Dopravní podnik nejspíš odpustí ČKD více než miliardové penále

Praha - Dopravní podnik patrně nebude požadovat od konsorcia výrobců nových souprav metra ČKD-Siemens-ADtranz více než miliardové penále za zpožděnou dodávku souprav. Městská rada jako valná hromada Dopravního podniku se v úterý rozhodla, že nárok na penále neuplatní, pokud od konsorcia získá dvadvacet objednaných souprav do poloviny roku 2 002 a zároveň se s konsorciem dohodne na přijatelné ceně dodávky nových souprav v příštích letech.

Penále za zpoždění dodávek nových vlaků metra ke konci tohoto roku dosáhne 1,33 miliardy korun a v roce 2002 dokonce penále přesáhne hodnotu dvou miliard korun. Městská rada však usoudila, že tak vysoké penále - jeho výše by překročila čtyřicet procent objemu celého kontraktu - je v podstatě nevymahatelné.

"Dostáváme se tím do oblasti spíše imaginárních než reálných čísel. Pokud bychom na penále trvali, byl by to zřejmě velmi silný impuls k tomu, jak poslat firmu ČKD Holding do konkursu. Peníze by pak byly stejně nedobytné," uvedl primátorův náměstek pro dopravu Martin Hejl. "Podle dostupných informací tvoří podíl německých konsortantů na případném penále pouze pět procent a zbytkem je zatížena firma ČKD Holding. To proto, že zpoždění dodávek vagonů zavinila česká část konsorcia," upřesnil primátorův náměstek.

Náměstek Hejl, který je současně i předsedou dozorčí rady Dopravního podniku, upřesnil za jakých podmínek je městský dopravce ochotný se se vzdát svého nároku na penále. Týká se to především přesného harmonogramu dodávky dalších souprav metra.

"Jednání o závazném harmonogramu ještě budou, ale poslední, dvaadvacátou soupravu metra chceme mít do dubna roku 2002. Při jakémkoli překročení termínu u dodávky budeme uplatňovat alikvótní část penále. "Je to dost ostrý bič, ale domnívám se, že bychom toho měli využít, abychom dodavatele zavázali," řekl Hejl. Podle něj je další podmínkou prominutí penále to, že se Dopravní podnik s konsorciem dohodne i na ceně dalších souprav metra, které bude Praha potřebovat po roce 2002.

Dopravní podnik má už nyní nedostek souprav na trasách metra a pokud do konce prázdnin nedostane pět nových souprav, bude muset opět prodloužit intervaly v době dopravní špičky. Podle původní smlouvy z roku 1995 má Dopravní podnik zaplatit konsorciu výrobců za dvaadvacet nových vlaků metra 3,7 miliardy korun. Cena dodávky je však závislá i na inflaci a dalších okolnostech stanovených smlouvou a dopravce proto počítal s tím, že za dodávku zaplatí přibližně čtyři miliardy korun.

Konkursní správce ČKD Dopravní systémy Petr Dostál v úterý konstatoval, že se správcům podařilo situaci ve firmě, která se zatím rozhodujícím způsobem podílí na výrobě nových vagonů metra stabilizovat. "K dnešnímu dni jsme předali tři soupravy metra a plníme aktualizovaný harmonogram odsouhlasený konsorciem a dopravním podnikem. Máme zajištěno i provozní financování na dodávku všech 22 objednaných souprav," uvedl Dostál.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video