Středa 26. ledna 2022, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. ledna 2022 Zora

I my skončíme zle, tak jako General Motors

  1:00
Pamatuji si přesně, kdy jsem poprvé četl o problémech General Motors a o riziku bankrotu této automobilky. Bylo to začátkem léta 1992, kdy jsem si jako student zdokonaloval obchodní angličtinu četbou zahraničních časopisů.

Stejně jako krach GM je dlouhodobě nevyhnutelný kolaps českého zdravotnictví a důchodového systému. | foto: Profimedia.cz

BusinessWeek tenkrát pořádal anketu mezi manažery na téma "co byste dělali, kdybyste byli v kůži šéfa General Motors". Jedna odpověď mě zaujala:

"Nic. Protože za žádných okolností bych tuto firmu nechtěl řídit. Má to spočítané, bankrot je jen otázka času."

Odkud se vzal tento neamerický fatalismus? Čísla – pouhá čísla. Bankrot GM byl předvídatelný na bázi suchého účetnictví a pojistné matematiky. Již začátkem 90. let se v odborných kruzích vědělo, že situace největší americké automobilky je dlouhodobě beznadějná.

Důvod? V 50. letech uzavřelo vedení automobilky s odbory smlouvu. Odbory přistoupily na relativně pomalý růst mezd výměnou za velkorysé penzijní a zdravotní zabezpečení. Manažerům se to tehdy zdálo výhodné: firma získala krátkodobou výhodu výměnou za vysoké budoucí závazky. Ty však nabudou na váze až bůhví kdy, třeba za padesát let...

V roce 1959 to tehdejším manažerům připadalo jako nekonečno. Ale uplynulo padesát let, a GM skutečně krachuje. Krachuje kvůli velkorysé sociální politice. Příčinou není technické zaostávání Ameriky, ale vysoké náklady.

Ty jsou způsobeny faktem, že každá americká automobilka má do svého účetnictví integrovaný průběžný zdravotní a penzijní systém, který je jen z malé zčásti kryt rezervami. Každý automobil vyrobený General Motors je v důsledku těchto nákladů dražší o 1 500 dolarů. S takto těžkou koulí na noze nelze utéci japonské a evropské konkurenci.

Cituji jeden článek z července 2005, kdy již bylo mezi odbornou veřejností zřejmé, že GM to má "za pár":

"Čtenář snadno nahlédne, jak silná je podobnost podnikových penzijních plánů a průběžného penzijního systému. (...) V současnosti má finanční problémy například automobilový kolos General Motors. Již v roce 2003 měl podnikový penzijní plán GM deficit ve výši 25 miliard dolarů, a musel proto vydat dluhopisy v celkové hodnotě 17,6 miliardy dolarů. Analogicky, vlády s deficitními rozpočty jsou nuceny emitovat stále více a více dluhopisů. Také v tomto ohledu jde o podobnost více než jen náhodnou. Laikové často hovoří o údajné krizi penzijních fondů v USA. Ve skutečnosti americké penzijní plány krachují především proto, že princip jejich fungování je až příliš blízký průběžnému systému."

České veřejnosti se předkládá k věření, že průběžný penzijní systém je stabilní. Že rostoucí dluh státu není problém. Že sociální stát zde bude navěky. Kdepak, nebude. Česká republika skončí jednou stejně jako General Motors: její výrobky nebudou konkurenceschopné kvůli vysokým sociálním nákladům. Produktivita a inovace nejsou řešení, protože zbytek světa bude rovněž inovovat a zvyšovat produktivitu.

Ekonomové neumějí dobře předpovídat; účetní a pojistní matematici však ano. A podobně jako byl dobře předvídatelný bankrot GM, podobně spolehlivě lze předpovědět i bankrot českého sociálního státu. Čísla, suchá čísla.

Nějakou dobu bude možné oddalovat konec sociálního státu emisemi dluhopisů. Ostatně se tak již děje. Ale dluhopisy jsou jen odklad nutného konce. Řešení nenabízí žádná velká politická strana.

Český penzijní a zdravotní systém se nevyhnutelně dostane do neřešitelných problémů někdy na přelomu 30. a 40. let tohoto století. Je to matematicky jisté, stejně jako začátkem 90. let bylo jisté, že GM to má spočítáno.

Ano, dnešním politikům to může připadat jako nekonečno. Ale dnešní studenti zaplatí krátkozrakost, sobectví a hloupost dnešních politiků z vlastní kapsy. A to je důvod, proč by se měli o politiku velmi intenzivně zajímat. A nebát se dát najevo své názory. Třeba i velmi ostře.

Autor:

Třicet let platíme náklady transformace nízkými příjmy, říká Středula

  • Nejčtenější

Studenti a senioři zaplatí za jízdenky dvojnásobek, vyzradil nechtěně Kupka

Ministr dopravy Martin Kupka ve středu vládě představí návrhy na úpravu státních slev v dopravě. Ty počítají se...

Ve vánici na D5 bouralo 36 aut. Bylo to jako bílá zeď, popisuje řidič

Dálnici D5 na 33. kilometru u Žebráku zablokovala ve čtvrtek před polednem hromadná dopravní nehoda 36 aut. Záchranáři...

Téměř všichni nakažení mají omikron. Šíří se skandinávská podvarianta

Varianta koronaviru omikron byla v posledním týdnu v 95 procentech vyšetřených vzorků, uvedl Státní zdravotní ústav...

Začne očkování „vakcínou pro odmítače“. První zájemci dostanou Novavax v únoru

Premium Naočkováno některou z vakcín proti covidu-19 je v Česku tři čtvrtě dospělé populace, ale nalákat a přesvědčit další,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejtěžší hřích. Západ začíná litovat, že Ukrajině slíbil členství v NATO

Premium Máme se stále ještě tvářit, že Ukrajina skutečně má šanci na vstup do NATO? Nebo by měla vyhlásit neutralitu? Alianční...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

STALO SE DNES: Lipavský pojede na Ukrajinu. Přibyl rekordní počet nakažených

Ministr zahraničí Jan Lipavský zatím neplánuje evakuaci českých diplomatů z Ukrajiny. Hnutí SPD vetovalo novelu...

Post místopředsedy Sněmovny zůstává neobsazený, neuspěl Havlíček ani Okamura

Poslední neobsazený post místopředsedy Sněmovny zůstává zatím stále prázdný. V prvním ani druhém kole tajné volby...

Jestli jsem očkovaný? Neřeknu. Zlojed Klaus má s covidem pravdu, tvrdí Janeček

Premium Jako jeden z prvních oznámil kandidaturu na prezidenta matematik a byznysmen Karel Janeček. V rozhovoru pro MF DNES...

Okamura zablokoval pandemický zákon. Politikům vadí šibenice demonstrantů

Hnutí SPD Tomia Okamury zablokovalo jednání o novele pandemického zákona. „Uplatnili jsme právo veta, tento týden se...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...