Přeprava věže k Malostranské besedě

Přeprava věže k Malostranské besedě | foto: Deník Metro, Jan David

Nová věž Malostranské besedy připlula do centra po Vltavě

Po sto letech se vracejí tři věže na střechu pražské Malostranské besedy. Největší a nejtěžší z nich by komplikovala dopravu v Praze, a tak připlavala po Vltavě. Pokud vyjde počasí, bude osazena v neděli za přítomnosti starosty Prahy 1 a primátora.

Transport největší věže začal ve středu brzy ráno. Nad mostem Barikádníků se vznáší dřevěná část věže. Je krátce po třetí hodině, ve tmě se úplně ztrácí lano z jeřábu, na kterém je šestitunový náklad zavěšen.

"Část cesty po Vltavě je nutná hlavně kvůli tramvajovým trolejím. Neprojeli bychom," řekl stavbyvedoucí Jiří Nachtigal u varovně blikající těžké techniky. Projíždějící auta si musela vystačit s jedním pruhem místo obvyklých tří.

Více než šestimetrovou část věže snesl jeřáb na loď připravenou na hladině Vltavy. Je tou největší z celkem tří věží, které Malostranskou besedu ozdobí.

Přeprava věže k Malostranské besedě

Více fotografií najdete na stránkách deníku Metro.

. Historie věží Malostranské besedy

1617 - příprava přestavby radniční budovy
1628 - rozhodlo se o vyzdvižení tří věží, aby se zdůraznil význam objektu. Tato podobu znázornil Hollar na prospektu z roku 1638. Tři věže s báněmi se dochovaly až do roku 1826.
1826 - žádost o schválení nákladů na snesení radničních věží
1827 - vysloven souhlas s náklady
1828 - snesení věží a štítů pod vedením Josefa Kaury
2008 - Malostranská beseda získá svůj původní vzhled ze 17. století, znovu ji ozdobí tři věže

Zdroj: Úřad městské části Praha 1
Nikdo z Pražanů už si její původní podobu nepamatuje, ale Beseda se díky této proměně přiblíží své honosnější podobě, kterou měla od 17. do počátku 19. století. 

"Ze začátku nikdo nevěděl, jak to dopadne," řekl iDNES.cz technik jeřábů Jiří Bůžek. "Museli jsme vyměřovat, kde všude se s jeřábem vejdeme. Už cestou sem k mostu jsme kvůli trolejím museli věž jednou překládat," říká Bůžek s tím, že jednotlivé komponenty se vyráběly v pražských Čimicích.

Věž má rozměry 5,3 metru na šířku a 6,2 metru na výšku. Pro jeřábníky šlo podle Bůžka o rutinní práci. "Jde o správný úvaz," podotkl. Trochu se zadrhli jen v ulici, která byla širší pouze o 35 centimetrů.

"Kritickým místem bylo i náměstíčko se stromy," řekl Bůžek. Větve se jeřábníkům pletly do cesty, přesto i tento úsek zvládli. "Neuřízli jsme ani jednu větev," mohl se pochlubit Bůžek. "Když těmito místy dnes procházíte, netušíte, že v noci jsme tudy přepravovali takový náklad." S prací byli jeřábníci hotovi v sedm hodin ráno.

Přeprava věže k Malostranské besedě

V současné chvíli jsou na Malostranském náměstí dvě postranní menší věže, největší věž a její špička. Malé špičky se teprve přivezou.

Opravy někdejší radnice Menšího Města pražského za 190 milionů korun měly být původně ukončeny již v polovině roku 2007. Rekonstrukce se však protáhla, v havarijním stavu byl například renesanční krov. Byly zde také objeveny originální fresky.

Jisté nyní je, že věže na střeše budou. Zatím však není znám provozovatel Besedy. Zastupitelé se toto úterý neshodli na dříve vybrané agentuře.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video