"Celý materiál je až do definitivního projednání vládou živý. Předseda vlády mohl tyto připomínky vznést až přímo na jednání kabinetu, rozhodl se je ale odeslat předem," vysvětluje mluvčí vlády Jan Osúch.
Připomínky podle něho vznesla sekce pro lidská práva Úřadu vlády a za pozdní odeslání může administrativní chyba. Věci veřejné však s Nečasem a "jeho" připomínkami nesouhlasí. Program boje s korupcí je pro ně existenční téma. Jejím přijetím nedávno podmiňovaly setrvání ve vládě.
Strategie přitom už byla dohodnuta. Ministerstvo vnitra tvrdí, že ji v posledních týdnech neformálně a poté i oficiálně projednalo s mnoha resorty, poslanci, Národní ekonomickou radou vlády (NERV), nevládními organizacemi i šéfy koaličních stran. Tedy i s předsedou ODS Nečasem.
"Pro mě byl dopis Úřadu vlády veliké překvapení. Nechápu, že najednou chtějí změnit zásadní body, které se už dříve dohodly a některé jsou i součástí koaliční smlouvy," zlobí se ministr vnitra a šéf VV Radek John.
Fakt, že připomínky od Nečase přišly těsně před Vánocemi 23. prosince, tedy dávno po termínu, podle něho způsobí problémy.
"Vše se bude dohadovat přímo na středečním jednání vlády, které bude asi hodně dlouhé. Chci věřit, že jde jen o nedorozumění, a doufám, že se ve středu podaří prosadit protikorupční strategii neponičenou, tak jak jsme ji navrhli," nevzdává se John naděje.
Co se Nečasovi nelíbí
O jakých bodech se tedy budou Věci veřejné a ODS na vládě přít?
Nečasův úřad zpochybňuje například jeden z požadavků policie pro boj s mafiemi – rozšíření takzvaného institutu spolupracujícího obviněného. Je o tom, že by státní zástupce mohl ve výjimečných případech nabídnout svědkovi beztrestnost za usvědčující výpověď.
Úřad vlády nesouhlasí ani s tím, aby měli občané a zastupitelé právo podávat žaloby na neplatnost smluv uzavřených mezi obcemi a firmami. Či se změnou, jež by měla zabránit radním v obcích ve zneužívání radničních zpravodajů k jejich propagaci, jak se často děje.
Úřad vlády není spokojen ani s navrhovaným novým zákonem o úřednících, který by měl jednoznačně určit hranici mezi politicky obsazenými a úřednickými místy ve veřejné správě a stanovit povinnosti a odpovědnost úředníků za způsobenou škodu. "Požadujeme doplnit tento bod o analýzu, proč musí být vytvářen úplně nový zákon," píše Nečas.
Nečas také odmítá vrátit protikorupční policii dřívější širokou pravomoc nahlížet do údajů z daňových řízení. Od letoška smějí elitní detektivové prolomit "daňovou mlčenlivost" jen v případech těch nejzávažnějších trestných činů. Policie tvrdí, že při odhalování ekonomických zločinů je pro ni přístup k daňovým informacím klíčový.