dovolit zaplatit denně například stovku za parkování?“ ptá se šofér Karel Havlík. „Pokud člověk nebere nadstandardní výdělek a jezdí do práce autem, tak nemůže stávat na placeném parkovišti. A v centru města neplacených míst k stání stále ubývá. To je špatně,“ zlobí se Stanislav Pavlas, který také jezdí do Zlína za prací.

Situace těchto lidí však nevypadá do budoucna úplně beznadějně. Radní Nováčková totiž uvažuje o tom, že by se zrušilo placení na parkovišti v Březnické ulici pod sportovní halou. Současně ale dodává, že na některých ulicích v centru Zlína, kde dosud řidiči nechávají svá auta stát zdarma, se mohou brzy objevit parkovací automaty.

Ceny jako v Praze
V současné době mohou řidiči ve Zlíně parkovat bezplatně svá auta v obytných lokalitách, jako je třeba Lešetín, nebo Santražiny a třeba také na nábřeží řeky Dřevnice. Za stání na větších parkovištích v centru se už platí. V některých případech - na třídě Tomáše Bati nebo parkovišti v Březnické ulici - jen tři koruny za patnáct minut. Za některá místa na ulici Zarámí ale řidič zaplatí více než dvojnásobek - sedm korun za čtvrt hodiny.

V samotném středu města pak korunu za minutu za podmínky, že zde parkuje déle než třicet minut. A to už jsou hodně vysoké částky podobné těm v hlavním městě.

Garáže v centru?
Ulevit dopravě ve městě a současně vyjít vstříc šoférům. Takovou funkci v mnoha městech v republice plní velká odstavná parkoviště umístěná většinou na periferii.
„Je to náš sen, ale obávám se, že bychom motoristy nedonutili k tomu, aby na záchytných parkovištích svá auta nechávali,“ říká  Nováčková.

Podle ní mohou taková parkoviště úspěšně fungovat ve velkoměstech, kde se lidé dostanou z periferie pohodlně do centra například metrem. To je ale ve Zlíně velký problém.

„Proto spíše uvažujeme o tom, že by vznikala podzemní parkovací stání poblíž středu města u institucí či úřadů, které navštěvuje hodně lidí. První by mělo být pod zlínskou poliklinikou, kde by mohlo vzniknout dvě stě padesát stání,“ jmenuje Nováčková.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video