Stížnostem dětí se tak věnuje právě Kancelář veřejné ochránkyně práv, která už před pár lety zřídila i speciální dětský web. Ombudsmanka Anna Šabatová vyřizuje záležitosti dětí přednostně.
„Dětským podnětům se můžeme zabývat jen v mezích zákona o veřejném ochránci práv, tedy fakticky se můžeme věnovat jen stížnostem, které se týkají orgánů státní správy nebo diskriminace. Snažíme se dětem poradit, vysvětlit jim situaci, nasměrovat je,“ uvedla mluvčí ombudsmanky Iva Hrazdílková.
Šabatová: Rodiče nesmí zadlužovat děti neplacením telefonních účtů |
Podle mluvčí se dětské podněty nejčastěji týkají sporů v rodině. Obvykle jsou to situace, kdy je dítě po rozvodu svěřeno do péče jednoho rodiče a nechce se stýkat s druhým, nebo si naopak přeje žít s druhým rodičem. „Děti trápí hádky rodičů, někdy namítají své neshody s novými partnery rodičů, bojí se výčitek a trestů ze strany rodičů a podobně,“ uvedla mluvčí.
Další oblast problémů, které děti trápí, souvisí s financemi. Může se jednat o nedostatek peněz způsobených tím, že druhý rodič neplatí výživné nebo že rodiče čelí exekucím. Děti v těchto situacích podle mluvčí vlastně chtějí radu pro své rodiče, co mohou udělat pro zlepšení finanční situace rodiny.
V loňském roce byla nejmladším dítětem, které podalo k veřejné ochránkyni práv podnět, sedmiletá dívka. Po rozvodu rodičů byla svěřena do péče matky, ale přála si zůstat s otcem. „Na druhou stranu nechybí ani podněty od osmnáctiletých nebo devatenáctiletých. Ti řeší například studijní záležitosti, vymáhání výživného nebo potřebují poradit při ukončení pobytu v dětském domově,“ doplnila mluvčí.
Veřejná ochránkyně práv loni obdržela celkem asi 8 400 podnětů. Nejvíce se jich týkalo sociálního zabezpečení, za nímž následovala oblast staveb a regionálního rozvoje. V roce 2015 pomoc kanceláře žádalo asi 7 500 lidí.