Nejvíce si od navrhované změny slibují taxikáři, kteří na podnikavce doplácejí nejvíce. Ilustrační foto.

Nejvíce si od navrhované změny slibují taxikáři, kteří na podnikavce doplácejí nejvíce. Ilustrační foto.

Magistrát vyráží do boje proti „falešným“ taxíkům

  • 81
Praha navrhne změnu zákona, která znemožní smluvním přepravcům zastavovat lidem na ulici. Jde o auta, která vypadají jako taxíky, ale nedodržují žádná pravidla pro taxislužbu. Tito "taxikáři" si klidně účtují několikrát vyšší částky, než v Praze povoluje magistrát.

Úředníci se nyní rozhodli, že nepoctivce vytlačí z ulic a navrhují změnu zákona, která by těmto lidem výrazně zpřísnila podnikání.

"Jedná se o takzvanou smluvní přepravu. Často matou zákazníky, hlavně cizince, kterým pak účtují i několikanásobně vyšší ceny, než kolik mohou taxikáři," podotkl náměstek primátora Rudolf Blažek.

Zatímco taxikáři mohou jezdit maximálně za 28 korun za kilometr, smluvní přepravci za tolik, kolik si sami určí. Navíc pokud taxikář jízdu předraží, může přijít i o práci, ovšem řidičům smluvní přepravy žádný takový postih nehrozí.

"Proto navrhujeme, aby zákon znemožnil smluvní přepravě nabízet služby na veřejných prostranstvích," uvedl Blažek, který o svém záměru jednal s ministerstvem dopravy.

"Navíc budou mít zakázáno, aby se jejich vozy podobaly vozům taxislužeb," doplnil Blažek. Tím chce magistrát zabránit situacím, kdy si zákazník zastaví vůz smluvní přepravy v domnění, že je to taxík.

Podle představ úřadu by auta smluvních přepravců směla nabírat zákazníky jen na vybraných místech – třeba před hotelem, se kterým budou mít smlouvu. Jinak mohou sloužit jako dopravce pro firmy.

Přestože město nyní přichází s několika novými návrhy, smluvní přepravu již limituje silniční zákon. Podle něj nesmí mít řidič ve vozidle taxametr a má zákaz vybírat od zákazníků platbu v hotovosti.

Takové opatření magistrátu nestačí. Navíc není výjimkou, že je mnozí podnikatelé nerespektují. "Ale to nikdo nekontroluje, je to pochybení živnostenského odboru magistrátu," zlobí se dopravní odborník Petr Moos.

Podle Blažka teď lze těžko řidičům dokazovat, že zákazníka nenabrali na ulici. "Nyní musí být jasně doložitelné, že zákazník uzavřel smlouvu s přepravcem již před jízdou," navrhl Moos.

Velmi přísná pravidla už delší dobu platí pro taxikáře. Musí mít pojištěna všechna sedadla ve voze, skládat zkoušky z místopisu, vybavit auta klimatizací a jejich vozy musí být žluté.

"Smluvní přeprava nic takového splňovat nemusí," postěžoval si Jan Beťák ze společnosti Halo Taxi.
"Není se pak čemu divit, když taxikář, který přijde o licenci, jde řídit pro ni," připustil náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.

Proto právě řidiči taxislužby záměr magistrátu vítají nejvíc. Slibují si od něj i vyšší tržby, o něž je na ulici smluvní přepravci připravují.

Řidiči smluvní přepravy pochopitelně příliš nejásají, ale panickou hrůzu z nového zákona nemají. "Těžko mi někdo zabrání, abych zastavil zákazníkovi na ulici. Navíc jezdíme hlavně pro lidi, kteří si nás objednají přes dispečink," uvedl jednatel přepravní firmy, který si však nepřál zveřejnit jméno. Ale i těmto praktikám má nový zákon zabránit.

Jeho podobu připraví hlavní město ve spolupráci s vládou do konce června. Pokud bude schválen, mohl by začít platit od poloviny příštího roku.

Navrhované změny se netýkají jen smluvních přepravců, ale i taxislužeb. "Návrh novely zákona zabrání současné praxi, kdy řidič taxislužby, jemuž jedno město odebere licenci, získá licenci v jiném městě a vesele řídí dál," uvedl Šlegr.

Taxikářské licence mají totiž celorepublikovou platnost, takže řidič, jemuž magistrát zakáže řídit, si povolení vyřídí například v Berouně a do Prahy se vrátí.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video