Nákupní horečka

Nákupní horečka - Slevy přilákaly do obchodů nakupující. Po nákupu pak stojí frontu na záruční listy. (3. ledna 2005) | foto: iDNES.cz

Nikoho jsme nepodvedli, tvrdí Carrefour

  • 92
Tisíce lidí, které v pondělí oblehly s vidinou levného nákupu hypermarkety řetězce Carrefour, podlehly klasickému obchodnímu triku. Prodejce je nalákal na masivní slevy, od každého výrobku jich však měl jen několik a ty se rozprodaly během několika minut.

A přestože velká část lidí z obchodů odcházela s prázdnou a s pocitem, že je obchodní řetězec podvedl, nic s tím dělat nemohou.

"Obchodníci na podobné situace pamatují prohlášením, že nabídka platí do vyprodání zásob. Od prodejce je to takový krycí manévr," řekla Hana Gregorová ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Stejná věta je i na letáku hypermarketů Carrefour. Je napsaná pokud možno co nejmenším písmem a navíc je v jeho dolním rohu. Většina lidí si jí zřejmě vůbec nevšimla.

Další jí možná nevěnovali velkou pozornost a doufali, že se na ně nabízené zboží dostane. A ti, kteří věřili, že zaměstnanci řetězce levná videa či jinou elektroniku do prázdných regálů přes noc doplní, se v úterý zklamali. Jediné, co se ještě dalo se slevou v Carrefouru nakoupit, bylo oblečení.

"Byla jsem tu už v pondělí, ale kvůli návalu jsem odešla. Nějaké zlevněné oblečení jsem tu ještě našla. Ale police s elektronikou byly prázdné," řekla Radmila Házová z Neštěmic u Ústí nad Labem, která se vypravila do zdejšího hypermarketu Carrefour.

Bez zastání
Mluvčí řetězce Jana Hlaváčková odmítá, že slibované slevy byly podvodem na zákazníky.

"Z našeho pohledu byla ta kampaň úspěšná, protože zvýšila zájem o naše prodejny. Rozhodně jsme nikoho nepodvedli, jasně jsme předem uvedli, že doprodáváme skladové zásoby," řekla Hlaváčková. "Pár stížností jsme sice zaznamenali, ale bylo jich tak do deseti," dodala.

Nespokojení lidé však stejně nemají šanci najít zastání. Jejich případnou stížnost, že nemohli koupit to, co jim obchod sliboval, by řešil příslušný živnostenský úřad. Ten by je s největší pravděpodobností odmítl.

"Nikdo se na nás zatím kvůli slevám neobrátil. Ale stejně bychom dotyčnému nedokázali pomoci. Supermarkety mají podobnou strategii dobře vymyšlenou, abychom na ně v těchto případech nedosáhli," řekl Ivo Korduliak z živnostenského odboru ostravského magistrátu. Stejné obchodní triky jako řetězec Carrefour jsou běžné i v zahraničí.

Ale v některých státech by to prodejcům tak rychle neprošlo. V Německu například začal loni platit zákon, podle nějž musí obchodník nabízené zlevněné zboží mít v prodeji dva dny.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video