Rok od pádu Trojské lávky: Oběti čekají na odškodnění, nový most chybí

  9:14aktualizováno  9:14
Od okamžiku, kde se do Vltavy nečekaně zřítila Trojská lávka, uplynul rok. Příběh tím ale zdaleka nekončí. Nová lávka, která měla být podle původních odhadů hotová v horizontu týdnů až měsíců se zatím stavět ani nezačala. Po nehodě tak zbyl jen nový přívoz a také zranění, kteří stále čekají na odškodnění.

Zřícená lávka v pražské Troji, která má stejnou konstrukci jako most v Radonicích. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Když se lávka, která spojuje pražskou Tróju s Císařským ostrovem, 2. prosince 2017 zřítila, zraněni byli celkem čtyři lidé. Dva muži ve věku 34 a 43 let vyvázli s lehkými poraněními, třiašedesátiletá žena a o tři roky mladší muž dopadli mnohem hůř. Zranění muže byla dokonce natolik vážná, že musel být uveden do umělého spánku a byl připojen na plicní ventilaci. 

Fotogalerie

„Ponesu si trvalá zdravotní omezení a na odškodné stále čekáme,“ řekl pro iDNES.cz pan Petr, jedna z obětí pádu most. K celé situaci se už více vyjadřovat nechtěl a přál si, aby jeho celé jméno zůstalo v anonymitě. Peníze přitom nejsou jen bolestným, ale také částečným uhrazením nákladů, které jsou s dlouhodobou léčbou spojené.

„Magistrát už dříve poslal lidem, kteří byli při pádu lávky zraněni, 50 tisíc korun,“ uvedl tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Šlo o dar, který byl pro oběti neštěstí speciálně schválen. Hlavní část peněz by měli poškození získat z pojistného Technické správy komunikací.

„Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s. jedná s pojišťovnou Kooperativa, která ji zastupuje, aby odškodnění bylo možné vyplatit poškozeným před ukončením šetření Policie ČR,“ uvedla tisková mluvčí TSK Barbora Lišková. Kdy poškození peníze dostanou tedy zatím není jasné.

„Mohu potvrdit, že jednání s TSK probíhají. Jakmile se prokáže odpovědnost TSK za způsobenou škodu, pojistné plnění poškozeným okamžitě vyplatíme,“ řekl tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Místo mostu přívoz

Původním plánem magistrátu bylo vybudovat provizorní, 3,5 metru širokou lávku z dřevěných fošen. Záměr se ale nelíbil radnici Prahy 7, projekt byl proto přepracován a v říjnu jej město předalo k vyřízení státní správě. „Podání žádosti o vydání stavebního povolení předpokládáme po získání všech stanovisek orgánů státní správy na začátku ledna 2019,“ uvedl Hofman. 

Provizorní lávka by měla mít životnost třicet let. Do budoucna se počítá s výběrovým řízením na vybudování kompletně nového přemostění. Zatím tak dopravu přes řeku zajišťuje pouze přívoz.

„Přívoz bude fungovat do té doby, než na místě bude lávka,“ říká tiskový mluvčí Ropidu Filip Drápal. Vysvětluje, že plavební podmínky nejsou na místě optimální a proto není důvod lodě na Vltavě v tomto úseku provozovat i po vybudování nového přemostění.

Původní loď s kapacitou třiceti lidí byla nahrazena větším strojem do kterého se vejde sto pasažérů. Ropid tak reagoval na vysoký provoz, který na přívozu panoval hlavně na jaře a v létě. Podle odhadů by do konce roku mohl počet přepravených cestujících na této lince být až 300 000 lidí. Náklady na provoz přívozu s označením P8 se za rok vyšplhaly na 4,9 milionů korun.

Problémy s mosty se jen tak nevyřeší

„Libeňský most je už dostatečně známé téma, ale už se tolik neví, že důkladně monitorujeme a sledujeme také stav Hlávkova mostu, mostu Legií, i Palackého mostu. Ty bude potřeba v nejbližších letech také zásadně opravit,“ říká Lišková.

Kontrolování stavu mostů probíhá ve třech stupních, nejvyšším stupněm je takzvaná diagnostika. Jedná se o nákladný proces, který může stát až několik desítek milionů korun a typicky je prováděn u staveb, které už nejsou v dobrém technickém stavu. „Diagnostiku připravujeme také pro Lanový a Barrandovský most,“ doplnila Lišková.

Podle TSK mají sledované mosty jeden společný jmenovatel a tím je konstrukce z přepjatého betonu. Tento typ se při budování mostů běžně používá, ocelová konstrukce je zapuštěná do betonu, pod kterým může korodovat. Odhalit problém včas tak může být ošemetné, protože na ocelovou část není vidět. Problém netrápí pouze hlavní město. Stejná technologie byla použita například u lávky v Nymburce, která musela být stržena letos v létě.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Vraha své dcery potkala v metru, sedl si přímo proti ní. Zhroutila se

Roberta Kučerová s fotografií své zavražděné dcery Reginy

Před dvaceti lety přišla Roberta Kučerová o jediné dítě. Její sedmadvacetiletou dceru Reginu nechal zavraždit Zdeněk...

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Liberecký podnikatel vystřelil po mladé rodině, teď mu hrozí osm let

Jiří Vařil na snímku z července 2009

Policie prověřuje incident z poloviny ledna v liberecké části Harcov. Devětatřicetiletý muž tam tehdy vyběhl z honosné...

Hmyz rychle vymírá, podle vědců do 100 let zmizí. Přírodu čeká kolaps

SOSÁNÍ. Hmyz saje nektar z květu pampelišky v lese nedaleko běloruského...

Katastroficky rychle neumírají pouze včely. Každý rok ze světa zmizí 2,5 procenta z celkového objemu veškerého hmyzu....

Imigranti chtějí ve školách místo angličtiny turečtinu, Němci se bouří

Výuka islámské věrouky v německém Offenburgu.

Učme na základních školách místo angličtiny turečtinu, polštinu či ruštinu. S tímto návrhem přišla Rada pro integraci v...

Další z rubriky

Čunek nekandiduje na předsedu lidovců. Zaměří se na krajskou politiku

Jiří Čunek - KDU-ČSL (Vsetín)

Hejtman Zlínského kraje a senátor Jiří Čunek nebude kandidovat na předsedu lidovců. Chce se zaměřit především na...

Způsobili to novináři, hájí ministryně svá slova, že za drahá data mohou lidé

Ministryní průmyslu za ANO v nové vládě bude podle ČT podnikatelka a šéfka...

Po kritice, kterou sklidila, couvá ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková ze slov, že za dražší mobilní data...

Jsou si taxikáři a řidiči Taxify rovni? Sledujte debatu v pořadu Rozstřel

Taxikáři protestují také proti alternativním taxislužbám. (Praha, 2.října 2017)

Od letošního roku musejí mít řidiči alternativní taxislužby Taxify licenci stejně jako řidiči běžní řidiči taxi. Před...

Najdete na iDNES.cz