Vrtulník záchranné služby

Vrtulník záchranné služby - Vrtulník záchranné služby. | foto: ZZS HMP

Linka 112 nás zdržuje, tvrdí lékaři

  • 87
Od nového roku lze telefonovat na tísňovou linku 112 ze všech telefonů - z mobilních i z pevných. Lékaři záchranných služeb však nesouhlasí s tím, aby se v Česku prosazovalo číslo 112 jako hlavní a jediná linka tísňového volání. Po dvouletém testovacím období jednotného evropského čísla totiž nemají s linkou dobré zkušenosti.

"Hlavní nedostatky bych viděl v případě zdravotnického zákroku. Linka 112 vede k hasičům a neumožňuje nám přímý kontakt s člověkem, který potřebuje pomoc. Zprávu o výjezdu dostáváme jen v datové podobě," řekl iDNES šéf záchranky pro Prahu-západ Michal Havlíček.

O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání se vláda usnesla v dubnu 2000. Vybudováním operačních středisek a organizací bylo pověřeno Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru (GŘ HZS).

"Na základě výběrového řízení byla podepsána smouva mezi GŘ HZS a Českým Telecomem, který zajišťuje technické vybavení operačních středisek. Dispečeři prošli kvalifikačním kursem. Podle statistik je 70 procent z celkového počtu hovorů určeno policii," řekl ředitel pražských hasičů Dalibor Gosman.

Dosavadní zkušenosti s linkou 112 však příliš nenadchly dispečery zdravotnické záchranné služby hlavního města. "Chceme, aby pacient komunikoval přímo se zdravotníkem. Už se nám stalo, že nám dispečeři stodvanáctky předali tísňovou výzvu z jiného okresu," tvrdí ředitel záchranky a pražského územního střediska Zdeněk Schwarz.

Šéf operačního odboru GŘ HZS Luděk Prudil má jiný názor. "Hasiči obsluhující linku 112 zprostředkovávají přímý styk volajících se zdravotnickými záchranáři nebo s policií. Funguje to tedy jako příjem hovoru, jeho předání a odeslání datové informace."

Lékaři: Potřebujeme každou vteřinu
Podle zdravotníků je ale čas, který dispečer ztratí zapisováním potřebných údajů, velmi potřebný pro včasný výjezd. "Zprávy, které nám předávají, nejsou přesné a dostáváme je se zpožděním. Ohrožuje to naše dojezdové časy," namítá Havlíček.

To potvrzují i pražští lékaři ze záchranky. "Trváme na tom, aby pacient komunikoval pouze se zdravotníkem. Hovory by se měly ihned přepojovat," domáhá se Schwarz.

Jak by mohla 112 fungovat?

Možným modelem, jak by podle ředitele ostravského územního střediska Romana Gřegoře mohla linka 112 fungovat, je Centrum tísňového volání. "V operačním středisku, které u nás funguje od roku 1997, sedí dispečeři všech složek. Jsou tak vycvičeni pro všechny situace, umějí zpracovat datovou zprávu a ihned ji předat."

Ostravské středisko podle něj přechod na úplný provoz linky 112 vůbec nezaznamenalo. "Nic jsme nepoznali, protože tímto způsobem to u nás fungovalo již dávno. Bohužel se však nikdo naším modelem neinspiroval a žádný jiný kraj stejné středisko nemá."

Záchranáři také chtějí, aby od pacienta znali i cíl výjezdu. "Místopis je pro nás velmi důležitý. Zaznamenali jsme případ, kdy hasiči z linky 112 sice uvedli ulici a číslo domu, ale nevěděli, z které obce či města se volající domáhá pomoci. Takže jsme zůstali nečinní," popsal jeden z případů Havlíček.

"Dispečeři musí zapsat údaje, aby je v datové formě předali všem krizovým složkám. Záchrankám jsme slíbili, že jim u specifických lékařských zákroků hned hovor předáme," tvrdí Prudil.

Záchrankám to ale nestačí a trvají na okamžitém přepojení.

"Chceme přepojovat konferenčním hovorem okamžitě. Naši zdravotníci a lékaři prostě ztratili spojení s volajícím, takže mu nemohou dávat odborné rady, aby pacientovi do příjezdu sanitky mohl sám pomoci," dodal Havlíček.

Ředitel pražského hasičského sboru nakonec připustil možnost nápravy. "V rámci Integrovaného záchranného systému existuje možnost přímého spojení s lékařem. Vše se stále řeší. Jejich požadavkům rozumím. Předávání pouze datových informací do ostatních složek je nedostačující," řekl Gosman.

Zdravotnickým záchranářům také vadí prosazování linky jako hlavního tísňového čísla. "Linka 112 by byla užitečná, kdyby byla vyprofilována jako doplňková služba pro cizince. Měla by být vybavená operátory komunikujícími v cizích jazycích a vyškolenými k fundovanému předání výzvy další složce," upřesnil požadavky Marek Uhlíř z tiskového oddělení pražské záchranky.

"Hlavní výtka není k její existenci nebo jejímu provozování hasičským sborem, ale k její zavádějící prezentaci," dodal Uhlíř.

Projekt za stovky milionů
O tom, kolik celý projekt hrazený ze státní kasy stojí, se vedení GŘ HZS odmítá bavit. "Projekt je v chodu, takže se o ceně nedá mluvit," řekl pouze Prudil.

Na listopadovém setkání záchranných služeb se však nechal slyšet, že to bude stát stovky milionů. "Zavedení projektu bude stát zhruba 100 milionů korun. Dalších sto zaplatíme ročně za údržbu operačních středisek," prohlásil tehdy Prudil před zástupci všech záchranných služeb.

Jeho slova nepřímo potvrdil i šéf středočeských hasičů Jan Žižka. Přiznal však, že přesnou částku nezná. "Nikdo mi nesdělil výši pořizovacích nákladů a nákladů na provoz. Říká se, že technické vybavení linky 112 vyjde na půl miliardy," řekl nedávno deníku Právo.

Podle jiných zdrojů se však celková částka přiblíží téměř miliardě. "Odhad, kolik by dodávka techniky měla stát, je 200 milionů korun. Za supervizi nad projektem si Český Telecom řekl 93 milionů za rok," řekl člen záchranného systému, který si nepřál být jmenován.

Vedení Českého Telecomu se k otázce financování nechtělo blíže vyjádřit. "Přesnou částku vám nemůžeme sdělit, protože je předmětem obchodního tajemství. Považujeme to za důvěrnou informaci a bez souhlasu obchodních partnerů to opravdu říci nemohu," řekl mluvčí společnosti Vladan Crha.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video