Lékaři se pohybují ve skafandru
Pacientkám slouží dva samostatné boxy, ve kterých je zajištěna stoprocentní izolace. Personál kliniky sem vstupuje ve speciálních oděvech - než navštíví pokoj, obléknou si masku, ochranný plášť, rukavice, někdy i roušku, která má kryt na oči.
Masky mají na obličeji i pacienti.
Vypadá to, jako by se zde neléčili lidé, ale pracovalo se tu s nukleárním odpadem. Lékaři vědí, že pro ošetřované to může být stresující.
Podle primářky infekční kliniky Hany Roháčové se zatím nestalo, že by některý z pacientů tato opatření bojkotoval. "Citlivě jim vysvětlíme, proč musíme mít tyto ochranné masky my a proč je mají mít oni," říká.
Ti, kteří na kliniku ze strachu z nákazy přijdou, čeká několikadenní karanténa. Potřebné testy, které SARS vylučují, trvají dva až tři dny. Pacientovi se nejdříve provede běžný odběr krve a zrentgenují se mu plíce.
Komplexní vyšetření přicházejí potom. Přestože je to bezesporu nepříjemné, pacienti se do rukou lékařů svěří bez námitek. Důvodem je strach o sebe i o své blízké.
Horečka z Thajska
Pomoc na klinice hledali zatím pouze lidé, kteří v poslední době navštívili nějakou rizikovou oblast a mají strach, že kašel nebo horečka, kterou si odsud "přivezli", nemusí být jen obyčejnou chřipkou.
"Takový problém by za normálních okolností vyleželi. Ale protože se například před nedávnem vrátili z Thajska nebo přestupovali na letišti v Singapuru, obrátí se na nás," vysvětluje Roháčová.
Denně sem volají desítky lidí a shánějí o nákaze nejnovější informace. "Pokud však nebyli v rizikové oblasti, nechodí sem," říká Roháčová.
Lékaři: Nejsme nadšení, ale je to naše práce
Pracovat na infekčním oddělení musí normálnímu smrtelníkovi připadat jako hazardování s vlastním zdravím.
Lékaři a sestřičky z Bulovky však říkají, že na kontakt s nakaženými jsou zvyklí. Navíc věří, že přísná bezpečnostní opatření dokáží případná rizika srazit na minimum.
"S pacienty s nakažlivými chorobami přicházíme do styku denně a dobře víme, jaká rizika práce na infekční klinice představuje. Zatím se nestalo, že by někdo odmítl pacienta ošetřit," vysvětluje primářka kliniky Hana Roháčová. Kdyby někdo z personálu ošetření pacienta odmítl, měl by podle ní možná raději odejít.