Diskuze

KOMENTÁŘ: Sto padesát po dálnici? K ničemu, ale hezky to vypadá

S novou vládou se vrací dlouholetá diskuze o zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích. Před volbami koalice Spolu slibovala zvýšení na sto padesát kilometrů za hodinu, ale v praxi to bude fungovat jen na zanedbatelné části dálniční sítě, píše šéf domácí rubriky MF DNES Vojtěch Janda.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PH

P13e36t34r 62H69a44n

7. 2. 2022 16:23

Kromě otázky bezpečnosti je také eko pohled - nárůst spotřeby phm mezi rychlostí 130 a 150 je opravdu značný. Komu reálných gps 130 (na tachometru to většinou dělá 140) nestačí? Dálnice slouží k přepravě odněkud někam, na vyzkoušení "co to umí?" jsou závodní okruhy.

0 0
možnosti
PVČ

S touhle logikou se dá rychlost klidně snížit na 100km/h.

0 0
možnosti
TJ

Do pytle, dejme to na usecích s dobrým parametry neomezeně a nazdár.

1 0
možnosti
JH

Nejnebezpečnější na silnici je, když se potkají tři auta o různých rychlostech. Pokud má jít o bezpečnost, cílem by mělo být omezení vzniku takových situací.

1 0
možnosti

Se Morava a Slovensko vracelo domu ;-D

1 0
možnosti
VF

Tak mít tu možnost by nebylo naškodu, ale.problémem je že naše dálnice se nedělají ani na těch 130km. Když se podívám na letáky, tak dle kategorizace je to 27,5 nebo 33,5/120. Tudíž navrhivány na 120km.

Taky byxh spíš než 150 na oár úsecích bralplnou rychlost v tunelech kde vidím na konec. Jet 130 a pak na 300m 80tka to je trapné.

0 0
možnosti

To je v klidu, většina dálnic v Německu není stavěná na “neomezenou” rychlost, ono to ani v podstatě nelze (počítat s neomezenou veličinou by nešlo, a ani na těch 250-280 na které mají vesměs německá auta omezovače to není technicko-stavebně reálné). U nás by pak šlo pouze o malé zvýšení, nové úseky jsou na ně stavěné, značná část starších by v dynamickém řízení také neměla problém.

0 0
možnosti
IJ

"„Při 150 km/h, pokud jsou horší klimatické podmínky, nemají řidiči šanci zabrzdit nebo se vyhnout srážce. Ať už musí nenadále brzdit kvůli jinému vozidlu, nebo kupříkladu zvěři,“ uváděli experti ÚAMK."

Je to pravda a přitom úplná blbost. Oni experti v ÚAMK neví, že řidič musí přizpůsobit rychlost jízdy stavu a povaze vozovky? Asi ne, protože jinak by takto hloupý argument nemohli uvádět.

4 1
možnosti
JH

J59a21n 60H62u29t95a11ř

6. 12. 2021 16:19

K ničemu to rozhodně není, když to zkoušeli v Rakousku, tak na úseku, kde byla ZVÝŠENÁ rychlost došlo k POKLESU počtu dopravních nehod. Bohužel se pak dostali k moci zelení a bylo po srandě. Z hledniska plynulosti a bezečnosti dopravy by bylo vhodné zavést tu 150 plošne na všech dálnicích, osobně bych sjednotil rychlostní limity v rámci EU na 50/100/150.

https://autobible.euro.cz/pokus-se-140-km-h-na-rakouskych-dalnicich-zna-sve-vysledky-emise-se-temer-nezmenily-bezpecnost-ano/

https://www.autorevue.cz/rakouskych-160-km/h-na-dalnici-se-osvedcilo

4 0
možnosti
ST

S tím Rakouskem to není zas až tak přímočaré. Na úsecích, kde byla povolena vyšší rychlost, byl také zaveden zákaz předjíždění kamionů, tudíž to není tak jednoznačné.

Plošné zavedení vysoké povolené rychlosti s největší pravděpodobností nemá šanci nijak zamezit nebezpečným jevům na silnici, nepomůže s plynulostí ani s pohodlím přepravy. Dokonce se obávám, že současné nebezpečné chování pouze legalizuje. To proto, že hloupějšími řidiči bude překládáno jako "já mám právo jet 150, tak mi všichni uhněte".

Statistiky nehodovosti v Evropě mluví ve prospěch zemí, kde na meziměstských silnicích je běžná rychlost 80-90km/h, a také ve prospěch zemí, kde je kladen větší důraz na práva nemotorových účastníků silničního provozu (což lze překládat i tak, že v obci je sice obecně 50, ale většinou na hlavních tazích je 70, a mimo hlavní tah 40/30/obytná zóna).

Na dálnici je mnohem lepší Německý model, kdy je sice na bezpečných cestách rychlost zcela neomezená, ale zároveň platí rychlost doporučená (130), a je to doplněno o další prvky, které vedou jak k větší bezpečnosti, tak i k větší plynulosti a ohleduplnosti, jako například:

Přísné trestání nedodržení bezpečné vzdálenosti. Akcent na povinnost jet tak, aby nedocházelo k ohrožení ani omezení předjížděného vozidla. Odstranění zákazu "neomezit" rychlejší vozidlo při přejíždění do pruhu a zachování dostačujícího "neohrozit". Důsledné omezování rychlosti v blízkosti nájezdů, jiných nebezpečných míst a sídelních jednotek. Zavedení proměnného 80-100-120 na místech silných dopravních proudů (to znamená přesně na těch místech, kde chce vládní koalice zvyšovat rychlost na 150). A hlavně kontrolovat a přísně trestat nebepečné chování namísto měření rychlosti v bezpečných úsecích.

1 0
možnosti
PK

.....jako za Stanjury, ale tenhle mluvčí všeho je postaví sám!!

Je tragédie, když žvanil, který nikdy nic neřídil a nerozhodoval, dostane dohled nad stamiliardami!!

0 0
možnosti
PK

Kupka: V dalších letech se budou stavět desítky km dálnic ročně

0 0
možnosti