Nicméně podle ročenky o životním prostředí, kterou magistrát v těchto dnech zveřejnil, jsou oxidy dusíku obsažené ve výfukových plynech nejvýznamnější znečišťující látkou v pražském ovzduší.
"Na výrobce aut sice normy tlačí, aby vznikaly stále kvalitnější a k ovzduší šetrnější motory, ale na druhé straně jezdí v Praze stále více vozů," upozorňuje vedoucí oddělení ochrany ovzduší magistrátu Josef Janota.
To potvrzují i čísla: v roce 1990 po Praze jezdilo 340 tisíc osobních aut, vloni to bylo už téměř 630 tisíc. Nejzatíženější je okolí velkých křižovatek a hlavních komunikací - magistrály, Jižní spojky či Barrandovské spojky. Na těchto místech projede více než sto tisíc vozů denně.
Kudy projíždí nejvíce aut denně |
- Jižní spojka v úseku 5. května - Vídeňská 113 tisíc křižovatky: |
Některé organizace stále nejsou spokojeny s tím, jak se magistrát stará o životní prostředí. "Město by mělo regulovat dopravu už na vjezdu, říkat motoristům: Ano, my vás v centru strpíme, ale bude to pro vás nevýhodné. Zatím je spíš láká," myslí si předsedkyně sdružení Pražské matky Michaela Valentová.
Ani v podpoře hromadné dopravy není magistrát příliš úspěšný. Tramvaje či metro vozí od roku 1990 stále méně lidí.
Největší zdroje emisí |
- teplárna Malešice - cementárna Radotín - teplárna Holešovice |
Vysoké komíny největších znečišťovatelů rozšiřují škodliviny daleko do okolí. "Daleko míň nebezpečné je bydlet pod malešickým komínem než v centru u rušné ulice," říká Jaroslav Šolc, který na magistrátu připravuje ročenky o životním prostředí.