Dálnice D1 - Dopravní zácpa na dálnici D1. (27. června 2005) | foto: Radek Miča, MF DNES

Kontroly na D1 - noční můra neukázněných řidičů

  • 11
Článek redaktora Jana Zieglera, který vyšel minulý týden v MF DNES („D1- noční můra řidičů“, 15.6.), se snažil přesvědčit veřejnost o tom, že se v České republice nestaví dálnice. Skutečnost je přitom úplně jiná.

V současnosti máme rozestavěných 160 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací, což je nejvíce v historii. Dálnice D11, jejíž výstavbu redaktor kritizoval nejvíce, patří přitom mezi nejrychleji stavěné dálnice v Evropě. Se stavbou 16 kilometrového úseku mezi Žehuní a Chýští se začalo teprve v říjnu 2004 a letos v prosinci už bude zprovozněna v polovičním profilu a o rok později bude dokončena celá. Také další výstavba silnic a dálnic probíhá podle schváleného časového harmonogramu.

Zatímco v minulosti byla nepřipravenost staveb hlavním důvodem, proč se dálnice  stavěly pomalu, teď se staví všechny dálnice a limitujícím faktorem se staly finanční prostředky. Jejich nedostatek neumožňuje naplno využít kapacitu dodavatelských firem, které jsou schopny a mají podnikatelský zájem stavby urychlit.

Možnost dotčených občanů vyjádřit své názory v rámci správního řízení je jedním z atributů moderní demokracie. Zieglerovy „páky", které by dle něj měli ministerští úředníci používat, aby zabránili obstrukcím při stavbě dálnic, asociují spíš praktiky státu z předlistopadových let. V demokratickém právním státě musí ministerstvo postupovat podle platných zákonů. Pravdou však je, že stávající stavební zákon dává příliš velký prostor pro zbytečné zdržování územního řízení. Proto podporuji takové změny, které přispějí ke zrychlení budování staveb veřejného zájmu.

Plošný systém elektronického mýtného v současné době provozují pouze dvě země Evropské unie - před dvěma lety jej spustilo Rakousko a letos Německo.

Argumentovat tedy tím, že Česká republika zaspala se zavedením systému, který je ve světě teprve novinkou a jehož instalace je poměrně náročná, je proto poněkud nefér. Pan Ziegler jakoby přehlížel skutečnost, že Evropa v současné době zažívá ekonomický boom, který přirozeně doprovází i růst dopravy. Nezmiňuje fakt, že se před rokem otevřely hranice, čímž odpadlo dlouhé čekání kamionů na celní odbavení. Opomíjí také to, že do České republiky přicházejí zahraniční investoři, vznikají zde průmyslové zóny a nová nákupní centra, které se neobejdou bez zásobování a dopravy pracovníků a zákazníků.

Vývoz našich výrobků i dovoz k nám stouply v loni o 30 %; to se projevuje v celé Evropě právě na silnicích. Představa, že po zavedení elektronického mýta zmizí z českých silnic kamiony, je proto jenom iluzí. Je nutné posilovat konkurenceschopnost železniční přepravy snižováním nákladů a nabídnout přepravcům ekonomicky výhodnou alternativu dopravy silniční. A to také děláme. České dráhy jsou čtvrtým nejvýkonnějším železničním podnikem v Evropě.

Podíval-li by se redaktor do policejních statistik, zjistil by, že hlavním viníkem dopravních nehod na českých silnicích není nikdo jiný než samotní řidiči. Pokud budou řidiči ignorovat předepsanou rychlost a další dopravní předpisy, sebelepší síť dálnic těmto nehodám nezabrání. A proto ministerstvo dopravy společně s policií a celní správou mnohonásobně zintenzívnilo svou dozorovou činnost nad dodržováním pravidel silničního provozu, zejména řidičů kamionů.

Systematické každodenní kontroly na D1 jsou vzorným příkladem tohoto společného dozoru. Jsem přesvědčen, že po schválení novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, se tyto pravidelné kontroly stanou noční můrou všem neukázněným řidičům, kteří se dnes smějí nízkým pokutám a beztrestně házejí předvolání k projednání přestupku do koše.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video